"Efter invasionen av Ukraina har Ryssland stött på stora hinder i sina exportkanaler för olja och gas. Sanktioner har gjort det svårare för landet att använda traditionella europeiska hamnar och fartyg. Som svar har Ryssland nu börjat överföra ägandet av minst åtta LNG-fartyg till obekanta företag baserade i Dubai, rapporterar Bloomberg. Dessa fartyg är specialiserade och isklassade, vilket innebär att de kan navigera i Arktis. Fyra av dem har redan fått tillstånd från Moskva att segla genom ryska arktiska vatten i sommar. En katt- och råttalek, säger analytikern. Svåra att spåra Att spåra dessa fartyg har visat sig vara svårt. ANNONS Flera av dem har oklara försäkringsuppgifter och ägs av företag utan kända kontor. Exempelvis hanteras fartyget Asya Energy av Nur Global Shipping – ett företag som opererar från en lyxig hotelladress i Dubai och saknar kända försäkringar. En utmaning Sanktionsanalytiker som Agathe Demarais menar att detta är en del av en större trend där Ryssland försöker kringgå västerländska sanktioner. “Moskvas vilja att sätta ihop skuggflottor illustrerar hur sanktioner ofta blir en katt- och råttalek. Så snart en kringgångsmetod stängs ner, dyker en ny upp”.