"SNABBVERSION Modejätten Gina Tricot, med Bianca Ingrosso som ansikte utåt, lanserade en klimatkampanj där de lovade sina kunder en egen skog. SVT Väst avslöjar dock att marken som företaget köpte är för liten för att klassificeras som en skog, vilket har lett till anklagelser om greenwashing. Gina Tricot har spenderat 108 000 kronor på projektet, en bråkdel av de 1,8 miljarder kronor företaget tjänar varje år, medan marknadsföringsexperter uppskattar att Bianca Ingrosso kan ha fått mellan 5 och 10 miljoner kronor för sitt engagemang i kampanjen. ⓘ Sammanfattningen är gjord med stöd av AI-verktyg från OpenAI och kvalitetssäkrad av Aftonbladet. Läs vår AI-policy här. Satsningen ”Gina Tricot Forest” skulle öka biologisk mångfald och minska utsläppen. Men det hela visade sig vara minst sagt en överdrift, avslöjar SVT Väst i en ny granskning. – Jag tycker att det luktar väldigt mycket greenwashing. De försöker göra något stort av något egentligen litet, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi på SLU. I sin reklamkampanj, som frontades av Bianca Ingrosso, lovade man att en skog skulle planteras. Och för varje kund som betalade tio kronor extra i Gina Tricots butiker skulle en bikupa byggas. ”Skogen” ligger på en åker i Kalundborg i Danmark. Men när SVT kommer till platsen visar det sig att Gina Tricot bara äger en liten del av marken. Där har företaget Eco Tree planterat 17 600 träd, av dessa har bara Gina Tricot köpt 503 stycken. Och det finns bara två bikupor. Träden planterades på en åker i Danmark. Med hänvisning till FN:s livsmedel- och jordbruksorganisation menar SVT att Gina Tricots träd täcker en alldeles för liten mark för att kunna klassas som en skog. Den är bara 0,16 hektar. För att kallas skog skulle den behöva vara minst tre gånger så stor – 0,5 hektar. På ”Gina Tricot Forest” har företaget lagt 80 000 kronor för träden och 28 000 kronor för bikuporna. Det står i kontrast till de 1,8 miljarder kronor Gina Tricot säljer för varje år. En marknadsföringsexpert uppskattar för kanalen Bianca Ingrosso fick mellan 5 och 10 miljoner kronor betalt för att fronta kampanjen. Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot, säger till SVT att formuleringen ”skog” är olycklig. – Jag kan helt ärligt säga att det bara var goda intentioner med denna kampanjen. Att belysa biologisk mångfald, det var fokus, säger hon. SVT Nyheter har utan framgång sökt Bianca Ingrosso.