Önnefors plus en stjärna till - vad blir den reflexiva kontrolleffekten...
https://www.dn.se/sverige/experter-humor-strategi-for-att-dolja-hogerradikal-opinionsbildning/ ”Humor och satir”. Så försvarar SD:s partiledare Jimmie Åkesson sin kommunikationsavdelning efter ”Kalla faktas” avslöjande om att partiet använder anonyma konton för att smutskasta politiska motståndare. Enligt forskare är det en strategi som är mycket vanlig bland högerradikala världen över. TV4:s ”Kalla fakta” har i en serie program visat hur anställda på SD:s kommunikationsavdelning driver anonyma konton i sociala medier, där de häcklar såväl oppositionspolitiker som företrädare för regeringspartierna. Tonen är ofta rå. I videoklipp på Tiktok har de exempelvis dubbat S-ledaren Magdalena Andersson så att tittaren får uppfattningen att hon säger ”tillsammans kan vi förstöra Sverige”. I ”Kalla faktas” granskning hörs medarbetare på SD:s kommunikationsavdelning själva kalla verksamheten för en ”trollfabrik”. När Jimmie Åkesson i söndags intervjuades i SVT:s ”Agenda” beskrev han innehållet på de anonyma Tiktok-kontona som ”ganska oförargligt”. – Det handlar om satir och humor i första hand, sade han. ”Man vill förflytta gränserna för vad som kan sägas”, säger forskaren Andreas Önnerfors. Att kalla politisk kommunikation för ”satir” eller ”humor” är ett fenomen som är väl kartlagt av medieforskare. Denna strategi har under 2010- och 2020-talen använts främst av högerpopulistiska och högerextrema rörelser för att sprida budskap på internet, utan att behöva stå till svars för innehållet. Andreas Önnerfors är projektledare på Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet och forskar som idéhistoriker om radikalisering och konspirationsteorier. Han använder begreppet ”kalkylerad ambivalens” för att beskriva hur förment ironiska eller humoristiska grepp används för att sprida politiska budskap av partier och opinionsbildare på den yttersta högerkanten. Detta är precis vad SD:s kommunikationsavdelning har ägnat sig åt, enligt Önnerfors. – Man gör det för att kringgå en sakgranskning. Man vill helt enkelt inte stå för konsekvenserna av det man säger utan kallar det i stället för humor. Det här har vi sett en längre tid, dels i USA men också bland högerpopulistiska och högerextrema i Europa, säger han. En kvinna bär en mask av Pepe the Frog i Washington 2020. Grodan är en slags maskot eller symbol som flitigt används av högerradikala. En kvinna bär en mask av Pepe the Frog i Washington 2020. Grodan är en slags maskot eller symbol som flitigt används av högerradikala. Foto: Ted S Warren/AP Denna ”humors” kanske mest kända ansikte bärs av den tecknade grodan Pepe the Frog, en slags maskot eller symbol som används av amerikanska högerradikala och som har fått enorm spridning genom memes i sociala medier och i diskussionsforum på nätet. Ett engelskt begrepp som Önnerfors använder för att beskriva retoriken är ”awful, but lawful” – alltså ett ”förfärligt, men inte olagligt” innehåll. – Om man drar ett grovt rasistiskt skämt skulle det kunna vara hets mot folkgrupp, men då kan man alltid säga att ”jag skojar ju bara, det är min yttrandefrihet att kunna skoja”, säger han. Professor i medie- och kommunikationsvetenskap Tina Askanius från Malmö universitet säger att SD:s ”humor och satir” har ett annat syfte än underhållning. – Det används av högerradikala rörelser över hela världen, men det handlar inte enbart om humor som kommunikationsstrategi. Det handlar om att introducera tvetydighet och ambiguitet i politiska budskap. När gränserna mellan vad som är seriösa politiska budskap och vad som är ”på skoj” suddas ut sker det en gradvis uppluckring av sanningsbegreppet och även av det politiska debattklimatet, säger hon. Att stämpla politisk kommunikation som ”bara humor” är enligt Tina Askanius bara en av de strategier som SD använder för att hantera den kris som ”Kalla faktas” avslöjande innebär för partiet. Tina Askanius är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet. ”När gränserna mellan vad som är seriösa politiska budskap och vad som är ’på skoj’ suddas ut sker det en gradvis uppluckring av sanningsbegreppet”, säger hon. Tina Askanius är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet. ”När gränserna mellan vad som är seriösa politiska budskap och vad som är ’på skoj’ suddas ut sker det en gradvis uppluckring av sanningsbegreppet”, säger hon. Foto: Håkan Röjder En annan linje är att attackera medierna i stället för att bemöta den kritik som riktas mot de anonyma kontona. – Det är en föreställning om att TV4 är i maskopi med en liberal vänsterelit och att det inte handlar om att granska makten utan att det pågår en organiserad och systematisk häxjakt mot partiet, säger Tina Askanius. På det sättet blir även SD:s krishantering en del av det politiska budskap som de anonyma kontona förmedlar. – Den här typen av kommunikationsverksamhet handlar inte om att sprida lögner eller osanningar rakt av, utan det handlar snarare om att på lång sikt skapa en kollektiv känsla i befolkningen av att all form av sanning är relativ, säger Tina Askanius. Även Andreas Önnerfors ser en fara i den långsiktiga effekt som en förment ”humor” har på samhället och samtalsklimatet. – Den här illasinnade retoriken är en uttalad teknik som i regel antagonistiska aktörer använder, men som naturligtvis också kan förekomma i inhemsk opinionsbildning. Man vill fylla informationslandskapet och på så sätt förflytta gränserna för vad som kan sägas, säger han och fortsätter: – Jag menar att SD vill extremisera. Funktionen med den här ”satiren” är att göra extrema åsikter mainstream."