Detta blir ju bara värre, eller mer svenskt kanske man rätteligen skall uttrycka saken..
https://www.dn.se/kultur/91-svenskar-bakom-13-000-latar-sa-tog-fejkartister-over-spellistor-pa-spotify/ "Spotify är en maktfaktor med stort inflytande över vilken musik som slår igenom, bland annat genom de egna officiella spellistorna. De är uppdelade i genrer och stilar och fyllda med låtar som, enligt företaget, väljs ut av dem själva. Flera av listorna har miljontals följare. Alla ska ha en chans att nå dem, lovar Spotify: ”De är inte bara för superstjärnor”, skriver företaget i marknadsföring riktad till musiker. DN:s granskning av de mest populära officiella spellistorna för instrumentalmusik ger en annan bild. Spellistan ”Peaceful Piano” har över sju miljoner följare och utlovar ”lugn pianomusik som hjälper dig att varva ned, andas och slappna av”. Där finns etablerade pianister, som Ludovico Einaudi. Samtidigt kommer mer än hälften av listans låtar från över 100 okända pianister. Med namn som ”Silje Mørk”, ”Bodi Lukasz” och ”Haru Kitamura” ger de intryck av att komma från hela världen. De här artisterna existerar inte på riktigt. DN:s granskning visar att de verkliga låtskaparna är från Sverige. Alla är män, utom en. Var och en sprider de sin musik under en lång rad olika påhittade – ofta kvinnliga – namn. En av kompositörerna som finns med på ”Peaceful Piano”, under flera olika namn, är Johan Röhr. Han, som med över 650 artistnamn och tusentals låtar, just nu är Sveriges mest lyssnade artist på Spotify. Han är inte ensam om att släppa stämningsmusik på det här sättet. DN har identifierat totalt 91 svenska kompositörer. Dataanalyser visar att de kan kopplas till minst 5 700 påhittade artistnamn på Spotifys officiella spellistor. Tillsammans har de släppt över 13 000 låtar på plattformen. Fejkartisterna har stora framgångar inte bara på spellistan ”Peaceful piano”, utan även en lång rad andra spellistor inom olika former av instrumental stämningsmusik. Ett exempel är spellistan ”Yoga & Meditation” som har 1,9 miljoner följare. Där syns 250 olika artister. Men 178 av låtarna är i själva verket gjorda av fyra svenska kompositörer, under olika artistnamn. Fakta.Så dominerar fejkartisterna listorna ■ På Spotifys 200 mest följda spellistor inom genrer som piano-, barn- och stämningsmusik kommer 42,4 procent av låtarna från fejkartister, skapade av svenskar. Dessa spellistor har totalt över 128 miljoner följare på Spotify. ■ Vissa spellistor består till mellan 80 och 90 procent av låtar från fejkartisterna. – Att säga att det finns en mångfald bland låtarna är fejk i sig. Bara några få ges chansen att nå ut till lyssnarna, säger Alfons Karabuda, ordförande i intresseorganisationen Skap, Sveriges kompositörer och textförfattare. Det är delvis för att vilseleda lyssnare som mängder av falska artistnamn används, enligt Alfons Karabuda. – Det blir ett sätt att paketera det lite snyggt med ett passande namn som känns lite coolt. Är det kinesisk musik så väljer de ett kinesiskt namn, till en blueslista väljer de ett annat. Det är falsk marknadsföring för att det ska passera utan att lyssnarna reagerar negativt. Precis som musiken så ska det glida förbi utan att ha gjort så stort intryck. Kompositörerna som DN har kartlagt är i huvudsak knutna till några få svenska musikbolag, varav de mest lönsamma är Firefly Entertainment, Overtone Studios och Lady of the Lake. Bolagen är, tack vare sina framgångar de senaste åren, med på listan över Sveriges tio största musikbolag, enligt branschtidningen Musikindustrin. Fakta.De lönsamma bolagen bakom fejkartisterna ■ Firefly Entertainment, med huvudkontor i Karlstad, omsatte 369 miljoner kronor 2022. Det var nästan fyra gånger så mycket jämfört med året dessförinnan. ■ Overtone Studios (tidigare A-P Records) ägs av Epidemic Sound, och har huvudkontor i Stockholm. 2022 ökade omsättningen med nästan 50 procent till 141 miljoner kronor eftersom man ”ökat i antal släppt musik och antal samarbeten med nya kreatörer”, enligt årsredovisningen. ■ Lady of the lake har omsatt mellan 35 och 40 miljoner kronor årligen sedan 2019. Företaget ingår i en koncern, med företaget Audiowell som moderbolag, där även flera andra musikbolag såsom Queenstreet content ingår. DN kunde år 2022 avslöja hur Firefly Entertainment stod bakom över 800 artistnamn. Sedan dess har fenomenet blivit betydligt större. Redan då visade royaltyutbetalningar hur musiker accepterade ett sänkt arvode, i utbyte mot en chans att nå de åtråvärda spellistorna. Flera av DN:s källor bekräftar upplägget: Listplaceringar ger en så stor publik att det trots dumpade arvoden blir lönsamt för musiker och skivbolag. Samtidigt minskar chansen för andra, fullbetalda, att nå ut. Grundproblemet, enligt Alfons Karabuda, är att ett fåtal aktörer äger fönstret mot publiken. Han säger att det är välkänt i branschen att vissa musikbolag sänker priset på musiken, mot löfte att deras musik ska läggas till på listorna och bli spelad många gånger. – Jag har också själv sett avtal där ett av villkoren är att sänka priset på musiken för att få en plats på rätt spellista, säger Alfons Karabuda, men vill inte nämna något enskilt musikbolag. DN har sökt fler än 50 av kompositörerna bakom fejkartisterna. Ingen av dem vill ställa upp på en öppen intervju. En av dem säger, mot löfte om anonymitet, att han i dag dragit ner på arbetet att skapa stämningsmusik på det här sättet. – Det finns en anledning till varför placeringen på spellistorna blir så hög. Några av bolagen har direkta avtal med Spotify, som inkluderar att plattformen stoppar in deras artister på listorna. Det är emot alla principer, säger personen. Inget av bolagen som ger ut musiken vill ställa upp på en intervju. Niklas Brantberg, vd på Overtone Studios, säger i ett skriftligt uttalande: ”Vi anser fortfarande att det är viktigt att artister som skapar musik inom olika genrer, med olika samarbetspartners och vid olika tidpunkter i deras karriär har möjlighet att publicera musik i olika artistnamn.” Andreas Romdhane är en av grundarna bakom Lady of the lake, som ägs av bolaget Audiowell. Han skriver i ett mejl till DN att man ”är stolta över att kunna möjliggöra för talangfulla musiker att leva på sin musik, både fortsatt genom Audiowell och som språngbräda vidare in i andra genrer”. Firefly Entertainments vd Peter Classon skriver till DN: ”De flesta av kompositörerna har inga ambitioner att bli kända under eget namn för att göra musik som fyller moodmusikslistornas syften, utan använder alias under sin konstnärliga frihet.” Även Spotify har avböjt en intervju. I ett skriftligt uttalande skriver kommunikationschefen Julia Levander: ”Varje avtal är unikt och vi kommenterar inte detaljer vad gäller våra avtal. Vi stoppar inte heller artister eller band från att skapa musik under sina egna namn eller olika pseudonymer”, men ger inga svar om sänkta arvoden eller avtal om placeringar på spellistor. Fakta.Så har DN gjort granskningen ■ DN har genom dataanalys gått igenom nära 90 000 låtar på Spotifys officiella spellistor inom genrer som piano-, barn- och stämningsmusik. ■ Via upphovsrättsorganisationen Stims register har vi identifierat alla låtar som går att koppla till skivbolag som Firefly Entertainment, Lady of the lake och Overtone Studios. ■ I Stims register har låtarna i flera fall påhittade kompositörsnamn, men genom datakörningar har vi kunnat koppla dem till ett mindre antal verkliga personer. ■ Genom att korsköra databaserna har DN kartlagt hur de påhittade artisterna dominerar många av spellistorna under tusentals olika namn. ■ Många låtar finns även på andra musikplattformar, som bland annat Youtube Music. Där är antalet lyssnare ofta bara en bråkdel, ett tecken på att det är just spellistorna som lyfter dem på Spotify. ■ Varken Stim eller Spotify erbjuder några verktyg för den här typen av kartläggningar. DN har därför byggt upp egen mjukvara och databaser. ■ DN:s granskning inleddes efter ett tips från anonyma uppgiftslämnare."