FB Marketplace

2024-03-18
Så märkligt att detta kommer nu..... tur att vi har servrar i Sverige...

https://www.svd.se/a/RGP62d/facebook-marketplace-far-unga-att-atervanda-till-plattformen
"Ellicia Chiu, 24, och en vän har precis flyttat från Los Angeles till New York. För att ha råd att inreda lägenheten har de köpt begagnade saker på marknadsplatsen Facebook Marketplace.
”Som en person i 20-årsåldern vill jag ha finare saker men jag har ännu inte de ekonomiska resurserna för att nå dit”, säger Ellicia Chiu, 24, till New York Times.
Totalt har de spenderat 1 400 dollar (14 500 kronor) på varor som annars hade kostat 4 700 dollar. På så sätt har de sparat över 3 000 dollar.
”Facebook Marketplace kallas ofta för ”internets garageförsäljning” och är en modern motsvarighet till eBay och Craigslist”, säger Yoo-Kyoung Seock, professor i textil, merchandising och inredning vid University of Georgia, till New York Times.
Hon studerar konsumentbeteende bland Gen Z och miljömässig hållbarhet inom textilindustrin.
”Plattformens anmärkningsvärda framgång beror till stor del på det förtroende användarna har för den, vilket är ett resultat av dess unika koppling till Facebooks sociala nätverk”, säger Seock.
Enligt New York Times använder unga inte bara Facebook Marketplace för att spara pengar, utan också för att de är miljömedvetna.
”Unga människor, inklusive studenter och unga yrkesverksamma, dras alltmer till begagnade varor”, säger Yoo-Kyoung Seock till tidningen.
Facebook-fyndaren Ellicia Chiu säger att hon bara använder Facebook för att handla, inte för att hålla kontakten med vänner. Den större delen av sin sociala tid tillbringar hon istället på Tiktok och Instagram. Det senare ägs av samma bolag som Facebook, Meta.
Ellicia Chius förkärlek till Tiktok och Instagram speglas i statistiken. Andelen amerikanska tonåringar som använder Tiktok och Instagram uppgick till 67 procent respektive 62 procent under 2022. Sedan 2014/2015 har Facebooks siffra fallit från 71 procent till 32 procent. Det visar en enkät av Pew Research Center.
Här i Sverige använder 00-talisterna mest Snapchat, följt av Youtube, Instagram och Tiktok, enligt siffror från Internetstiftelsen för 2022.
Men sett till hela befolkningen är Facebook fortsatt störst. Hälften av befolkningen använder dagligen plattformen – följt av Instagram (46 procent), Youtube (35 procent), Snapchat (25 procent), Tiktok (15 procent) och X (9 procent).
Svensk Handel lanserade nyligen den så kallade ”Pre Loved-indikatorn” för att kartlägga svenskarnas konsumtion av begagnade varor. Enligt den omsatte begagnatmarknaden 1,1 miljarder kronor i januari. Runt en tredjedel var mode.
Två av tio konsumenter uppgav att de handlat begagnade varor i januari.
I New York påpekar de nyinflyttade kompisarna att inte alla deras Facebook-köp varit lyckade.
Ellicia Chiu köpte en gång en växt som visade sig ha rotröta, och kompisen Cher Su en bokhylla som gick sönder efter att hon fått hem den.
Cher Su säger också att hon är medveten om att det förekommer bedrägerier på Facebook Marketplace.
”Det finns många bedragare som försöker be om personlig information när de skickar meddelanden om föremål – så akta dig för det!” säger hon till New York Times."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram