Rekordstor miljardorder och tusentals nyrekryteringar. Hitachi Energy växer så det knakar. Samtidigt ställer expansionen höga krav på infrastrukturen, och företaget kräver nu förbättringar på det svenska järnvägsnätet. – Det behöver bli fler transportvägar. Det är ett absolut måste, säger Tobias Hansson VD på Hitachi Energi i Sverige. Alla transporter som väger över 100 ton måste idag köras från anläggningen i Ludvika med tåg. I dagsläget har företaget möjlighet att skicka gods via järnväg en gång i veckan, något som snart inte kommer att räcka. – Vi har en bra dialog med inblandade parter, men det behöver bli verkstad, vi behöver få saker att hända, säger Tobias Hansson. Liknande problem i hela landet Enligt Svenskt Näringsliv ser en fjärdedel av svenska företag utmaningar kring inkommande och utgående godstrafik. Det är framförallt underhållet på Sveriges järnvägsnät som är eftersatt. – Vi måste skapa rätt förutsättningar för företagen. Det är inte rimligt att de tvingas justera produktionskapacitet eller inte kan ha den tillväxttakt de skulle kunna ha, säger Jan-Olof Jacke, VD för Svenskt Näringsliv. Andra storbolag ser problem Även SSAB, som transporterar stålämnen mellan anläggningen i Luleå och Borlänge via järnväg, upplever idag störningar vad gäller järnvägsinfrastrukturen. Där finns också en oro för framtiden. – Framåt ser vi att det kan uppstå utmaningar i transportkapaciteten, till framför allt kontinentala Europa. Järnvägsnätet på den svenska sidan riskerar att bli en flaskhals som behöver åtgärdas, säger Per Amund Ruth, Chef Supply Chain Affärsområde