Diplomatgärningar..

2024-03-05
Det förefaller som att fokus övergår mer till att handla om diplomatkåren och då kan man väl livligt föreställa sig att detta inspel kommer att leda till vad svenska Diplomater har gjort...
Det handlar ju i så fall trots allt då om utrikesdepartementet med SIDA vid sin sida..

https://www.svd.se/a/q12m7w/diplomatbil-lamnades-overgiven-pa-tagspar-fardvag-utreds-av-polis
"Stockholms bilister förväxlar bilväg och spårvägar ungefär tio gånger om året. Men fallet med den etiopiska diplomatbilen förbryllar ändå SL. ”Vi har aldrig varit med om att någon kört så här långt på banvallen av misstag”, säger SL:s pressansvarige Claes Keisu.
Sundbyberg, Årstaberg, Hammarby sjöstad – och Gröndal. Det är de vanligaste platserna där Stockholms bilister ibland förväxlar bilväg med spårvagnsräls och kör ut på tågspåren av misstag.
Liknande felkörningar inträffar runt tio gånger om året och det är också SL:s teori om vad som kan ha hänt i helgen.
– Men oftast upptäcker ju förarna misstaget på en gång och backar tillbaka när de hamnar fel, säger Claes Keisu.
Det gjorde inte bilen, en minibuss, från den etiopiska ambassaden som körde upp på Tvärbanan natten mellan lördag och söndag. Bilen stod krockad mot en stolpe vid Alviksbron, med fronten mot Alvik, när den hittades. Varken förare eller passagerare fanns kvar på platsen.
Polisen vet ännu inte vem som körde bilen och har inlett en förundersökning om vårdslöshet i trafik
– Jag har under måndagen börjat söka efter övervakningsfilmer som kan finnas längs de aktuella spåren så att vi kan få en bild av vad som skett, säger förundersökningsledare Timmy Malmgren vid Stockholmspolisen.
Men om det visar sig att bilen körts av en diplomat vid ambassaden kan utredningen bli komplicerad.
– I så fall måste vi gå via UD och undersöka vilken diplomatisk status personen eller personerna i bilen har.
Finns olika grader av diplomatisk status
Diplomater har så kallad diplomatisk immunitet. Enligt internationella överenskommelser får de inte straffas eller ställas inför rätta i landet de arbetar i. Däremot kan personerna dömas i sitt hemland, om det visar sig att de begått brott.
– Men det finns olika grader av diplomatisk status. En del har åtalsimmunitet dygnet runt. Andra har det bara under arbetstid, säger Timmy Malmgren.
Det finns 13 personer med olika former av diplomatstatus vid Etiopiens ambassad i Stockholm, enligt UD:s publika diplomatlistor. Utrikesdepartementet uppger via sin presstjänst att man i nuläget ”följer utvecklingen” i ärendet och tillägger: ”Alla personer som omfattas av diplomatisk immunitet i Sverige är enligt Wienkonventionen om diplomatiska förbindelser skyldiga att respektera svensk lag.”
Etiopiens ambassad har bett om ursäkt för det inträffade under helgen, i ett mejl till SvD.
Man sa då samtidigt att händelsen ska utredas internt på ambassaden, parallellt med den svenska polisutredningen.
Bilen har tillhört ambassaden sedan 2016 och har aldrig haft någon annan ägare, enligt Expressen. Den har också obetalda parkeringsböter på 17 300 kronor och är skattebefriad på grund av att den tillhör en utländsk ambassad.
Den mest sannolika teorin om hur bilen hamnade på spåren är att fordonet kört upp på järnvägsspåret i Gröndal, enligt SL. Där kör spårvagnar och bilar på samma gator innan rälsen viker av upp på en egen banvall. Den asfalterade bilvägen fortsätter rakt fram där spårvagnarna ska svänga av åt höger.
Svårt att förväxla räls med bilväg
Det är den allra vanligaste platsen för liknande felkörningar i Stockholm. Men sedan följer två kilometer vanlig räls fram till platsen där bilen hittades. Den måste, om SL:s huvudteori stämmer, alltså ha korsat två broar och ön Stora Essingen på rälsen innan den körde in i en stolpe och övergavs.
– I något tidigare fall har det hänt att en bil kommit in 100-150 meter på spåren av misstag och sedan behövt bärgningshjälp. Men den här bilen hade färdats väldigt långt innan färden tog slut, sammanfattar Claes Keisu.
Är spårvagnarnas avfarter tillräckligt tydligt skyltade om detta kan ske tio gånger per år?
– Vår uppfattning är att det är tydligt. På alla platser där gatuspåren övergår på egen banvall sitter det skyltar. Det finns dessutom blinkande ljus som ska varna bilister nattetid, säger Claes Keisu.
Uppe på banvallen är det svårt att förväxla rälsen med bilväg. Vallen består av makadam och knytnävsstora stenar. Rälsen ligger sedan på betongsyllar som bör ha gjort resan rejält guppig.
– En vanlig personbil hade knappast kunna köra där utan att fastna. Men vad jag förstår är detta en skåpbil med hög markfrigång och då kanske det blir möjligt, säger Claes Keisu.
SvD har sökt ambassaden för en kommentar."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram