Trumps Gyllene Dolkstötsskor

2024-02-26
Trumps lansering av sina gyllene sneakers är bara en i mängden av hans souvenirer. Nu sågas de av entusiaster världen över.
– Man kan tänka sig att det är den sista dolkstöten i en redan krisande bransch, säger Daniel Lindström som är modechef på tidningen Café.
Uppvisningen kom dagen efter att Trump åkte på ett rekordskadestånd i ett civilrättsligt mål i New York, där hans organisation dömdes att betala 355 miljoner dollar.
Lanseringen har fått flera modeprofiler att uttala sig.
– Sneakerskulturen är officiellt över, skriver bland annat modeskaparen Shawn Stüssy på Instagram.
”Trodde det var ett aprilskämt”
Till den brittiska tidningen The Guardian säger den tyska sneakerprofilen och modeentreprenören Hikmet Sugoer att han blev ”chockad” över att se Trump på mässan.
– Jag trodde först att det var ett första aprilskämt. Sneakers bör förena snarare än att splittra, säger han.
Enligt nyhetsbyrån AP var deltagarna på sneakermässan i Philadelphia unga och med olika bakgrund. En målgrupp som Trumpkampanjen vill nå.
1 000 par såldes slut
Enligt CNN var skorna slutsålda samma kväll som de släpptes. Inledningsvis fanns bara 1 000 par till försäljning. På samma webbplats säljs också två billigare sneakers samt parfym.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram