"När kinesiska PTL bygger batteridelsfabriken i Torsboda måste en trafikplats anläggas vid E4 för in- och utfarter till området. Trafikplatsen kostar minst 150 miljoner kronor att bygga – och frågan är vem som ska betala.
E4 och andra större landsvägar är normalt Trafikverkets ansvar, liksom in- och utfarter till dessa. Kommunerna behöver inte betala eftersom de bara har hand om det kommunala vägnätet.
Ändå vägrar Trafikverket finansiera den trafikplats som nu måste byggas vid Torsbodas fabriksområde. Anledningen är att man helt enkelt inte har råd.
– Vi har inga pengar till det, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana till ST.
Trafikplatsen ska byggas på E4 genom fabriksområdet.
Trafikverkets budget har redan öronmärkt alla investeringar till olika väg- och järnvägsprojekt över hela landet fram till och med 2027, och där finns inga pengar till Torsboda.
– Det är inte med i den budget vi har nu.
Trafikverket skulle kunna vara med och betala, när nästa budget läggs från och med 2027. Men trafikplatsen måste byggas nu, och några pengar i efterskott betalar Trafikverket aldrig ut för vägprojekt.
Det skulle kunna betyda att Timrå och Sundsvalls kommuner måste stå för notan på minst 150 miljoner kronor. Men kommunerna vill inte heller skjuta till några pengar.
– Vi hävdar att det är statens ansvar att bygga och betala den här trafikplatsen, har Timrås kommunalråd Stefan Dalin (S) tidigare sagt till ST.
Dödläget kan bli en svår nöt för kommunerna att knäcka. Tiden för fabriksbygget närmar sig och det börjar bli bråttom med att hitta en lösning för finansieringen av trafikplatsen.
En möjlig lösning på problemet är att PTL skulle kunna skjuta till pengar. Vad som avtalats mellan kommunerna och PTL är hemligstämplat men bolagets Europachef Yu Han har tidigare förklarat för ST att PTL är beredd att stå för kostnaden, eller i alla fall delar av den, för vägbyggen som krävs i och med etableringen."