"Moderna bilar är en katastrof för den personliga integriteten, visar en ny studie. Har du riktigt otur säljer tillverkarna vidare information om ditt sexliv. ”Mängden data som bilföretagen uppenbart sa att de kunde samla in var chockerande”, säger Jen Caltrider på Mozilla Foundation.
Bilföretag kan sälja data om ägarens sexliv
Nytillverkade bilar är allt oftare utrustade med sensorer, mikrofoner, kameror och möjligheter att koppla ihop den med sin mobiltelefon. Det är en veritabel katastrof för den personliga integriteten, visar en ny rapport från stiftelsen Mozilla Foundation
Deras undersökning ”Privacy not included” visar att 84 procent av de 25 studerade biltillverkarna kan dela användares data till utomstående parter, som datainsamlande företag. 76 av tillverkarna uppger att de kan sälja användarnas data samtidigt 56 procent av företagen kan dessutom dela deras uppgifter med myndigheter om de begär det.
Inte ett enda företag klarade de minimikrav Mozilla Foundations ställer på integritet. Värst av alla var Tesla, enligt rapporten.
– Det handlar inte längre bara om att sälja bilar för att tjäna pengar, det handlar om att sälja data, och att använda den datan för att tjäna pengar, säger Jen Caltrider på Mozilla Foundation till Politico.
Tillsammans med sina forskarkollegor gick Caltrider igenom bilföretagens integritetspolicys och laddade ner deras appar i Tyskland, Frankrike, USA, Japan och Sydkorea. De upptäckte att bilindustrin samlar in betydligt mer data än de behöver. Som att ta reda på passagerarens vikt när den sätter sig ned, följa vart de reser samt lyssna på deras samtal via mikrofoner.
Japanska Nissan sa sig kunna sälja information om passagerares sexliv och hälsodata till rättsvårdande myndigheter och datainsamlande företag. Tyska Volkswagen uppgav att de kan samla in förarens röst för att kunna skicka riktad reklam till dem.
Bara två av bilföretagen, Renault och Dacia – med samma huvudägare – ger användarna möjlighet att radera personliga data.
– Mängden data som bilföretagen uppenbart sa att de kunde samla in var chockerande, säger Jen Caltrider till Politico.
Forskarna på Mozilla Foundation anser att bilanvändarna har liten eller ingen kontroll över den data som företagen samlar in. De varnar också för att att informationssäkerheten generellt sett är låg bland biltillverkarna.
– Det är som att ingen någonsin frågade eller ifrågasatte dem om integritet, så de bara inkluderade allting, säger Jen Caltrider."