Ja att låta NATO få inflytande över den svenska vital infrastruktur ökar ju helt säkert medborgarnas möjliga påverkan..... Andra länder måste nu ta sig för pannan...
https://www.svd.se/a/WRX6XL/trafikverkets-chef-systemfel-ska-vara-losta-i-december?fbclid=IwAR3ia0vLPNBnhm9QZEz0GsfaR_P60CVp4ao0fOce30FO79uXppY5FFjS3S0. "Roberto Maiorana håller med om att tågets miljöfördel minskar i takt med elektrifieringen. Men han pekar samtidigt på ett nytt skäl som talar för att Sverige behöver ha en stor järnväg, även i de glest befolkade delarna av landet. – Miljöargumentet kanske blir svagare men vi kommer fortfarande att behöva transporter på elektrifierad järnväg. Dessutom uppstår nya behov när Sverige går med i Nato. Vi har nog inte riktigt förstått hela innebörden av det, säger Roberto Maiorana. Sverige håller på att rusta upp och som Natomedlem kommer det svenska försvaret även att behöva ansvara för transporter av stridsvagnar och annan tung materiel som skickas mellan Natoländer. Då behövs järnvägen av militära skäl. – Jag tror att i samband med Natomedlemskapet kommer det att finnas andra möjligheter till finansiering av järnvägen. Det kommer vi att titta på, säger Roberto Maiorana.