" Svenska försvaret vill slänga ut sina problemtyngda helikoptrar och köpa nya från USA. Men tillverkaren varnar för att det skulle kosta skattebetalarna 17 miljarder i onödan. Helt fel, säger försvaret som fått nog av alla problem. Miljardbråk – försvaret slänger ut helikoptrar Efter 20 år av förseningar och stora svårigheter har den svenska Försvarsmakten fått nog. Militären vill göra sig av med den dyra och dåligt fungerande Helikopter 14 så snart som möjligt. Men NH Industries, företagsgruppen som utvecklat och producerar Helikopter 14, varnar för att det i så fall blir en riktigt dålig affär som kan kosta de svenska skattebetalarna många miljarder i onödan. För Försvarsmaktens plan är att ersätta den europeiska helikoptern med en amerikansk konkurrent, Black Hawk. Till det kommer den mer avancerade sjöversionen som går under namnet Seahawk. Enligt nya beräkningar från NH Industries skulle ett inköp av nya amerikanska helikoptrar kosta Sverige omkring 18,5 miljarder kronor. Alternativet är, enligt bolaget, att i stället lägga 1,7 miljarder kronor på att få ordning på de 18 stycken Helikopter 14 som militären redan har. Det skulle alltså bli betydligt billigare att fixa till de helikoptrar som tidigare köpts in, och som även går under namnet NH90, än att betala för nya av en annan modell. – Vi är väldigt säkra på att om de håller fast vid NH90 kommer de att få ett system som verkligen fungerar. Och det för 10 procent av kostnaden som det skulle gå på att ersätta den nuvarande flottan med en annan modell, säger Axel Aloccio, vd för NH Industries, som bland annat ägs av fransk-tyska Airbus. Genom att skriva brev till svenska politiker, som ordföranden i försvarsutskottet och i försvarsberedningen, försöker NH Industries nu få politikerna att gå emot militärens krav på att byta helikopter. Men den svenska militären har uppenbarligen fått nog av alla problem med Helikopter 14. Överbefälhavaren Micael Bydén betonar i sina råd till regeringen att helikoptern bör bytas ut de kommande åren. Den version av Helikopter 14 som är gjord för transporter till land och är baserad i Luleå kan enligt ÖB ersättas av Black Hawk. Sjöversionen som baseras i Ronneby och är till för att jaga ubåtar med mera, ska ersättas av Seahawk. Hela frågan om vilka helikoptrar den svenska militären ska ha framöver har utretts av brigadgeneral Anders Persson, tidigare ställföreträdande flygvapenchef. Och han har inte mycket till övers för NH Industries beräkningar och löften. – Det krävs väldigt mycket pengar för att NH90-helikoptrarna ska bli operativa. Det räcker inte med 1,7 miljarder kronor utan det fordras betydligt mycket mer, säger Anders Persson. Det finns i grunden flera stora problem med de nuvarande Helikopter 14 som Sverige köpt in från NH Industries. De långa leveranstiderna har ställt till det för militären. Trots att det gått mer än 20 år sedan kontraktet på helikoptrarna skrevs är de ännu inte helt färdiglevererade. Helikoptrarna kan heller inte flyga så mycket som det var tänkt. En kombination av långsamma leveranser, brist på delar, för få tekniker med mera gör att de oftast står kvar på marken. Helikoptrarna saknar också viktiga funktioner. Bristen på datalänk gör till exempel att de inte kan kommunicera effektivt med andra militära system. Och helikoptrarna som ska användas för ubåtsjakt kan ännu inte ha med sig torpeder. De stora problemen med NH90 har lett till ett kraftigt missnöje, både i Sverige och i flera andra länder som köpt systemet. De helikoptrar som köpts in för länge sedan fungerar helt enkelt inte som de ska. – De har aldrig levererat något på utsatt tid. Aldrig någonsin, och någonstans finns det en gräns, säger brigadgeneral Anders Persson. Sedan konstaterar han att det nu framför allt handlar om tillgängligheten. Militären måste ha helikoptrar som flyger och inte bara står på backen i väntan på service. Och den ekonomiska kalkyl som NH Industries gjort där svenska skattebetalare får betala 17 miljarder kronor mer för att byta helikopter avfärdas av Anders Persson. Försvarsmaktens utredning pekar tvärtom på att det blir billigare med ett byte eftersom problemen med NH90 är så stora. – Det finns en kalkyl som visar att vi en bit in på 2030-talet gör en strikt ekonomisk vinst genom att köpa nya helikoptrar, säger han. Sett till de ekonomiska frågorna finns det nästan ingenting de två sidorna är överens om. NH Industries uppger till exempel att kostnaden för att flyga en timme med deras NH90 är i stort sett på samma nivå som för Black Hawk/Seahawk. Den svenska militären hävdar i stället att det bara kostar en tredjedel så mycket att flyga med en Black Hawk medan en Seahawk ligger på två tredjedelar av kostnaden. Att flyga med NH90 kostar omkring 200 000 kronor i timmen. NH Industries vd Axel Aloccio framhåller på sin kant att NH90 är större, kan flyga längre, är snabbare och har mer utrymme på insidan för utrustning och personal. Där håller Anders Persson med. – Tekniskt sett är NH90 en större och bättre helikopter. Men det spelar ingen roll när den kostar så mycket att flyga. Och när den heller inte klarar av att flyga så mycket vi vill. Till saken hör även att Sverige av egen kraft dragit på sig en del av problemen. Svenska försvaret valde till exempel en speciallösning med en högre kabin. Det gjorde att kostnaderna ökade samtidigt som det blev mer förseningar. Tidigare svenska politiska beslut om att spara på försvaret har också lett till förseningar. En annan svårighet är att NH90 började som ett gemensamt projekt där flera europeiska länder tillsammans skulle ta fram en ny helikopter. Alla hade olika idéer om hur det skulle bli och arbetet tog därför lång tid. Från det att Sverige beställde sina helikoptrar tog det 15 år innan den första var i drift. Det svenska flygvapnet har redan 15 stycken Helikopter 16, Black Hawk. Nu vill de fasa ut de andra helikoptrarna och helt gå över till Black Hawk och sjömodellen Seahawk. Nästa gång försvaret köpte en helikopter valde de i stället motsatt strategi. De köpte en färdigutvecklad och väl beprövad helikopter direkt från hyllan. Det gjorde att det bara tog 18 månader från beställning till att de första nya Black Hawk-helikoptrarna var i drift. I Sverige går de under namnet Helikopter 16 och det är dem militären nu vill ha fler av. Att det fungerade så bra att köpa en färdigtillverkad helikopter lockar militären att välja samma lösning en gång till. Men enligt Anders Persson bidrar även Rysslands krig mot Ukraina till att militären vill ha en snabb lösning för att stärka det svenska försvaret. Till det kommer den svenska Nato-ansökan och den ökade samordningen med andra västländer. Danmark har redan Seahawk och Norge bestämde sig under förra sommaren för att säga upp sitt kontrakt om att köpa NH90. Enligt den norska regeringen skulle det inte gå att få ordning på NH90, oavsett hur mycket jobb teknikerna än lägger ned på helikoptern. I mars i år kom så beslutet att Norge i stället köper Seahawk med beräknad leverans inom två år. I Norge kräver regeringen dessutom pengarna tillbaka för NH90. Kravet har skickats med den beska kommentaren att mer än 20 år efter att helikoptrarna köptes fungerar de ännu inte för sitt uppdrag. Även Australien har varit så missnöjda med NH 90 att de sagt upp avtalet om helikoptrarna. Om dessutom Sverige nu är på väg att lämna blir det ytterligare en smäll som ser illa ut för NH Industries och ökar risken att nya kunder skräms bort. Men Axel Aloccio påpekar att företaget sålt helikoptern till 14 länder. Hittills handlar det om 500 levererade exemplar och ytterligare drygt hundra är på gång. – Vi vill förstås inte att Sverige ska lämna. Därför gör vi allt vi kan för att övertyga dem om att det inte är rätt att ersätta NH90 med en helikopter som är mindre kapabel, säger Axel Aloccio. Hur det går avgörs nu av politikerna. Försvarsminister Pål Jonson (M) har inte tagit ställning kring helikoptrarna än och nästa steg kommer först med statsbudgeten i höst. Troligen dröjer det sedan till nästa år innan regeringen eventuellt fattar beslut om att tillåta ett mångmiljardinköp av nya helikoptrar. – Det behövs ett beslut redan i år. Norge har redan lagt beställningar och de är bra om vi kan gå ihop med dem. Då får vi ned kostnaden, säger Anders Persson. Black Hawk och Seahawk tar över Försvarsmakten har tre olika typer av helikopter. Helikopter 15 är den minsta helikoptern och används mest för utbildning. Den finns i 20 exemplar och helikoptern ska fasas ut mellan 2025 och 2030. Helikopter 16 – Black Hawk – finns i 15 exemplar. Den används av 34 länder världen över och har sålts i omkring 5 000 exemplar. Helikopter 14 – NH90 – är den största och mest avancerade helikoptern. Den finns i 18 exemplar fördelade på en sjö- och en markversion. Helikoptern kostade drygt 8 miljarder kronor i inköp. Siffran är inte omräknad till dagens prisnivå. Försvarsmakten vill göra om så att de i framtiden har färre helikoptrar. Det blir då 27 stycken Black Hawk för markoperationer. Till det kommer 9 helikoptrar för sjöoperationer (ubåtsjakt med mera). De senare blir av modellen Seahawk som i Sverige får heta Helikopter 17."