SS Andrea Doria uttalas [anˈdrɛːa ˈdɔːrja] , var en lyxig transatlantisk oceanångare av den italienska linjen (Società di navigazione Italia), som togs i bruk 1953. Hon är allmänt känd från den omfattande mediebevakningen av hennes förlisning 1956, som bl.a. anmärkningsvärt framgångsrik räddning av 1 660 av hennes 1 706 passagerare och besättning.
Uppkallad efter den genuesiska amiralen Andrea Doria från 1500-talet hade skeppet ett bruttoregistertonnage på 29 100 och en kapacitet på cirka 1200 passagerare och 500 besättningar. Av alla Italiens fartyg på den tiden var Andrea Doria den största, snabbaste och förment säkraste. Hon sjösattes den 16 juni 1951 och hemporterades i Genua och började sin jungfruresa den 14 januari 1953.
Den 25 juli 1956 närmade sig det till New York City gående fartyget kusten av Nantucket, Massachusetts , USA , när det östgående passagerarfartyget Stockholm från Swedish American Line kolliderade med henne . Träffad i styrbords sida började den topptunga Andrea Doria omedelbart luta allvarligt när hon tog in vattnet, vilket gjorde hälften av hennes livbåtar oanvändbara. Den efterföljande bristen på livbåtar kunde ha resulterat i betydande förluster av människoliv, men fartyget höll sig flytande i över 11 timmar efter kollisionen. Besättningens lugna, lämpliga beteende, tillsammans med förbättringar av kommunikationer och snabba reaktioner från andra fartyg, avvärjde en katastrof liknande den i Titanic 1912. Medan 1 660 passagerare och besättning räddades och överlevde, 46 personer på fartyget dog som en direkt följd av kollisionen. Det evakuerade lyxfartyget kantrade och sjönk följande morgon. Denna olycka är fortfarande den värsta sjökatastrofen som inträffat i USA:s vatten sedan Eastland kapsejsade i Chicago 1915.