Miljoner Bilresor Utreds I Kalkutta

2023-05-19

Man kan faktiskt vara 100% säker på att det inte bara är sparkcyklarna som har geofencats sedan länge...
Att en överväldigande majoritet redan har ljugit sig fast i skiten kan vi nu se som hugget i sten.

https://www.st.nu/2023-05-19/efter-bilfusket-27-miljoner-resor-ska-utredas?fbclid=IwAR30RI0lHuwEQ-r0RLXoq_zSM79AWtHib3FeCDHQ9-wjpdssnQCmNit4_xM
" Flera anställda på Sundsvalls kommun misstänks för att ha använt kommunens bilar till privata resor, i strid mot reglerna som säger att fordonen bara får användas vid tjänsteärenden.
När ST avslöjade missbruket i vintras och skrev om en chef som kört till fjällen och på semestern med kommunens bil, menade kommundirektören Jonas Walker att den chefen var ett undantagsfall, och att kommunen inte behövde skärpa kontrollen av bilkörandet.
Men sedan dess har ST berättat om flera liknande fall, och nu har Jonas Walker ändrat sig. Sedan det visat sig att fusket är mer utbrett har kommunen genomfört en rad åtgärder.
Den mest radikala åtgärden är kanske den omfattande genomlysning som ska göras av alla anställdas bilåkande i tjänsten under tre års tid, mellan 2020 och 2022. Det är ett stort, för att inte säga gigantiskt åtagande. Över två miljoner resor ska kontrolleras.
Det görs genom att man går igenom 1000-tals listor med körjournaler, där varenda resa som gjorts med fordonen under de tre åren har registrerats automatiskt.
– Det är 2,7 miljoner resor som gjorts under 2020-2022. Det vi gör nu är att titta om vi kan hitta avvikande resmönster, som vi sedan kan undersöka närmare, säger Jonas Walker.
Jonas Walker är kommundirektör och högsta chefstjänsteman på Sundsvalls kommun.
Avvikelser är till exempel om man upptäcker att någon anställd vid upprepade tillfällen har tagit bilen hem till bostaden, till andra adresser där man inte haft tjänsteärenden eller på långresor ut i landet som inte kan kopplas till arbetsuppgifterna.
Om missbruk av bilarna upptäcks riskerar de anställda att förmånsbeskattas eftersom de i praktiken har haft en tjänstebil. De kan också få betala igen bränslekostnaderna. Det kan även bli fråga om arbetsrättsliga åtgärder mot anställda som misskött sig, allt från samtal med chefen till varningar – eller i extremfallen avsked.
Vad det misstänkta fusket med bilarna kan ha kostat kommunen är det ingen som vet.
– Vi gör ju en utredning nu och tittar på de här årens resor. Vi får nog avvakta den innan vi kan göra någon bedömning av det, säger Jonas Walker.
Kommunens ekonomidirektör Örjan Folkesson berättar att kommunen även tidigare, innan ST:s artiklar om missbruket, har tagit till vissa åtgärder för att få bättre kontroll av bilkörandet och få ner kostnaderna.
– Ett nytt system för körjournalerna infördes redan 2019 i ett försök att få bättre kontroll på nyttjandet av fordonen, säger han.
Fram till slutet av 2022 drog man också ner kostnaderna för fordonen på olika sätt, bland annat minskades antalet fordon med 18 procent, från drygt 600 till knappa 500, vilket gav en årlig besparing på 15 miljoner kronor.
Sundsvalls kommun har 400 fordon som de anställda kan använda i tjänsten, bland annat personbilarna i bilpoolen som lånas ut vid olika tjänsteärenden.
Fakta: Några av åtgärderna som kommunen initierat efter ST:s avslöjande, för att få bättre kontroll på användandet av bilarna och stävja eventuellt fusk:
• En utredning har startats för att genomlysa de drygt 2,7 miljoner resor som genomförts med kommunens fordon under 2020-2022.
• En riktlinje med regler för hur fordonen ska användas i Sundsvalls kommun har tagits fram. Riktlinjerna säger bland annat att kommunens bilar bara får användas i tjänsten, och inte privat, och om en bil använts felaktigt ska den anställda förmånsbeskattas och betala tillbaka bränslekostnaden.
• En kommunchef som tidigare har använt bilen privat ska förmånsbeskattas. En annan högre chef, som har haft övergripande ansvar för fordonsverksamheten i kommunen, har fått lämna det uppdraget.
• I samband med att kommunen i år upphandlar ett nytt system för körjournaler i bilarna, har man ställt högre krav så att kontrollen ska bli bättre av vem som kör bilarna, var och i vilket tjänsteärende.
Detta har hänt:
►Den 4 januari berättade ST att en tidigare kommunchef hade använt kommunens poolbil privat för flera fjäll- och semesterresor.
► Den 10 mars kunde ST avslöja att chefen inte var ensam om att köra bilarna privat. Två andra höga chefer och en anställd hade gjort likadant och använt bilarna för långresor till en sommarstuga, till bostaden, olika butiker, ett gym och en golfbana.
► Den 29 april kunde ST berätta att det privata bilkörandet ser ut att vara än mer utbrett. 16 anställda hade använt bilarna för att köra till och från jobbet, i princip varje arbetsdag. Även i deras fall fanns gott om resor till adresser som inte verkade vara arbetsrelaterade; till butiker, köpcentret i Birsta, Systembolaget, gym och träningslokaler."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram