Finns det överhuvudtaget någonting som har en framtid i den strukturen...
https://www.st.nu/2023-05-09/tidigare-chef-om-bilfusket-kan-ha-kostat-stora-summor?fbclid=IwAR2fDpHoEzzaF-1C9y8PpIH-Az5-M5ozVRmJFbpO553JK20M4xzLGGY06u0 "Fusket med kommunens bilar har pågått i åratal i Sundsvall. Det hävdar Erik Lundin, tidigare chef på Drakfastigheter. – Det kan ha kostat stora summor för skattebetalarna, säger han. ST har i en serie artiklar berättat om chefer och anställda som har kört Sundsvalls kommuns bilar privat, i strid mot reglerna som säger att bilarna bara får användas i tjänsten. Kommunledningen har tidigare hävdat att man inte har haft misstankar om något omfattande missbruk av bilarna, åtminstone inte innan ST:s artikelserie om fenomenet. Men enligt Erik Lundin är det helt fel. – Detta är ett välkänt fenomen sedan mycket lång tid tillbaka och vi jobbade under min tid på kommunen hårt med att försöka stävja det, säger Erik Lundin. Han var fram till förra året chef på Sundsvalls kommuns Drakfastigheter med 230 anställda, men fick avgå med omedelbar verkan efter en konflikt med kommundirektören. Fram till förra året var Erik Lundin högsta chef på kommunala Drakfastigheter med 230 anställda. Enligt Erik Lundin har missbruk av bilarna pågått i åratal, kanske i decennier, och han anger flera exempel. Anställda ska på hans tid ha blivit varnade för att de använt kommunens bilar till olika privata ärenden. En anställd tog bilen till Systembolaget, en annan använde kommunens bil frekvent på fritiden på Alnö, en tredje skjutsade sina barn till skolan varje dag, över en stängd skolgård vilket fick upprörda vittnen att anmäla bilkörandet till kommunen. Erik Lundin var själv med om att anmäla en person som han följde efter när han upptäckt att den anställda tog bilen hem till bostaden i Matfors. Värst var kanske, enligt Erik Lundin, en person som blev påkommen med att köra fram och tillbaka till bostaden, en resa på omkring 18 mil, varje dag. Det hade hållit på länge, i tio till tjugo år, innan det upptäcktes och han blev av med bilförmånen. – När jag var på Drakfastigheter så hade vi 70 bilar på den avdelningen och vi såg hur man använde fordonen kors och tvärs, hit och dit, och körde hem dem. Det som upprör Erik Lundin mest är kostnaden för kommunen – och skattebetalarna – och att ingen i chefsleden, enligt honom, verkar vara intresserad av att ta tag i det. Sundsvalls kommun har omkring 400 bilar som används i tjänsten av de anställda. Om missbruket är utbrett så kan det enligt Erik Lundin handla om stora summor. – Det är ju faktiskt pengar som kommer från kommunens invånare, då verksamheten betalas med skattemedel. FAKTA ST har i en serie artiklar beskrivit misstänkt fusk med kommunens bilar ► Den 4 januari avslöjade ST att en tidigare kommunchef hade använt kommunens poolbil privat för fjällresor över helgen och skärgårdsresor på sommaren. ► Den 10 mars kunde ST berätta att chefen inte var ensam om att nyttja fordonen privat. Två andra höga chefer och en anställd hade gjort likadant och använt bilarna för långresor till en sommarstuga, till bostaden, olika butiker och ett gym. ► Den 29 april kunde ST avslöja att det privata bilkörandet var än mer utbrett. 16 anställda hade använt bilarna för att köra till och från jobbet, i princip varje arbetsdag. Även i deras fall fanns gott om resor till adresser som inte verkar vara arbetsrelaterade; till butiker, köpcentret i Birsta, Systembolaget och träningslokaler. Andra anställda som ST har varit i kontakt med menar också att det förekommit missbruk av bilarna under lång tid på vissa förvaltningar, men inte på alla. På vissa avdelningar har kontrollen av bilkörandet varit rigorös och där har det varit klart uttalat att man inte har fått använda bilarna för privata ärenden, enligt Lena Wilson som nu är pensionerad men som har jobbat inom enheten barn- och familj på socialförvaltningen i nära 30 år. – Det har aldrig någonsin varit tillåtet för oss att köra någonting alls privat. Det var strikt förbjudet och ingen på vår enhet gjorde det, säger hon. Man måste våga, vara rakryggad och ta tag i det där Erik Lundin tycker inte heller att skulden ska läggas på alla kommunanställda, eftersom en majoritet har skött sig. Problemet är enligt honom att en del av cheferna har blundat för det missbruk som ändå har förekommit och låtit det fortgå. Enligt Erik Lundin är det de chefernas och kommunledningens ansvar att agera. – Man måste våga, vara rakryggad och ta tag i det där. Kommunens ekonomidirektör Örjan Folkesson menar dock att det är precis vad man har gjort, efter att det nu på senare tid uppdagats misstankar om missbruk av bilarna. – En särskild utredare har tagit fram ett förslag till övergripande regler och riktlinjer för bilanvändandet, som ska börja gälla gälla för alla anställda i hela kommunen, säger Örjan Folkesson. Sundsvalls kommuns har omrking 400 fordon, bland annat bilpoolens fordon som anställda får låna vid tjänsteärenden. Riktlinjerna innehåller i princip samma regler som funnits tidigare, att bilarna inte får användas för privata ärenden eller för privata färder fram och tillbaka till bostaden. Men nu är de nedskrivna mer detaljerat i ett särskilt dokument med riktlinjer för bilanvändandet och ska vara gemensamma för alla förvaltningar och all personal. Samtidigt ska kommunen byta system för körjournalerna i fordonen, där det automatiskt ska registreras vem som kört, till vilken adress och i vilket tjänsteärende. Avtalet har gått ut med den leverantör av körjournal-system som kommunen har använt fram till nu, och i samband med att man tecknat avtal med en ny leverantör har man passat på att ställa krav på att systemet ska vara effektivare mot missbruk av bilarna. Med det gamla systemet kunde de anställda till exempel manipulera körjournalerna så att resorna inte registrerades. – Det ska inte gå att göra nu, säger Örjan Folkesson. Det är oklart vad det blir för konsekvenser för de anställda som tidigare har fuskat och använt bilarna privat. Det är inte utrett ännu, och inte klarlagt vilka som fuskat eller hur mycket. Men enligt de nya riktlinjer som utredaren har tagit fram kan anställda som inte följer reglerna drabbas av "arbetsrättsliga åtgärder" och förmånsbeskattas. De kan också bli återbetalningsskyldiga för kostnaderna, till exempel för bilarnas bränsle."