De 3 stora skillnaderna på systrarna:• A-Däck - både Olympic och Titanic byggdes med identisk öppnad strandpromenad. Planerna på att återställa Titanics A-däck godkändes den 14 februari 1912. I mars 1912, började de renovera hennes A-däck Promenad genom att bifoga den främre delen. Påståendena om att de stänger Titanics Promenade på grund av havsspray är en myt. Promenaden var inhägnad på grund av förmånen att ge First-Class passagerare mer privata ytor.• B-Däck - precis som A-Däck byggdes både Olympic och Titanic med identisk layout på slipbanorna. Planerna på att återställa Titanics B-däck godkändes i juni 1911, och renoveringen började i början av september 1911. Efter att Titanic sjönk fick Olympic samma akterdesign av sin förlorade syster.• C-Däck - till skillnad från A & B-Däck, C-Däck på både Olympic och Titanic blev inte ommonterade. Båda systrarna hade en egen layoutdesign. På avstånd kan de lätt ses identiska men närbild, de är olika. Mittensektionen av överbyggnaden av Titanics porthål är uppdelade i sex stora porthål åtföljda av små porthål som delar dem, och på Olympic är mittensektionen inte uppdelade.Lite extra:• Bridge-ving - på Titanic förlängdes vingarna ut som på Olympic, det var de inte.• Ventilatorer - Titanic var först med att ta emot den främre fläktventilatorn innan Olympic. Titanic fick sitt i slutet av februari 1912 och Olympic fick sitt i första veckan i mars 1912.Lite extra:• Portside bogsporthål - både Titanic och Olympic sjösattes från sin slipbana med totalt 14 porthål. Efter augusti 1911 lades ytterligare två porthål till Titanic. Som två lades till Olympic också när hon återvände till Belfast hösten 1911 för en och en halv månads vistelse. Det blev som avslutning med uppdateringen från planer som gjorts på Titanic för mer belysning och ventilation. Dessutom finns det ett foto av Titanic från september 1911 som visar ombyggnaden av B-däck har börjat och det visar henne också med 14 porthål. Och senare i ett foto från december 1911 ses Titanic med 16 porthål som bekräftar att hon fick sina ytterligare två porthål hösten 1911.
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.