3 Systerskillnader

2023-04-18

The 3 major differences on the sisters:
• A-Deck - both Olympic and Titanic were built with identical opened promenade. Plans to refit Titanic's A-Deck was approved on February 14th, 1912. In March 1912, they began refitting her A-Deck Promenade by enclosing the front section. The claims of them closing Titanic's Promenade because of sea spray is a myth. The Promenade was enclosed because the favor of giving First-Class passengers more private areas.
• B-Deck - just like A-Deck, both Olympic and Titanic were built with identical layout on the slipways. Plans to refit Titanic's B-Deck was approved in June 1911, and the refit began in early September 1911. After Titanic sank, Olympic received the same aft design from her lost sister.
• C-Deck - unlike A & B-Decks, the C-Decks on both Olympic and Titanic weren't refitted. Both sisters had their own layout design. As from a distance, they can easily be seen identical but close-up, they're different. The mid-section of the superstructure of Titanic's portholes are divided into six large portholes accompanied by small portholes that divides them, and on Olympic's, the mid-section are not divided.
Little extras:
• Bridge-wing - on Titanic, the wings were extended out as on Olympic, they weren't.
• Ventilators - Titanic was the first to receive the forward fan ventilator before Olympic. Titanic received hers in late February 1912 and Olympic receiving hers in the first week of March 1912.
Little extras:
• Portside bow portholes - both Titanic and Olympic were launched from their slipway with a total of 14 portholes. After August 1911, two additional portholes were added to Titanic. As two were added to Olympic as well when she returned to Belfast in fall 1911 for a month and an half stay. It was to conclude with the update from plans made on Titanic for more lighting and ventilation. Also, there is a photo of Titanic from September 1911 showing the refit of B-Deck has began and it also shows her with 14 portholes. And later in a December 1911 photo, Titanic is seen with 16 portholes confirming she received her two additional portholes in fall 1911.
De 3 stora skillnaderna på systrarna:
• A-Däck - både Olympic och Titanic byggdes med identisk öppnad strandpromenad. Planerna på att återställa Titanics A-däck godkändes den 14 februari 1912. I mars 1912, började de renovera hennes A-däck Promenad genom att bifoga den främre delen. Påståendena om att de stänger Titanics Promenade på grund av havsspray är en myt. Promenaden var inhägnad på grund av förmånen att ge First-Class passagerare mer privata ytor.
• B-Däck - precis som A-Däck byggdes både Olympic och Titanic med identisk layout på slipbanorna. Planerna på att återställa Titanics B-däck godkändes i juni 1911, och renoveringen började i början av september 1911. Efter att Titanic sjönk fick Olympic samma akterdesign av sin förlorade syster.
• C-Däck - till skillnad från A & B-Däck, C-Däck på både Olympic och Titanic blev inte ommonterade. Båda systrarna hade en egen layoutdesign. På avstånd kan de lätt ses identiska men närbild, de är olika. Mittensektionen av överbyggnaden av Titanics porthål är uppdelade i sex stora porthål åtföljda av små porthål som delar dem, och på Olympic är mittensektionen inte uppdelade.
Lite extra:
• Bridge-ving - på Titanic förlängdes vingarna ut som på Olympic, det var de inte.
• Ventilatorer - Titanic var först med att ta emot den främre fläktventilatorn innan Olympic. Titanic fick sitt i slutet av februari 1912 och Olympic fick sitt i första veckan i mars 1912.
Lite extra:
• Portside bogsporthål - både Titanic och Olympic sjösattes från sin slipbana med totalt 14 porthål. Efter augusti 1911 lades ytterligare två porthål till Titanic. Som två lades till Olympic också när hon återvände till Belfast hösten 1911 för en och en halv månads vistelse. Det blev som avslutning med uppdateringen från planer som gjorts på Titanic för mer belysning och ventilation. Dessutom finns det ett foto av Titanic från september 1911 som visar ombyggnaden av B-däck har börjat och det visar henne också med 14 porthål. Och senare i ett foto från december 1911 ses Titanic med 16 porthål som bekräftar att hon fick sina ytterligare två porthål hösten 1911.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram