https://www.ntd.com/flotsam-found-off-new-york-may-be-from-famous-ss-savannah_903524.html?fbclid=IwAR1VSrug-IzxHhY0ZP2RCe65m5CnGx_RnhjJ-jTUsMYxtHYZWi_rOBge4IASavannah var visuellt imponerande. Hennes skrov var strömlinjeformat, såg mer ut som en lyxyacht än ett bulklastfartyg. Även hennes lasthanteringsutrustning var designad för att se bra ut. Sjöhistoriker kommenterar ofta att hon var "det vackraste handelsfartyg som någonsin byggts. ” Hennes interiör var inte heller typiskt för bulkfraktfartyg; hon hade 30 luftkonditionerade staterooms, vart och ett med ett individuellt bad, en matplats med plats för 100 passagerare, en lounge som kunde dubblas som en biograf, en veranda, en swimmingpool och ett välfyllt bibliotek. Hon var ett snabbt skepp med otrolig räckvidd. Med sina 20 000 hästkrafter kärnvapenmotor var hennes topphastighet 23 knop. Savannah kunde cirkla runt jorden 14 gånger i 20 knop utan att tanka. Savannah var inte väl utrustad med lastutrymme. Hennes lastrum rymmer bara 8 500 ton frakt på totalt 652 000 kubikfot. Många av hennes konkurrenter kunde transportera flera gånger så mycket gods. Hennes strömlinjeformade skrov gjorde att lastningen av forward håller ett arbetsintensivt förslag, vilket blev en betydande nackdel eftersom hamnarna blev allt mer automatiserade Hennes besättning var större än jämförbara oljedrivna fartyg (67 jämfört med cirka 50). Hennes budget inkluderade underhåll av en separat landorganisation för att förhandla om hennes hamnbesök och en personlig varvsanläggning för att slutföra alla nödvändiga reparationer. Besättningen utbildades i specialskolor efter att ha genomfört alla utbildningskrav för konventionella sjöfartscertifikat. Antalet personer som skickats genom utbildningen och som tillskrivs Savannahs böcker visar en plan för det slutliga bygget av ytterligare kärnvapenångfartyg. Alla som känner till bulkfartsmarknaden kunde omedelbart inse att ett fartyg med Savannahs egenskaper inte kunde vara ett kommersiellt erbjudande. Hennes passagerarutrymme slösades bort medan hennes lastkapacitet var otillräcklig. Att ha en unik framdrivningsanläggning ökade kostnaden för reparationer och reservdelar i förhållande till maskiner med större installerad kundbas. Den stora besättningen av handplockade människor gav ännu mer kostnader. Att förvänta sig att hon skulle tjäna pengar som ett bulkfraktfartyg var som att förvänta sig en bilutställningskonceptbil för att tjäna pengar som en jitney #usa#nuclearpower#engineering#savannah#SEAMAN