Världsbanken & Telekommunikationssektorn Anno 1971
2023-02-05
UPPSATS OM TELEKOMMUNIKATIONSSEKTORN - VÄRLDSBANKEN 1971
INTRODUKTION
Telekommunikationsnätverk kan beskrivas som det centrala nervsystemet i komplexa samhällen, som överför information och kommandon mellan deras olika delar. Utan dessa faciliteter skulle många dimensioner av livet i sammanhängande samhällen, särskilt regering och ekonomisk verksamhet, inte kunna fungera effektivt, om alls.
Överallt där offentliga telekommunikationstjänster av adekvat kvalitet och tillförlitlighet inte finns, finns det en utbredd användning av kommunikationssystem som byggts av företag eller statliga enheter för eget bruk. Dessa privata länkar är inte bara mycket dyrare än offentliga system; de är också bara ett partiellt substitut eftersom de inte ger tillgång till det bredare samhället som normalt skulle vara kopplat till ett väl fungerande offentligt system. Begränsningar av tillgången till sådana privata system innebär allvarliga begränsningar för effektivitet och tillväxt i de osammanhängande delarna av ekonomin.
Telekommunikation omfattar nu ett antal tjänster och faciliteter för överföring av skrivna meddelanden, röstkommunikation och en mängd andra kommunikationssätt såsom TV- och radioprogram, data- och faxöverföring, distansmätning och telekommandoapplikationer. Telekommunikationsenheter tillhandahåller telefon-, telegraf-, telex- och datafaciliteter till allmänheten, vilket ger kundservice för röst- och skriftlig kommunikation; Dessutom hyr dessa enheter telekommunikationsanläggningar för privat bruk för att möta en mängd olika behov.
Alla dessa anläggningar har en egenskap gemensamt: de använder samma metoder för överföring från en punkt till en annan. Av dessa är den allmänna telefontjänsten den mest betydande i fråga om storlek och täckning och utgör den grundläggande telekommunikationsanläggningen. Alla andra härrör från relativt små tillägg av utrustning för att omvandla telefonnätet till andra typer av kommunikationsbehov.