Hollywoodförlust

2023-01-19

Hollywood förlorade över 500 miljarder dollar i marknadsvärde 2022
Hollywood-studios förlorade över 500 miljarder dollar i marknadsvärde 2022, med 120 miljarder dollar i förluster enbart från Disney.
Den amerikanska filmindustrin, som en gång dominerade världen, står inför tuffa tider.
Vaken politik inom underhållning och konstnärlig inblandning från utländska regimer som det kommunistiska Kina har tagit en vägtull på tittare, kreativitet och ekonomi.
Förra månaden visade Dow Jones Media Titans-index, som spårar prestanda för världens 30 främsta medieföretag, en förlust på 40 procent 2022, med dess totala marknadsvärde som föll från 1,35 biljoner dollar till 808 miljarder dollar, rapporterade Financial Times .
Underhållningsförlusterna förra året överträffade de i andra sektorer, som bankväsendet, som såg en minskning med 14,5 procent, och telekommunikation, som såg en minskning av intäkterna med 11,2 procent.
Stora studior, streamingtjänster, kabelleverantörer, TV-bolag och andra mediegrupper förlorade sammanlagt 542 miljarder dollar i marknadsvärde 2022.
Ekonomisk osäkerhet drabbar underhållningsprenumerationstjänster⬇️
Många investerare har dragit sig ur den en gång blomstrande marknaden för streamingtjänster, eftersom ökad konkurrens och stigande kostnader, i kombination med att inflationen tar en vägtull på konsumenternas utgifter, har lett till en avmattning av reklam och ökande avbokningar av abonnenter.
Hög inflation och ekonomisk osäkerhet har tagit hårt på de amerikanska hushållens budgetar, med priset på väsentliga varor som mat och energi stigande...
Konsumenter har historiskt minskat utgifterna i försämrade ekonomiska tider på icke-nödvändiga föremål som biografer, kabel- och streamingtjänstabonnemang, musikkonserter och albumköp.
Streamingföretag hade sett en ökning av antalet prenumeranter när pandemin började, eftersom låsningsbegränsningar ökade publiken, med aktier i sektorn som bevittnade en tvåårig boom i vinster.
Men Netflix såg en aldrig tidigare skådad två kvartal i rad av abonnentförluster i år, vilket ledde till att företaget minskade sin personalstyrka, och aktien föll med 52 procent i december, rapporterade Financial Times.
Chefer på Netflix utökade och spenderade tiotals miljarder dollar på strömmande innehållsprojekt samtidigt som levnadskostnaderna skjutit i höjden och alternativa visningsalternativ började utmana dess dominans.
Legacy film, TV Studios förluster⬇️
Äldre underhållningsföretag har drabbats av de värsta förlusterna 2022.
Samtidigt såg Paramount Global sitt aktievärde sjunka med 42 procent, medan Warner Brothers Discovery bevittnade dess aktier falla med 62 procent.
Warner Brothers Discovery håller på att integrera Discovery och AT&T:s WarnerMedia i ett enda konglomerat vid en av de värre tiderna i branschens historia, eftersom det enligt uppgift står inför så mycket som 5,3 miljarder dollar i omstrukturering och andra kostnader relaterade till den massiva sammanslagningen.
Samtidigt gick Walt Disney Company ganska dåligt över hela linjen, med sina aktier i det en gång mäktiga varumärket ned 45 procent förra året, för dess sämre aktieutveckling sedan 1974.
Investerare säger att underhållningsjätten står inför svaga siffror under överskådlig framtid, vilket såg avskedandet av VD Bob Chapek förra året, tillsammans med återkomsten av dess tidigare VD, Bob Iger.
Walt Disney-aktien, en nedgång på cirka 45 procent, går mot sin största årliga nedgång sedan åtminstone 1974. Aktierna har kommit under mer press de senaste dagarna eftersom inköpen från Disneys efterlängtade "Avatar"-uppföljare inte nådde några uppskattningar under öppningshelgen. .
Traditionella programföretag som Comcast, moderföretaget till NBC, MSNBC och Universal, såg sina aktier falla med 31 procent för året, medan Charter Communications föll med 53 procent när kunderna i allt högre grad minskade sitt kabelinnehåll.
Allt mer "vaknat" innehåll påverkar också många tittares vilja att titta på TV.
Oscarsgalan, som sänds på ABC, såg bara 15 miljoner tittare 2022, en minskning från när 46,33 miljoner människor tittade in 2014, enligt tittardata.
Det var en blygsam förbättring från året innan då bara 10 miljoner tittade.
Samtidigt tjänade filmer som "Top Gun: Maverick" 718 miljoner dollar enbart på biljettkassan i USA, och tjänade 770 miljoner dollar över hela världen, vilket gör den till årets mest framgångsrika släpp.
Det verkar som om patriotiska och hjärtevärmande filmer fortfarande är populära bland de flesta amerikanska publiken.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram