" Före den 31 januari, när första kvartalet i SAS SAS +1,44% brutna räkenskapsår löper ut, är det dags att ta nästa stora steg i rekonstruktionen av flygbolaget. Först ska SAS få in den andra halvan av den så kallade DIP-finansieringen, det vill säga den dyra bryggfinansieringen från den amerikanska finansfirman Apollo. Processen, som är försenad, ger ytterligare 350 miljoner dollar.
Direkt efter det drar maskineriet för den helt avgörande nyemissionen igång. SAS måste hitta intressenter som vill stoppa in 9,5 miljarder kronor i den sargade flygjätten. Enligt SAS vd Anko van der Werff blir det en tuff uppgift att ta fram en plan som kan övertyga investerarna. Han har också konstaterat att det inte blivit lättare under året.
Danska staten har sagt sig sträva efter en ägarandel på upp till 30 procent. Är intresset för nyemissionen väldigt svagt kan den andelen sannolikt bli högre.
En annan avgörande fråga är hur stor ägarandel Apollo visar sig beredda att ta över i samband med rekonstruktionen, och hur långsiktigt det amerikanska finansföretaget är.
Danska staten vill antagligen inte utlösa budplikt i onödan. Det krävs också ett godkännande från EU-kommissionen för att öka ägandet ordentligt. Det är en känslig fråga om när gränsen för statligt stöd anses passerad. Exempelvis fick italienska staten kritik när Alitalia räddades ännu en gång.
Så länge det finns andra alternativ för SAS blir det svårt för danska staten att öka ägandet allt för mycket. Men det finns starka politiska krafter som vill rädda kvar flygbolaget.
För danska staten är det egentligen inte SAS som är viktigast, utan Kastrups flygplats. Förutom att det är landets största arbetsplats så äger danska staten 39 procent av det noterade flygplatsbolaget, som har ett börsvärde på drygt 70 miljarder kronor.
Även om SAS tappat marknadsandelar så är det Kastrups absolut viktigaste kund. Till råga på allt har flygplatsbolaget dragit på sig stora skulder under pandemin.
Frågan är vad det skulle innebära för svenska intressen om danska staten får en väldigt stor ägarandel medan svenska staten suddas ut i ägarlistorna. Wallenbergarna har också visat ett ljumt engagemang i SAS på senare år.
För de sydsvenskar som har Kastrup som naturlig hemmaflygplats kan det vara en fördel. För övriga är risken uppenbar att det blir en nackdel.
Nästa år väntar i vart fall många hårdnackade förhandlingar.
Fotnot: Kartoffel är det danska ordet för potatis"