Möjligen är det på så vis att det där med enskilda vinstmaximeringsintressen inte överhuvudtaget skall kunna styra betalningsinfrastrukturen, möjligen...
”Skulle det vara så att det var en revolution i ansvarsförhållandena, då skulle vi i praktiken ha ett icke fungerande betalsystem. Kan man lämna ut sina koder, få sina konton tömda, utan att det kostar kunden något, då har vi skapat grogrund för en slags gruppbedrägerier där man kan tömma varandras konton utan kostnad. Då är det fara och färde för betalsystemet.”
" Konsumentombudsmannen, KO, har i ett brev till bankernas ledningar fört fram krav på att bankerna bör riva upp äldre bedrägeribeslut, som inneburit att kunder blivit utan ersättning efter att de utsatts för bedrägerier. Det är krav som KO Caroline Tisell tidigare lyft i Di, och som hon nu också framför på DN Debatt.
Men Svenska Bankföreningen är kyligt inställd till KO:s krav.
”Det beror helt på hur fallet ser ut. HD-domen understyrker att varje fall ska prövas individuellt. Följer man KO:s uttalanden och debattartikeln så är budskapet från hennes sida att alla ska få ersättning. Så är inte fallet”, säger Hans Lindberg, vd på Svenska Bankföreningen.
Den dom i Högsta domstolen som Hans Lindberg hänvisar till kom i somras, och innebär att bankerna får ett större ersättningsansvar när kunder svindlats på pengar. Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har under hösten anpassat sina bedömningar efter domen.
Men Hans Lindberg anser inte att domen innebär några större förändringar.
”Det innebär helt klart en förskjutning av praxis på så sätt att det är fler kunder som kommer att få ersättning än tidigare, men det är ingen revolution som KO påstår i sin debattartikel”, säger han.
”Precis som tidigare ska varje fall prövas individuellt utifrån de unika omständigheterna i det enskilda fallet. Då spelar ålder och bedrägeriupplägg in”, fortsätter han.
KO:s krav gäller dock äldre fall, som ombudsmannen anses ska omprövas utifrån dagens förutsättningar – efter att HD kom med sin dom.
”Det finns en praxis nu och det är något som respektive bank får ta ställning till. Det vi gjort från vår sida är att tillsätta en grupp som analyserar domen. Men just nu befinner vi oss mitt i den processen”, säger Hans Lindberg, som samtidigt varnar för att förändringar i ansvarsfördelningen vid bedrägerier kan få svåra konsekvenser.
”Skulle det vara så att det var en revolution i ansvarsförhållandena, då skulle vi i praktiken ha ett icke fungerande betalsystem. Kan man lämna ut sina koder, få sina konton tömda, utan att det kostar kunden något, då har vi skapat grogrund för en slags gruppbedrägerier där man kan tömma varandras konton utan kostnad. Då är det fara och färde för betalsystemet.”