
Det blir bara bättre och bättre...
Hoppsan": Avskedade Facebook-anställda tog mutor för att kapa användarkonton
De misstänkta tog i vissa fall emot tusentals dollar i mutor från externa hackare
Facebook-föräldern Meta har sparkat eller disciplinerat över två dussin anställda och entreprenörer under det senaste året som har anklagats för att felaktigt kapa användarkonton
I vissa fall för mutor, enligt Wall Street Journal , med hänvisning till personer som är bekanta med saken och dokument som setts av uttaget.
Några av de avskedade var entreprenörer som arbetade som säkerhetsvakter stationerade på Meta-anläggningar och som fick tillgång till Facebook-förälderns interna mekanism för anställda för att hjälpa användare som har problem med sina konton, enligt dokumenten och personer som är bekanta med saken. -WSJ
Mekanismen, internt känd som "Oops", skapades under företagets första år för att hjälpa användare som antingen glömt sina lösenord eller e-postmeddelanden eller fått sina konton övertagna av hackare.
"Individer som säljer bedrägliga tjänster riktar sig alltid mot onlineplattformar, inklusive vår, och anpassar sin taktik som svar på de upptäcktsmetoder som vanligtvis används i branschen", enligt Metas talesman Andy Stone, som tillade att företaget skulle fortsätta att ta " lämpliga åtgärder mot dem som är inblandade i denna typ av system."
Meta-entreprenören Allied Universal sa i ett uttalande att de "tar alla rapporter om brott mot våra uppförandestandarder på allvar."
När användare låses ute från sina konton finns det automatiserade procedurer för att försöka återställa det - inklusive att försöka nå Meta via telefon eller e-post, vilket vanligtvis är en övning i meningslöshet.
"Hoppsan", som står för Online Operations, är tänkt att vara begränsad till speciella omständigheter, såsom vänner, familj, affärspartners och offentliga personer som ett sätt att skära i kö för att få hjälp.
År 2020 betjänade den över 50 000 uppgifter - upp från 22 000 bara tre år tidigare. För att lämna en Oops-rapport listar den anställde eller entreprenören en e-postadress som ska återställas.
De måste svara på en rad frågor, inklusive om begäran görs för någon i vd Mark Zuckerbergs team, en kändis, Meta-partner eller familjemedlem, rapporterar tidningen .
Eftersom så många människor är beroende av sociala medier för sina företag, eller för att hantera kritiskt viktiga aspekter av sina liv, kan det vara lukrativt att få olaglig kontroll över ett konto.
Stulna Facebook- och Instagram-handtag kan säljas för tiotusentals dollar på andra onlineforum.
Men delvis eftersom Oops-systemet är förbjudet för de allra flesta Facebook-användare, har det utvecklats en bransch av mellanhänder som tar ut pengar från användarna för att återta kontrollen över sina konton.
I intervjuer med tidningen hävdar några av dessa tredje parter att de har tillgång till Meta-anställda för att hjälpa till att återställa konton. -WSJ
När du tar ner någons Instagram-konto som de har ägnat flera år åt att bygga upp, tar du bort alla deras medel för att generera en inkomst", säger Nick McCandless, vars företag McCandless Group driver en plattform för innehållsskapare och debiterar folk för att återställa sina konton genom en internkontakt på Meta .
"Du måste verkligen ha någon på insidan som faktiskt kommer att göra det."