Opartiskt BBC Utan Red Bee I DN

2022-11-06
Red Bee Media, tidigare Ericsson Broadcast and Media Services (EBMS), är ett internationellt sändnings- och medietjänstföretag och den största accessleverantören i Europa. [1] Red Bee har sitt huvudkontor i London , England, med filialkontor i Glasgow , Cardiff , MediaCityUK i Salford och Newcastle upon Tyne , och internationella kontor i Australien, Frankrike, Spanien, Tyskland, Finland , Nederländerna , Sverige, Frankrike, Kanada, USA och Abu Dhabi . [2]Den har 2 500 anställda över hela världen över åtta mediahubbar och distribuerar över 2,7 miljoner timmars programmering varje år över hela världen. [3] Det är ett helägt dotterbolag till Ericsson . [4]
Kunderna inkluderar tv- sändare som BBC , Canal+ , Channel 4 , GB News , ITV , Sky , TV4 , TV5Monde och UKTV , samt varumärken som Barclays , Bacardi och Hyundai . Red Bee Media sänder över 500 tv-strömmar på analog, digital marksänd, digital satellit, kabel, webb och mobil, bland dem alla inhemska BBC-kanaler (förutom BBC Parliament, vars produktion och uppspelning hanteras av Millbank Studios), tillsammans med internationella kanaler inklusive BBC World News , BBC Worldwide och BBC Lifestyle och har en närvaro i över 180 länder och territorier. [5] Den hanterar majoriteten av video on demand-tjänster (VOD) i Storbritannien, inklusive Channel 4 ( All 4 ), Channel 5 ( My5 ) och UKTV ( UKTV Play ).
Innehåll
1 Historia och platser
1.1 Storbritannien
1.2 Australien
1.3 Tyskland
1.4 Spanien
1.5 Nederländerna
1.6 Förenta staterna
2 Verksamhet och tjänster
2.1 London Broadcast Center-incident 2021
3 Referenser
4 externa länkar
Historik och platser
Medan Red Bee Media kommer från BBC Broadcast i Storbritannien, kommer företaget från Creative Broadcast Services, som ägdes gemensamt av Australien-baserade Macquarie Capital Alliance Group och Macquarie Bank , och som skapades specifikt för köpet av den tidigare BBC-verksamheten . [6]
I augusti 2011 köpte Red Bee Media TV Genius [ 7] [8] ett mjukvaruföretag som specialiserat sig på innehållsupptäckt över internet, TV och anslutna enheter.
Den 1 juli 2013 meddelade Ericsson att de skulle förvärva Red Bee Media för att komplettera företagets tidigare förvärv inom sändnings- och mediebranschen: sändningstjänstavdelningen för Technicolor , Tandberg Television , HyC Group, Fabrix Systems och Microsoft Mediaroom . [9] Den 30 september hänvisades transaktionen till konkurrenskommissionen , med rädsla för att affären skulle minska konkurrensen inom tv-kanalens playoutsektor. Affären godkändes av kommissionen den 27 februari 2014, [10] och Ericsson slutförde sitt förvärv av Red Bee Media den 12 maj. [4] Företaget bytte varumärke under moderbolagets varumärke den 1 juni 2015. [11]
Den 9 november 2017 tillkännagavs att Ericsson Broadcast and Media Services skulle döpas om till Red Bee Media och bli ett oberoende företag som helt ägs av Ericsson. [12] Flytten rapporterades vara att bana väg för en försäljning av divisionen [13] som har behållits av Ericsson.
Storbritannien
Red Bees föregångare BBC Broadcast Limited skapades av BBC 2002, genom att placera en rad BBC-kanalskapande och kanalhanteringstjänster under ett tak. Det var en del av ett avtal med den brittiska regeringen att skapa en kommersiell division som skulle kunna komplettera BBC:s intäkter från tv-licensen och på så sätt hålla nere höjningarna av licensavgiften i framtiden. De andra enheterna inom den kommersiella divisionen var BBC Worldwide , BBC Resources , BBC Ventures och BBC Technology.
Den 1 augusti 2005 såldes BBC Broadcast, tillsammans med dess dotterbolag, för 166 miljoner pund till Creative Broadcast Services Limited, ett företag som skapats specifikt för köpet och som ägs gemensamt av Australien-baserade Macquarie Capital Alliance Group och Macquarie Bank Limited. [6] Företaget döptes om till Red Bee Media den 27 oktober 2005. Kort före försäljningen köpte BBC Broadcast Broadcasting Dataservices ("BDS") från BBC Worldwide , vilket stärkte EPG- och programmetadataerbjudandet . Red Bee Creative är den kreativa byrån som verkar inom Red Bee Media. Baserat i White City var Red Bee Creative ansvarig för skapandet av olika underhållningsmärken inklusiveBBC Sport , UKTV :s Dave och BT Sport . De har också producerat kreativa kampanjer för Nissan , Oasis, Netflix och Weston's Cider .
Australien
2006 köpte företaget den kommersiella verksamheten i Australian Caption Center (ACC) 2006 för 7,5 miljoner A$ ( 3,2 miljoner GBP ), [14] och ändrade varumärket till Red Bee Media Australia i mars 2007. [15] Den återstående delen av ACC blev det icke-vinstdrivande Media Access Australia .
Tyskland
I mars 2008 förvärvade Red Bee Media Titelbild Subtitling and Translation GmbH , en flerspråkig leverantör av textnings- och översättningstjänster, vilket gör det möjligt för Red Bee Media att erbjuda översättningstjänster till många språk samt expandera Red Bee Media till den tyska marknaden.
Spanien
I oktober 2008 förvärvade Red Bee Media Mundovisión , det största oberoende undertextnings- och ljudbeskrivningsföretaget i Spanien. Vid sidan av det nyligen genomförda förvärvet av Titelbild i Tyskland, befäste tillägget av Mundovisión Red Bee Medias position som Europas största leverantör av undertextning, signering och ljudbeskrivningstjänster till mediebranschen.
Nederländerna
Red Bee är aktiv på webbplatsen Videoland [16] : de skapar undertexter för tjänsten.
USA
Red Bee Media förvärvade Technicolors sändningstjänstavdelning i juli 2012 och FYI Television i januari 2016. [17]
Verksamhet och tjänster
Utöver kanaluppspelning , mediehantering, innehållsupptäcktsplattform och elektroniska programguidetjänster tillhandahåller Red Bee Media "kreativa tjänster" som att skapa annonser , kampanjer och trailers för radio, tv och interaktiv tv och "åtkomsttjänster" som textning , signering och ljudbeskrivning för BBC, Channel 4 och Channel 5 programmering. Företaget tillhandahåller också efterlevnad, mediahantering, design och supporttjänster, som kodning och redigering av video för mobiltelefonoperatörer och VODoch IPTV- operatörer som BBC iPlayer , Orange [18] och det brittiska kabelföretaget Virgin Media .
Red Bee Media driver interaktiv tv för BBC, UKTV och andra och tillhandahåller webbmastertjänster för BBC Online och andra webbplatser. Det marknadsför komplexa designsystem för tv som dess sportanalysverktyg kallat Piero, som är ett 3D-sportgrafiksystem designat för att analysera sport på tv.
Red Bee Media öppnade också en undertextningsavdelning i Paris, Frankrike i januari 2007, som undertexter för den franska TV-kanalen M6 .
London Broadcast Center-incident 2021
Red Bee Medias sändningscenter i London evakuerades den 25 september 2021 efter ett brandlarm. Brandsläckningssystemet orsakade skador på servrar och lagringsenheter som resulterade i att nationella tv-kanaler gick ur luften under bästa sändningstid. Kanal 4 , Kanal 5 , BT Sport , JSTV och flera av Kanal 4:s underkanaler ( More4 , Film4 , E4 , 4Music , The Box , Box Hits , Kiss , Magic och Kerrang! ) påverkades. Livekontinuitetsmeddelanden för BBC-kanaler togs också bort. [19]Tillgänglighetstjänster som undertexter och ljudbeskrivningsspår stördes också allvarligt, med vissa funktioner som inte blev tillgängliga igen förrän i mitten av november. [20] Detta fick flera personer som var beroende av dessa tjänster att klaga till den brittiska sändningsbranschens regulator Ofcom . [21] [22]
BBC fyller seklet i dagarna. Nå, inte för att resten av offentligheten tar någon större notis just nu, eftersom BBC är en av ytterst få brittiska institutioner som fortfarande åtnjuter respekt runt om i världen.
Och dess inflytande är ju enormt, kanske unikt bland globala medieorganisationer.
I slutet av 1980-talet intervjuade jag budgetministern Odd Engström, det var för en radiodokumentär om Sverige. Plötsligt ringde telefonen på hans skrivbord och en röst sa: ”Carl Lidbom på tråden…!” Engström ropade från fåtöljen, ”Han får vänta! Jag håller på att intervjuas av BBC!”
”Ställ dig i kön, grabben,” tänkte jag.
Jag tror min erfarenhet från de åren hör till slutet på en era, inte på BBC:s inflytande i världen utan snarare dess roll hemma i Storbritannien. Thatcheråren blev en vändpunkt, för det var då licensavgiften på allvar började kritiseras i samband med att denna nyideologiserade höger ifrågasatte korporationens opartiskhet.
Begreppet ”state broadcaster” började cirkulera. Är det vad BBC är eller borde vara? Ett regeringstroget media? Och det diskuteras fortfarande över det politiska spektrat, fast när det börjar bränna till har BBC numera den lite nonchalanta attityden att om man blir angripen för partiskhet från både vänster och höger så måste man ju göra något rätt.
Då blir din uppgift – som domare, som oberoende media – att titta ut genom fönstret och avgöra vilket som är sant.
Men det har visats gång efter annan att man böjer sig för det politiska maktspråket, inte minst som det förmedlas via högerpressen. Ett färskt exempel är när man intervjuar representanter från tankesmedjor på högerkanten utan att be dem förklara var deras finansiering kommer från (vanligtvis tobaks- och oljebolagen) medan man klart redogör för var andra organisationer från vänster eller mitten får sina pengar från.
Ett besläktat problem är just opartiskheten. Man tolkar den ofta som att båda sidor av ett argument måste få säga sitt, så att klimatförnekare har samma rätt att höras som Greta Thunberg. Men detta är ju bara halvvägs till opartiskheten, som domaren i rättssalen vet. I en ofta använd analogi säger någon att det regnar ute, någon annan säger att det är soligt och klart. Då blir din uppgift – som domare, som oberoende media – att titta ut genom fönstret och avgöra vilket som är sant.
På BBC sänds just nu massor av program som blickar tillbaka på de hundra åren, och de är alla fascinerande och tankeväckande. Se bara på de filmare man tog fram på 1970- och 80-talen. Ken Loach och Mike Leigh, som bara två exempel, gjorde banbrytande, samhällskritiska filmer i serier som ”Play for today”, den mest omtalade kanske ”Cathy come home”. De gjorde inte tv, de gjorde film för tv, eller ”film för folket” som Leigh kallat det. Skulle något sådant kunna ske i dag?
Med en oändlighet av strömningstjänster och alternativa medier får BBC slåss för uppmärksamheten.
Säkert. Men inte i den omfattningen, och det är kanske just det som är kruxet. Omfattningen. Agendan. Ett talande exempel är Adam Curtis egensinniga, ofta kontroversiella dokumentärserier för BBC, nu senast den sju timmar långa ”Trauma zone” om Ryssland 1985-1999 (se DN 28/10). Hans serier sänds aldrig på linjär tv utan strömmas bara på iPlayer, det vill säga man bjuds inte på dem, man får leta upp dem.
Med en oändlighet av strömningstjänster och alternativa medier får BBC slåss för uppmärksamheten, det är oundvikligt. Men det verkar också fattas något i det jättelika utbudet. Med sitt globala inflytande kanske det under dessa livsavgörande tider finns anledning att dra opartiskheten till sin slutpunkt, att lite oftare titta ut genom fönstret och komma till ett avgörande.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram