Under intäktssamtalet säger Amazon att försäljningstillväxten dämpades allteftersom tredje kvartalet fortskred och manförväntar sig att utmaningarna med inflation, stigande bränslekostnader och svagare efterfrågan kommer att bestå under semesterkvartalet.
Dessutom föreslår Amazons finanschef Brian Olsavsky att fler nedskärningar kan komma.
Företaget kommer att fortsätta att investera i tillväxtföretag som Amazon-reklam och cloud computing.
Men det kommer att vara "att titta på vår kostnadsstruktur och områden där vi kan spara pengar.
Inte överraskande faller Wayfairs och EBay-aktier efter marknaden efter Amazons prognosmiss. Wayfair är nere så mycket som 6,2% medan EBay backar så mycket som 3,6%. Alibaba har gått ner 1,7 procent.
------------------------------------------
Med huvuddelen av FAAMG-aktierna - som nu är GAMMA efter Facebooks omprofilering till Meta (åtminstone tills företaget tyst byter namn tillbaka nu när hela Metaverse-farsen har blåst upp i dess Metaface)
Så har de rapporterat resultat för tredje kvartalet (som har enhetligt varit en katastrof och fått megatech-aktier att falla), tittade investerare mycket på Amazons och Apples resultat efter dagens stängning, för att avrunda bilden för ( tidigare ?) marknadsgeneraler och ange tonen för resten av 2022
Eller åtminstone tills efter mellanårsperioden när BLS rapporterar att de verkliga lönesumman faktiskt var -1 000 000, och även för att dra slutsatsen om den pågående Nasdaq-implosionen har varit motiverad.
Med fokus på Amazon förväntar sig investerare att Amazon ska överträffa digitala annonseringskamrater Facebook och Google genom en reklamnedgång.
Teorin, som Bloomberg noterar, är att Amazon är närmare kunden när de är beredda att köpa något, så att reklam är mer värdefull när konsumenterna är småpengar jämfört med bredare marknadsföringskampanjer som syftar till medvetenhet på sociala medier. som Instagram eller Googles sökmotor där användare inte nödvändigtvis handlar.
Investerare förväntar sig också en liten nedgång i försäljningstillväxten för Amazon Web Services (tack Microsoft och Google), med tredje kvartalets intäkter som förväntas komma in på 21 miljarder dollar, en ökning med 30 % från ett år tidigare.
Molnbranschen Microsoft rapporterade tidigare i veckan att stigande energipriser minskade i molnberäkningsvinster, så det kommer sannolikt också att fokuseras på Amazons molnvinstmarginaler för att se om de är under liknande press.
Investerare förväntar sig rörelseintäkter på 6,1 miljarder dollar under tredje kvartalet från Amazons molnverksamhet.
Poonam Goyal, senior detaljhandelsindustrianalytiker för Bloomberg Intelligence, och Anurag Rana, BI:s senior mjukvaruanalytiker, pekar på Microsofts prognoser om en avmattning som ett förebud för AWS.
"Amazon Web Services försäljningstillväxt i konstant valuta kan sjunka under fjärde kvartalet till cirka 26%-27% från konsensus på 29%", skrev de i en ny kommentar . 2024.”
Amazons antal anställda kommer också att vara ett intressant mått att titta på.
Företaget har haft fullt upp med att skära ner några experimentella projekt, vilket skulle minska antalet, men det tillkännagav också planer på att anställa 150 000 personer för semestern, vilket är samma som förra året.
Den 30 juni hade Amazon 1,52 miljoner anställda globalt.
Om den siffran går ner kommer det att vara första gången Amazon minskar antalet anställda under två kvartal i rad sedan 2001 och ger en tydligare bild av hur djupa nedskärningarna har varit.
Men även om resultatet för tredje kvartalet kommer att ha betydelse, kommer allas ögon troligen att vara på prognosen för det hektiska semesterkvartalet. Investerare förväntar sig en vinst på 39 cent per aktie på en försäljning på 156 miljarder dollar.
Investerare räknar med att Amazon ska öka vinsten och försäljningen samtidigt som de minskar kostnaderna genom att anställa frysningar och minska experimentella projekt.
Som sagt, liksom resten av tekniksektorn, har stigande arbets- och energikostnader i kombination med långsammare utgiftstillväxt satt en belastning på Amazons affärsmodell.
Amazons vd Andy Jassy har tagit flera steg i år för att öka intäkterna, inklusive att höja priset på Prime-medlemskap och ta itu med nya avgifter på handlare som säljer varor i webbbutiken.
Investerare vill se om Amazon kan behålla den starka kontakten med Prime-prenumeranter och vinna deras utgifter under semestern, eller om ett dyrare Prime-medlemskap tvingar dem att handla någon annanstans.
På väg in i vinst, drabbades Amazon-aktien av kraftiga nedgångar och föll så mycket som 5,1%. E-handelsjättens aktier har fallit med 8,5 % under de senaste två dagarna, den värsta tvådagarsnedgången sedan juni.
Så med allt detta i åtanke för ett ögonblick sedan rapporterade AMZN precis resultat för tredje kvartalet som var en absolut katastrof och spikade kistan för FAAMG:arna, för inte bara missade Amzn försäljning och rapporterade nedslående AQS-st
Men även om intäkterna var en besvikelse och AWS var i bästa fall undermåliga, är anledningen till att AMZN-aktien imploderar efter öppettider för att företagets vägledning var absolut katastrofal
Ser nettoomsättning 140,0 miljarder dollar till 148,0 miljarder dollar, mittlinjen kommer långt under medianuppskattningen på 155,52 miljarder dollar
Ser att rörelseintäkterna ligger mellan 0 och 4 miljarder USD, vilket också saknar medianuppskattningen på 4,66 miljarder USD
Kort sagt: fula inkomster, katastrofal vägledning!
Om vi gräver i siffrorna finner vi att rörelsemarginalerna föll till 2,0 %, ned från 4,0 % och saknade uppskattningen på 2,5 %. I själva verket, som visas nedan, är den enda anledningen till att siffran inte var positiv tack vare AWS.
Och även om marknaden inte var nöjd med den totala vinstmarginalen, var den ännu mindre entusiastisk över vinstmarginalfördelningen där den internationella rörelsemarginalen, trots en blygsam förbättring av AWS, kollapsade till den lägsta under det senaste decenniet
Med amerikansk onlineförsäljning fortfarande oförmögen att bli grön. Faktum är att om det inte var för AWS skulle AMZN ha negativa rörelseintäkter.
Diagrammet ovan visar att Amazons onlinebutik i Nordamerika och internationellt båda förlorade pengar. Detta är efter att ha ökat kostnaden för Amazon Prime $20 per år och lagt till avgifter till onlinehandlare som säljer på plattformen.
Om Amazon Web Services subventionerar e-handelssidan gör det det svårare att motivera att företagen håller ihop.
Och medan AWS gjorde en blygsam förbättring av vinstmarginalerna, där det gjorde en besvikelse var intäktstillväxten, som ökade med 27 % till 20,54 miljarder dollar, vilket saknade uppskattningen på 21,01 miljarder dollar.
Det är faktiskt ganska dåligt överlag. Det är svårt att hitta något bra i det här pressmeddelandet... Det är typ av nynnande av samma resultat som vi såg tidigare. Konsumenten saktar ner."
I ljuset av dessa katastrofala vinster och fruktansvärda vägledning är det inte förvånande att knästötsreaktionen kan ha varit den värsta i Amazonas historia efter vinstdyk: aktien sjönk så mycket som 21 % efter timmar, och rasade till den lägsta nivån sedan Mars 2020 covid-krasch när hela ekonomin låstes!