"Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskap är begränsad till det vi redan vet och förstår, medan fantasin omfattar hela världen och allt som vi överhuvudtaget kommer att kunna veta eller förstå"
"Tänka fritt är stort.. men tänka rätt är större" ?

Vem/vilka sponsrar utbildningen och vad säger det om utbildningen i sig ?
Hur betygsätts du i positiv bemärkelse under resans gång.. ?
Enligt din förmåga att recitera och skriftligt redovisa enligt redan planlagd förutbestämd undervisningsplan, eller genom att med fritt tänk och analytisk förmåga ifrågasätta samma undervisningsplan där differenser mot din uppfattning uppstår ?
Hur finansieras din forskning när du sedan äntligen kan titulera dig "forskare" ?
Vill du ha ett "bra anseende" i forskarvärlden, inom den akademiska världen och bland kollegor ?
Finns det risk för en forskare att hamna i komprometterande situationer i en miljö där "godkända" resultat är allt och där ekonomiska anslag är avgörande ?
Hur fungerar hållhaksbusiness ?
Hur fungerar det för aspirerande Yrkespolitiker, Journalister, Läkare, Poliser, Advokater, Åklagare och andra i position att påverka stort i samhället och som vill klättra på karriärsstegen på det lokala, regionala och nationella planet ?
Vad EXAKT är det som gör deras bild av verkligheten att föredra i alla lägen ?
Handlar det om intellektuell lathet, fysisk lathet, tidsmässig lathet eller kanske bara gammal hederlig ansvarsförskjutning ?
Det är hög tid att börja ställa dig själv dessa frågor nu..
DU kan fortfarande utgöra skillnaden.
Forskare avser en person som bedriver vetenskapliga studier med en aktiv, planmässig och metodisk process med målsättning att få nya kunskaper och öka det gemensamma vetandet.
Forskare finns inom väldigt många kunskapsområden. Samhällsvetenskaplig forskning kan t.ex handla om den "akademiska friheten", vilket innebär inom vilka ramar som gäller idag, hur den historiskt har sett ut och vad som man kan förvänta sig i framtiden.
Resultatet av forskning leder vanligtvis till någon form av vetenskaplig publicering. Ett mått på hur framgångsrik en forskare är t.ex hur många gånger man har citerats av andra forskare. Det är ganska prestigefyllt att hamna på listan "100 mest citerade forskare i världen".
Som forskare förväntas man ofta vara aktiv i att söka externa medel från nationella och internationella forskningsråd och andra finansiärer för att täcka kostnader för åtminstone delar av sin forskning. Ofta ingår man som forskare i en forskargrupp och om man är ledare för gruppen måste man ta ansvar för gruppen på olika sätt och där ingår det också ansvar för forskargruppens löne- och driftskostnader.
Tvärvetenskapliga studier och samarbetsprojekt blir allt vanligare. Det förekommer ofta att forskare inom olika kunskapsområden samarbetar med varandra, bla inom olika tvärvetenskapliga samarbetsprojekt. Exempelvis kan i ett och samma projekt förekomma att forskare inom konst, naturvetenskap och teknik samarbetar med varandra.
Titeln "forskare" är inte skyddad och ordet "forskare" används ofta ganska brett, tex som anställningstitel vid vetenskapliga institutioner.
För att vara behörig att söka forskarutbildning måste man ha avlagd en grundexamen och dessutom ha studerat ett och samma ämne motsvarande minst ett och ett halvt års effektiva heltidsstudier och ta ut Kandidatexamen. Därefter läser man ett eller två år på avancerad nivå och skriver en magister- eller masteruppsats. Därefter är man behörig att söka forskarutbildningen.
På forskarutbildningen skriver doktoranden sin doktorsavhandling, vanligtvis under fyra år. För att få en doktorandtjänst måste man vara antagen till forskarutbildning, vilket förutsätter framgångsrika akademiska studier. Utbildningen på forskarnivå är 2 eller 4 år och leder till licentiat- respektive doktorsexamen
Som utbildad forskare kan man "omskola" sig till lärare.