Svenska Marinfartyg På Plats Före Attentatet

2022-10-01
" Svenska marinens fartyg spanade under två dygn i de områden där Nord Stream 1 och 2 senare utsattes för misstänkt sabotage. Spaningen bedrevs torsdag till lördag, men på natten mot måndagen då explosionerna inträffade fanns inget svenskt fartyg där.
Det kan DN avslöja med hjälp av data över fartygsrörelser.
Försvarsmakten bekräftar att de var på plats vid områdena dygnen före de misstänkta sabotagen.
Uppgifterna om att svenska militära fartyg varit i området dygnen före explosionerna är tidigare okända. De bekräftas nu av marinen som informerats om hur DN i efterhand kunnat följa marinens fartyg.
– Vi har varit i de områdena och vid de tidpunkter som DN har frågat om. Vi har genomfört sjöövervakning där, bekräftar Jimmie Adamsson som är marinens presschef.
DN har fått fram uppgifterna från den kommersiella tjänsten Marine Traffic. Denna och andra kommersiella företag visar hur fartyg trafikerar haven.
Systemen bygger på information från AIS-sändare på fartygen. AIS står för Automatic Identification System. Det är en del av säkerheten till sjöss. AIS-sändare på fartygen anger dess identitet, position, kurs och fart med ett ”spår” som visar hur fartyget kört.
Vid 11-tiden på torsdagen i förra veckan lämnade den svenska flottans fartyg hamnen i Karlskrona. Knappt två timmar senare är fartygen på plats vid just det nordliga område där tre gasläckor konstateras fyra dygn senare.
Därefter upphör rörelsedata klockan 13, troligtvis för att AIS-sändaren ombord stängs av för att dölja fartygets rörelser. Under de följande 22 timmarna vill marinens fartyg uppenbarligen inte röja sin exakta position via AIS.
Klockan 11 på fredag förmiddag är marinens fartyg ett antal kilometer väster om platsen för de tre gasläckorna. Därefter stävar de mot Simrishamn för ett kortare stopp vid lunchtid. Vid 18-tiden slutar man sända AIS-data, då är fartygen vid platsen för de nordliga gasläckorna.
Klockan 23.56 på fredagskvällen sänds rörelsedata åter ut. Då befinner sig marinens fartyg överraskande nog på en ny position. Nu är de i det sydliga område där den fjärde gasläckan senare kommer att upptäckas.
Marinens fartyg kör sedan norrut på Bornholms västra sida för att återvända till det nordligare område där tre gasläckor senare konstateras. Klockan 12.13 på lördagen slutar fartyg sända positionsdata i detta område.
När explosionerna inträffar på måndagen klockan 02.03 samt klockan 19.04 finns inga AIS-data från svenska marinen i de två områdena. I området rör sig en stor mängd kommersiella fartyg. Förutom det svenska försvaret har även danska och tyska marinfartyg manövrerat öster om Bornholm.
DN:s kartläggning är inte heltäckande eftersom marinen emellanåt stänger av sina AIS-sändare. Detta för att inte främmande makt eller andra nyfikna genom att sitta vid sina datorer ska kunna följa var fartygen finns.
AIS-data från de aktuella dygnen visar att sändarna slås av när fartyg närmar sig just de områden där gasledningarna går.
– Vi väljer att ibland ha AIS på och då syns vi på Marine Traffic. Ibland väljer vi att ha den avslagen och då syns vi inte där, förklarar Jimmie Adamsson.
Han vill inte svara på varför man befunnit sig i området där gasledningarna går just dessa aktuella dygnen, utan säger:
– Området är alltid intressant eftersom mycket av trafiken in och ut ur Östersjön kommer norr eller söder om Bornholm.
Det intressanta är ju att ni är där explosionerna sedan har inträffat?
– Jag har inga kommentarer till det, svarar Jimmie Adamsson.
Han förklarar att det beror på skärpt sekretess.
– Vår verksamhet till sjöss omfattas av extra sekretess med anledning av olika händelser och omvärldsläget. Så vi berättar inte särskilt mycket av vad vi gör, säger Jimmie Adamsson.
På AIS redovisas att det varit ”Swedish warship” vid de nu avspärrade områdena. Däremot anges inte vad för slags fartyg som sattes in under torsdag till lördag vid Bornholm. Det vill Försvarsmakten inte svara på.
– Vi genomför sjöövervakning med olika slags fartyg. Det kan vara allt från korvetter och minröjningsfartyg till HMS Carlskrona. Så det där varierar, svarar Jimmie Adamsson.
Niklas Granholm, forskningsledare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), bedömer att de svenska fartygen agerat medvetet.
– Någon sorts informationsbild har man sannolikt haft för att kunna göra det här, utifrån hur det ser ut på bilden (DN:s grafik över fartygsrörelserna, reds anm), säger han.
– Det ser ut att ha varit en viss dansk-svensk koordination.
Det har inte skett slumpmässigt?
– Nej, det ser inte ut så. Det är för många sammanfallande punkter i tid och rum.
Vilken information kan de ha fått?
– Man kan tänka sig att det har kommit andra uppgifter eller att Sverige haft en underrättelsebild som man har kunnat använda sig av för att sätta in resurserna vid rätt tid och på rätt plats.
– Man kan ha fått eller skaffat sig information på egen hand. Sverige har även egna sensorer som håller reda på vad som händer i Östersjön.
AIS-data bygger på öppna källor. Så sent som i mars 2021 förfalskades uppgifter om att svenska marinens fartyg uppträdde nära Ryssland. Marinchefen Ewa Skoog Haslum underströk då att Försvarsmakten ser allvarligt på att sådana falska uppgifter sprids. Men i det här fallet bekräftar alltså Försvarsmakten för DN att svenska militära fartyg varit i närheten av områdena före explosionerna."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram