Är det någon slags jävla religiös villfarelse det där med att ett bolags främsta uppgift och syfte inte främst är att tillgodose ägarens vilja - enskilda nytta...
" Tiktok slussar miljoner ut ur Sverige: ”Horribelt”
Tiktoks flöde lockar allt fler svenska användare. Pengarna som succéappen drar in slussas ut ur Sverige, visar SvD:s kartläggning. Spåren slutar på en ö i Karibiska havet.
Pengarna rullar in för Tiktok.
– Efterfrågan har varit väldigt stor, större än vad vi trodde. Både från små annonsörer men också några av de riktigt stora svenska och nordiska varumärkena.
Det sade Tiktoks nordiska vd Liv Sandberg nyligen i en SvD-intervju.
Hon är ansiktet utåt för företaget i Sverige. Det är också hon som har lett uppbyggnaden av Tiktoks nordiska kontor.
I Stockholm jobbar numera över 70 Tiktok-anställda.
”Sverige är ett kraftverk när det gäller teknologi och det nordiska teknikekosystemet blomstrar, så vi är mycket glada över att öppna ett kontor i Stockholm”, skrev bolaget i ett pressmeddelande hösten 2021.
Ett svenskt dotterbolag, Tiktok Sweden AB, har bildats.
De miljontals timmar som svenska användare lägger på att scrolla Tiktok-videor ska förvandlas till pengar. Ett uttalat mål med etableringen är att få fler annonsörer.
Under sommaren har Tiktok Sweden lämnat sitt allra första bokslut till Bolagsverket. Där syns intäkter på totalt 69 miljoner kronor, under 16 månader.
Peter Mackhé, medieexpert på branschorganisationen Sveriges Annonsörer, bedömer dock att den populära appen drar in betydligt mer pengar i Sverige.
– Jag tror inte att det är hela summan, den är klart större. Hur mycket större vågar jag inte spekulera i, säger han.
Tre av varandra oberoende källor uppger för SvD att Tiktoks svenska annonskunder inte faktureras från det svenska dotterbolaget. Betalningarna går i stället till ”Tiktok Information Technologies UK Limited”.
Det brittiska bolaget ägs i sin tur av ett företag kallat Tiktok Ltd, enligt årsredovisningen. Det ägs i nästa led av Bytedance Ltd, Tiktoks globala ägarbolag.
Båda dessa företag är registrerade på Caymanöarna.
Upplägget innebär att intäkterna från Tiktoks annonsaffär inte redovisas i Sverige. Eventuella vinster som uppstår blir heller inte beskattade med svensk bolagsskatt. Pengarna kan slussas vidare till Caymanöarna.
Den lilla ögruppen i Karibiska havet har kallats ”ett av världens mest ökända skatteparadis” av Oxfam, och var tidigare på EU:s svarta lista.
Här tar möjligheten att spåra Tiktok-pengarna slut. De offentliga uppgifterna i Caymanöarnas företagsregister är få. Tiktoks ägarbolag har sitt registrerade kontor hos Vistra, en firma som är specialiserad på att sätta upp bolagsstrukturer på Caymanöarna.
Vistra skriver på sin hemsida att den företagstyp som Bytedance tillhör, ”exempted company”, är befriade från skatt på obestämd framtid enligt ett kungligt dekret från 1798.
”Detta dekret är fortfarande i kraft”, står det på Vistras hemsida.
Magnus Heljeberg är vd för JCDecaux. Koncernen är bland de största i världen på att sälja utomhusreklam. Huvudkontoret finns i Frankrike, men intäkterna från den svenska reklamförsäljningen bokförs i Sverige. Vinsten, 77,9 miljoner kronor i fjol, beskattas med svensk bolagsskatt.
Magnus Heljeberg är kritisk mot att nätjättar som Google, Facebook och nu även Tiktok använder upplägg som gör att vinsterna från den lönsamma digitala reklamförsäljningen kan slussas ut ur Sverige.
– Det är ett gigantiskt problem som har blivit värre de senaste åren. De stora nätjättarna har mycket högre marginaler på sin försäljning eftersom de undkommer svensk skatt, säger Magnus Heljeberg.
Han anser att konkurrensen snedvrids.
– Bolag som sköter sig och skattar här missgynnas. Det är horribelt.
Magnus Heljeberg ser även en moralisk dimension i frågan.
– De utnyttjar resurser och infrastruktur i Sverige, men vill inte vara med och betala. Många företag pratar i dag om att man ska vara en god samhällsmedborgare, då är väl det första att betala skatt i det land man verkar i, säger Magnus Heljeberg.
Tiktoks Svenska dotterbolag tillhandahåller ”stödtjänster” till sin ägare och får betalt för det. Det innebär att den beskattningsbara vinsten kan hållas låg.
För det första räkenskapsåret, som omfattar 16 månader, redovisas ett resultat före skatt på 5 miljoner kronor. Skatten på resultatet stannade på 1,1 miljon kronor.
– Nu kan Tiktok läggas till listan med nätjättar som beskattas där de får minsta möjliga skatt, Magnus Heljeberg.
Tiktoks ägare Bytedance har sitt huvudkontor i Peking. Bolaget grundades 2012 av den kinesiske entreprenören Zhang Yiming. Bolaget har lockat till sig några av världens mest prominenta investerare. Bland dem finns Japanska Softbank och amerikanska Sequoia, som båda är ägare i svenska Klarna.
Trots värdefallet som drabbat kinesiska techbolag värderas Bytedance enligt Bloomberg till omkring 275 miljarder dollar, motsvarande över 2 800 miljarder kronor. Som jämförelse är Facebook-ägaren Metas börsvärde omkring 470 miljarder dollar.
Till skillnad mot Meta är Bytedance dock fortfarande onoterat. Därmed finns begränsad insyn i både ekonomi och ägarbild. SvD har bett Bytedance om en ägarlista, men företaget har inte återkommit.
Hur mycket pengar Tiktok egentligen omsätter i Sverige vill bolaget inte svara på.
Peter Mackhé tror att det handlar om betydande belopp. Han pekar på att svenska annonsörer generellt är ”early adopters”, snabba på att testa nya lösningar.
– Min bedömning är att Tiktok i år har en större andel av de digitala medieinvesteringarna i Sverige än i USA, alltså mer än 2,4 procent. Men det är bara min gissning.
Det skulle innebära intäkter på över 750 miljoner kronor. Som jämförelse sålde Facebook annonser till svenska kunder för 4,1 miljarder kronor under 2021.
Tiktok har enligt sitt bokslut redan hunnit gå om Facebook i antalet anställda i Sverige.
– Det finns en anledning till att de har möjlighet att rekrytera så mycket folk, säger Peter Mackhé.
Tiktok har nekat SvD:s intervjuförfrågan. Bolaget bekräftar att annonskundernas reklamköp bokförs i Storbritannien, där annonsavdelningen finns.
”Tiktok följer skattelagstiftningen i alla de länder vi är verksamma i och vi har betalat bolagsskatt i Sverige sedan bolagets etablering här. För det senaste räkenskapsåret omfattar det allt från bolagsskatter, arbetsgivaravgifter till pensioner”, skriver Tiktoks nordiska kommunikationschef Parisa Khosravi i ett mejl till SvD.
Vid denna artikels pressläggning har företaget inte svarat på SvD:s följdfrågor om kritiken mot upplägget."