Ryggrad I Den Inte Alls Så Jävla Fantastiska Industrin

2022-08-18
I Sverige har man höjt dieseln från 23:41 till 24:36 på 2-3 dagar för att dom kör all in i Karlshamnsverket...
Fast oljepriset är lägre så nu är det totalt hål i huvudet
Dessutom så går Karlshamnsverket som bekant inte ens på halvfart...
😉
Jag tänk att dessa bolagsnamn alltid kommer tillbaka och utgör ryggraden i den med andra ord inte alls så jävla fantastiska industrin....
Vi hade ju i alla fall tur med vädret...
" I hela Europa sinar viktiga floder till följd av värmen och torkan.
Krisen beskrivs som den värsta i Europa på 500 år. Nu varnar tyska industrin för att det låga vattenståndet i Rhen kan leda till stopp i produktionen.
Tyska fabriker kan tvingas att minska produktionen eller till och med strypa den helt. Den varningen utfärdar industriförbundet BDI sedan vattnet i Rhen sjunkit till kritiskt låga nivåer, som omöjliggör tyngre pråmtransporter.
Vid Kaub, omkring fyra mil söder om Koblenz, mäter vattennivån i den vanligtvis några meter djupa floden bara 34 centimeter. Skälet är de höga temperaturerna och bristen på nederbörd, som håller på att torrlägga även Donau, Themsen och Po.
2018 avbröts trafiken på Tysklands viktigaste vattenfarled, då vattennivån var så låg som 28 centimeter. Notan för det sex månader långa stoppet landade på över 50 miljarder kronor, enligt beräkningar. Skulle trafiken åter stoppas får detta konsekvenser även för Sverige, då pråmarna fraktar stora mängder varor och bränsle från Ruhrområdet och industriregionerna i västra Tyskland.
Såväl kemijätten BASF som stålproducenten Thyssen har redan minskat sin produktion kraftigt, till stor del på grund av bristen på tillgängliga transporter.
– Den pågående torkan och de låga vattennivåerna hotar industrins försörjningssäkerhet, säger Holger Lösch på BDI till nyhetsbyrån AP.
– Det är bara en tidsfråga innan kemi- och stålindustrins anläggningar måste stängas, råolja och byggmaterial inte kommer fram, och transportmedel med hög kapacitet och för tungt gods inte kan användas längre.
Att lägga om fraktvägarna och i stället använda sig av tåg- eller vägtransporter är svårt, på grund av tillgänglighetsproblem och förarbrist, enligt BDI. Bilden bekräftas av Johan Woxenius, professor i sjöfartens transportekonomi och logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som beskriver läget som allvarligt.
– Man hade bättre reservkapacitet vid torkan 2018. I dag är allt väldigt ansträngt. Allt bygger ju på att man får in råvaror hyfsat kontinuerligt, och sedan skeppar ut förädlade produkter. Då krävs det många fler ton råvaror än vad man får ut, så det är framför allt inleveranserna som är jobbiga, säger han.
– Det som framför allt ställer till det är på personalsidan. Man kan nog få fram lastbilar, men det är svårt att anställa chaufförer som ska köra dem.
Störningar i flodtransporterna ger inte bara problem i Tyskland, utan stör även de globala containerflödena, då systemet är kopplat till de stora hamnarna i Rotterdam och Antwerpen.
– Blir containrarna stående i Rotterdam blir terminalerna fulla rätt fort, och då kan inte andra båtar lossa och lasta, säger Woxenius.
I framtiden kan problemet med uttorkade floder antas bli värre med tanke på klimatförändringarna, säger han.
– Ungefär hälften av vattnet i Rhen kommer från regn, och hälften från snö och glaciärsmältning i Alperna. Och är det så att glaciärerna blir mindre och mindre och till sist inte finns alls – ja, då är den delen till slut inte att räkna med."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram