Memorandum om rymdpolitisk direktiv 7
Kompletterarande vägledningen som anges i Executive Order 13905 av den 12 februari 2020 (Strengthening National Resilience through Responsible Use of Positioning, Navigation, and Timing Services).
----------------------------------------
Ericsson, Qualcomm och Thales för att ta 5G ut i rymden

Ericsson och det franska flygföretaget Thales och den trådlösa teknikinnovatören Qualcomm Technologies( QCOM) planerar att ta 5G ur den här världen och över ett nätverk av satelliter som kretsar runt jorden .
Fördelarna med 5G-anslutning via satelliter med låg jordomloppsbana (LEO) förväntas omfatta täckning i extrema geografier eller avlägsna områden över hav, oceaner och andra platser där markbunden täckning saknas.
Cybersäkerhet

Sverige deltog i ett möte med USA:s nationella säkerhetsråd om cybersäkerhet efter raden av uppmärksammade attacker
Telefonmötet mellan en ”nordisk krets” och Vita Husets nationella säkerhetsråd ägde rum den 21 juli 2021
Under mötet försäkrades det att cybersäkerhetsfrågor var högsta prioritet för Bidenadministrationen samt att modernisering av cyberförsvaret och en mer aktiv roll i internationella sammanhang står på USA:s agenda inför framtiden.
På mötet ”nämndes” även att det finns ett behov av att ”gemensamt sätta press på de stater som tillhandahåller en säker hamn och skapar handlingsutrymme för kriminella aktörer.
Space Force

Rymdstyrkan tar över all militär satellitkommunikation. Armén överförde en del av sina satellitoperationer till rymdstyrkan på måndagen 15 augusti 2022 , vilket markerar det senaste steget för att omorganisera och växa den yngsta militära
Denna historiska överföring från armén till rymdstyrkan kommer att markera första gången alla militära satellitkommunikationsfunktioner från försvarsdepartementet har konsoliderats under en enda militärtjänst", skrev rymdstyrkan i ett pressmeddelande.
GPS

Efter över 25 års utveckling anser sig Kina nu ha färdigställt ett eget globalt positioneringssystem, som är tänkt ska konkurrera med amerikanska GPS juli 2020
Även EU och Ryssland har globala satellitbaserade positioneringssystem, men det amerikanska GPS har länge varit världsledande.
Och det är för att inte vara beroende av GPS, särskilt militärt, som Kina utvecklat ett eget system
Kina har ett uttalat mål att sälja Beidous satellittjänster via ”De nya Sidenvägarna” – det vill säga det globala infrastrukturprojekt som Kina drivit på de senaste åren.
PNT

PNT är en kombination av tre distinkta, ingående funktioner:
Positionering , förmågan att exakt och exakt bestämma sin plats och orientering tvådimensionellt (eller tredimensionellt när så krävs) med referens till ett standard geodetiskt system (som World Geodetic System 1984 eller WGS84)
Navigering , förmågan att bestämma aktuell och önskad position (relativ eller absolut) och tillämpa korrigeringar på kurs, orientering och hastighet för att uppnå en önskad position var som helst i världen, från underjord till yta och från yta till rymden
Timing , förmågan att inhämta och upprätthålla korrekt och exakt tid från en standard (Coordinated Universal Time, eller UTC), var som helst i världen och inom användardefinierade aktualitetsparametrar. Tidtagning inkluderar även tidsöverföring.
Cyberattacker Fusion GPS

Fusion GPS en sk skuggmediaorganisation som hjälper regeringen, finansierad av en grupp av miljonärer och George Soros.
Det Ericsson kopplade cybersäkerhetsföretaget Crowd Strike, samtidigt som Perkins Coie anlitade Fusion GPS för att hitta på Rysslandsrelaterad smuts på Donald Trump, anlitade man CrowdStrike för att undersöka hacket i DNCs e-postsystem.
CrowdStrike arbetade också på samma gång med Obama Justice Department när FBI började utreda Trumps kampanjassistenter för misstänkt ”samverkan” med Kreml.
Nasa

NASA skulle vilja ha kärnkraftsreaktorer för mån- och planetexpeditioner och tillkännagav tre kontrakt för att utveckla konceptdesigner i slutet av decenniet, i samarbete med Department of Energy
Den militärindustriella giganten Lockheed Martin är ett av de inblandade företagen, tillsammans med kärnkraftsveteranen Westinghouse Juni 2022
---------------------------------
MEMORANDUM TILL VICE PRESIDENTEN
UDITSSEKRETERAREN FÖRSVARSSEKRETERAREN GENERALADVOKATREN
INREKSSEKRETÄREN HANDELSSEKRETERAREN TRANSPORTSEkreteraren ENERGISEKRETERAREN ENERGISECRETERARENS DIREKTÖRER NATIONAL INTELLIGENCE ASSISTENT TILL PRESIDENTEN FÖR NATIONELLA SÄKERHETSFRÅGOR ADMINISTRATÖREN FÖR DEN NATIONELLA LUFTFLYG- OCH RYMDADMINISTRATIONEN ORDFÖRANDEN FÖR DE GEMENSAMMA PERSONALCHEFNA ORDFÖRANDEN FÖR FEDERAL COMMUNICATION COMMISSION
ÄMNE: Rymdpolitisk direktiv 7, USA:s
rymdbaserade positionerings-, navigerings- och
tidspolicy
Detta rymdpolitiska direktiv fastställer implementeringsåtgärder och vägledning för USA:s rymdbaserade positionering, navigering och timing (PNT) program och aktiviteter för USA:s nationella säkerhet och inrikes säkerhet, civila, kommersiella och vetenskapliga ändamål.
Denna policy kompletterar vägledningen som anges i Executive Order 13905 av den 12 februari 2020 (Strengthening National Resilience through Responsible Use of Positioning, Navigation, and Timing Services), och den korsande vägledningen för Global Navigation Satellite Systems (GNSS) som ingår i den 9 december , 2020, Nationell rymdpolitik.
Denna policy ersätter presidentens nationella säkerhetsdirektiv-39 (NSPD-39) av den 15 december 2004 (USA:s rymdbaserad positionering, navigering och tidtagningspolicy).
Avsnitt 1. Omfattning. Detta policydirektiv ger vägledning för:
(a) underhåll och modernisering av det globala positioneringssystemet (GPS) och federalt utvecklade, ägda och drivna system som används för att utöka eller på annat sätt förbättra GPS;
(b) implementering och drift av kapacitet för att skydda USA och allierade tillgång till och användning av GPS för nationell säkerhet, hemland och ekonomisk säkerhet, och för att neka motståndare fientliga applikationer att använda USA:s rymdbaserade PNT-tjänster; och
(c) USA:s deltagande i internationella samarbetsinitiativ angående utländska rymdbaserade PNT-tjänster och utländsk användning av GPS och dess förstärkningar.
Sec. 2. Definitioner. För detta dokuments syften:
(a) "PNT-tjänst" avser alla system, nätverk eller möjligheter som tillhandahåller en referens för att beräkna eller utöka beräkningen av longitud, latitud, höjd eller överföring av tids- eller frekvensdata, eller någon kombination därav.
(b) "Primär PNT-tjänst" avser en oberoende PNT-tjänst som valts av en användare eller systemoperatör som den föredragna källan för PNT-information. En primär PNT-tjänst förväntas ge tillräcklig noggrannhet, tillgänglighet, integritet eller andra egenskaper som är viktiga för användaren.
(c) "Augmentation" avser alla system som förser användare av PNT-signaler med ytterligare information som gör det möjligt för användare att erhålla förbättrad prestanda jämfört med de icke-förstärkta signalerna från enbart en primär PNT-tjänst.
Dessa förbättringar inkluderar förbättrad noggrannhet, tillgänglighet, integritet och tillförlitlighet, och oberoende integritetsövervakning och varningsfunktioner för kritiska applikationer. Förstärkningssystem förlitar sig i sig på en primär PNT-tjänst för att fungera.
(d) "Alternativ PNT-tjänst" avser en PNT-tjänst som har förmågan att fungera helt oberoende av, eller tillsammans med, andra PNT-tjänster.
Flera olika PNT-tjänster som används i kombination kan ge ökad säkerhet, motståndskraft, säkerhet, noggrannhet, tillgänglighet och integritet. En alternativ PNT-tjänst tillåter en användare att gå över från den primära källan för PNT-signaler i händelse av avbrott eller manipulation.
(e) "Interoperabel" avser förmågan hos flera, oberoende PNT-tjänster och deras förstärkningar att användas tillsammans för att tillhandahålla bättre kapacitet på användarnivå än vad som skulle uppnås genom att enbart förlita sig på en enda tjänst eller signal.
(f) "Kompatibel" avser möjligheten hos flera, oberoende PNT-tjänster och deras förstärkningar att användas separat eller i kombination med varandra utan att störa någon enskild tjänst och utan att negativt påverka USA och allierade militära anställning av PNT, brukar kallas Navigation Warfare.
(g) "Navigationskrigföring" eller "NAVWAR" avser den avsiktliga defensiva och offensiva åtgärden för att säkerställa och förhindra positionerings-, navigerings- och tidsinformation genom samordnad användning av rymden, cyberrymden och elektronisk krigföring.
Önskade effekter genereras genom samordnad användning av komponenter inom informationsoperationer, rymdoperationer och cyberrymden, inklusive elektronisk krigföring, offensiva och defensiva rymdoperationer och datornätverksoperationer.
Sec. 3. Bakgrund. Fleranvändningstjänsterna som tillhandahålls av GPS är en integrerad del av USA:s nationella säkerhet, ekonomisk tillväxt, transportsäkerhet och säkerhet i hemlandet. Dessa tjänster är väsentliga men i stort sett osynliga delar av världsomspännande ekonomisk infrastruktur.
(a) Ansvarsfull användning av rymdbaserad PNT.
(i) GPS är en nyckelkomponent i flera sektorer av USA:s kritiska infrastruktur, som identifierats i Presidential Policy Directive-21 (PPD-21) av den 12 februari 2013 (Critical Infrastructure Security and Resilience) och anges i EO 13905. Kaskadeffekter från utökade PNT-tjänstavbrott eller nekande kan påverka alla sektorer negativt.
Autonoma fordon på land, till sjöss och i luften har börjat förlita sig på GPS för navigering, positionsmedvetenhet och andra fordonsfunktioner.
Dessutom är många informationssystem beroende av GPS-tidsignalen för att möjliggöra både fast och mobil kommunikation. Ett längre avbrott i GPS, eller en längre period av falska eller manipulerade GPS-signaler, kan orsaka allvarliga ekonomiska förluster och sätta liv på spel.
(ii) GPS är fortfarande avgörande för USA:s nationella säkerhet. Dess applikationer är integrerade i praktiskt taget alla aspekter av USA:s militära operationer. USA och allierade militära styrkor kommer att fortsätta att utrusta och träna för ansvarsfull användning av GPS och alternativa PNT-tjänster för att stödja uppdragsoperationer.
(iii) Det utbredda och växande beroendet av GPS från militära, civila och kommersiella tillämpningar, system och infrastruktur gör prestandan hos många av dessa system sårbara i sig om störningar eller manipulering av GPS-signaler skulle inträffa.
GPS-användare måste planera för potentiell signalförlust och vidta rimliga åtgärder för att verifiera eller autentisera integriteten hos den mottagna GPS-datan och avståndssignalen, särskilt i applikationer där även små försämringar kan leda till förlust av liv.
Dessutom, oavsett om de är designade för militära kapaciteter eller inte, ger signaler från PNT-tjänster och deras förstärkningar inneboende kapacitet som kan användas av motståndare, inklusive fientliga militära styrkor och terroristgrupper.
(b) Rymdtillämpningar. Applikationer för GPS sträcker sig nu bortom jorden. Den markbundna servicevolymen för GPS, definierad som volymen från marken till en höjd av 3 000 kilometer, har blivit en integrerad komponent för rymduppskjutning.
Användningen av GPS expanderar till Space Service Volume (SSV), som sträcker sig från 3 000 km till geosynkron jordomloppsbana (GEO), trots minskad siktlinje och lägre mottagen signaleffekt. Satelliter förlitar sig på GPS för navigering, attitydkontroll, rymdsituationsmedvetenhet och nya rymdvetenskapliga tillämpningar som radioockultation.
I överensstämmelse med Space Policy Directive-1 (SPD-1) av den 11 december 2017 (Reinvigorating American's Human Space Exploration Program) och Space Policy Directive-3 (SPD-3) av den 18 juni, 2018 (National Space Traffic Management Policy) PNT-tjänster kommer också att spela en viktig roll i rymdtrafikledning och framtida tillämpningar i Cislunar Service Volume, som sträcker sig från GEO ut till och inklusive Månens omloppsbana.
För krav som är nödvändiga för att stödja dessa framväxande tillämpningar bör byråer samordna genom standardprocesser för GPS-krav.
(c) Utländsk rymdbaserad PNT. Framväxande utländska rymdbaserade PNT-tjänster kan förbättra eller underminera GPS:s framtida användbarhet.
USA kommer att fortsätta att uppmuntra utvecklingen av utländska rymdbaserade PNT-tjänster baserade på GPS och deras ansvarsfulla användning i icke-militära tillämpningar med allierade och likasinnade nationer.
Användning av flera olika PNT-tjänster kan resultera i bättre prestanda när det gäller användarnoggrannhet, tillgänglighet och motståndskraft. Förenta staternas regering garanterar dock inte tillförlitligheten eller äktheten hos utländska PNT-tjänster.
Även om utländska rymdbaserade PNT-tjänster kan användas för att komplettera civila GPS-tjänster, bör mottagartillverkare fortsätta att förbättra säkerheten, integriteten och motståndskraften inför växande cyberhot.
Således, Inkorporering av främmande PNT i enheter med flera konstellationer bör utformas på ett sätt som utesluter potentiell försämring av väsentliga användarförmåga till följd av eventuella utländska globala satellitnavigeringssystem (GNSS) ursprung.
USA kommer att upprätthålla medvetenheten om riskerna och potentiella fördelarna med användningen av utländska rymdbaserade PNT-tjänster och fortsätta att främja och stödja ansvarsfull användning av GPS som den framstående rymdbaserade PNT-tjänsten.
(d) USA:s policy och förvaltningsram.
(i) USA fortsätter att förbättra och underhålla GPS och dess tillägg för att möta växande nationella, hemland och ekonomiska säkerhetskrav såväl som andra civila krav, och för att möjliggöra olika kommersiella och vetenskapliga tillämpningar.
Parallellt fortsätter USA att förbättra förmågan att neka motståndare tillgång till rymdbaserade PNT-tjänster, särskilt inklusive tjänster som är öppet tillgängliga och lätt kan användas av motståndare eller terrorister, för att hota säkerheten i USA.
USA tar itu med risker förknippade med beroende av rymdbaserad PNT och främjar ansvarsfulla användningsmetoder för förvärv, integration och distribution av PNT-tjänster över kritiska infrastrukturer.
(ii) De olika kraven för och flera tillämpningar av rymdbaserade PNT-tjänster kräver stabila men ändå anpassningsbara policyer och hanteringsmekanismer. Därför kommer USA:s regering att fortsätta att stödja ett policy- och förvaltningsramverk som styr GPS och dess förstärkningar som möter ökande och varierande inhemska och globala krav.
Sec. 4. Policymål och vägledning. Målet med denna policy är att upprätthålla USA:s ledande ställning inom tillhandahållande av tjänster och ansvarsfull användning av globala satellitnavigeringssystem, inklusive GPS och utländska system. För detta ändamål ska USA:s regering:
(a) Tillhandahålla kontinuerlig världsomspännande tillgång till USA:s rymdbaserade GPS-tjänster och statligt tillhandahållna tillägg, utan direkta användaravgifter, och tillhandahålla öppen, fri tillgång till information som är nödvändig för att utveckla och bygga utrustning för att använda dessa tjänster;
(b) driva och underhålla Global Positioning System i enlighet med USA:s lagar för att tillgodose civila, hemlandssäkerhets- och nationella säkerhetsbehov, i enlighet med publicerade prestandastandarder och gränssnittsspecifikationer;
(c) Förbättra NAVWAR-förmågan för att förneka fientlig användning av rymdbaserade PNT-tjänster från USA:s regering, utan att onödigt störa civil och kommersiell tillgång till civila PNT-tjänster utanför ett område med militära eller hemlandssäkerhetsoperationer;
(d) Förbättra prestandan för USA:s rymdbaserade PNT-tjänster, inklusive utveckling av mer robusta signaler som är mer motståndskraftiga mot störningar och manipulationer i överensstämmelse med Förenta staternas och allierades nationella säkerhet, hemlandsäkerhet och civila ändamål;
(e) Förbättra cybersäkerheten för GPS, dess förstärkningar och USA:s regeringsägda GPS-aktiverade enheter, och främja den privata sektorns antagande av cybersäkra GPS-aktiverade system genom systemuppgraderingar och införlivande av cybersäkerhetsprinciper för rymdsystem, gränssnittsspecifikationer och annan vägledning som föreskriver cybersäkerhet för användarutrustning;
(f) Skydda spektrummiljön som för närvarande används av GPS och dess förstärkningar, och arbeta med USA:s industri för att undersöka ytterligare områden av radiospektrumet som kan öka motståndskraften mot GPS och PNT;
(g) Investera i inhemsk kapacitet och stödja internationella aktiviteter för att upptäcka, mildra och öka motståndskraften mot skadliga störningar eller manipulationer av GPS, och identifiera och implementera, när så är lämpligt, alternativa källor till PNT för kritisk infrastruktur, nyckelresurser och väsentliga uppdrag funktioner;
(h) Upprätthålla GPS och dess tillägg för användning av USA:s kritiska infrastruktur för att förbättra livssäkerhetsfunktioner och operativ effektivitet, i enlighet med PPD-21;
(i) Samverka med internationella GNSS-leverantörer för att
säkerställa kompatibilitet, uppmuntra interoperabilitet med likasinnade nationer, främja transparens i tillhandahållande av offentliga tjänster och möjliggöra marknadstillträde för USA:s industri.
Uppmuntra utländsk utveckling av PNT-tjänster och system baserade på GPS och införandet av GPS som ett väsentligt inslag i system som integrerar flera PNT-tjänster.
Försök åtminstone att säkerställa att alla utländska system är kompatibla med GPS och dess förstärkningar, att de inte stör GPS militära och civila signaler och att ömsesidiga säkerhetsproblem åtgärdas för att förhindra fientlig användning av USA:s rymdbaserade PNT-tjänster ;
(j) Främja en ansvarsfull användning av USA:s rymdbaserade PNT-tjänster och kapacitet för applikationer på federal, statlig och lokal nivå, i enlighet med Executive Order 13905; och
(k) Främja Förenta staternas tekniska ledarskap i tillhandahållandet av rymdbaserade PNT-tjänster och i utvecklingen av säker och motståndskraftig slutanvändarutrustning.
Sec. 5. Hantering av rymdbaserade PNT-tjänster.
(a) National Space-Based Positioning, Navigation and Timing Executive Committee (Executive Committee) är det myndighetsövergripande organet som ansvarar för att vägleda och bevara hela regeringens intressen i tillhandahållandet av rymdbaserade PNT-tjänster, augmentations och rymd- baserade alternativ.
De ställföreträdande sekreterarna för försvarsdepartementet och transportdepartementet, eller deras utsedda representanter, ska vara ordförande för den verkställande kommittén.
(b) Utöver medordförandena ska medlemmarna i den verkställande kommittén vara på biträdande sekreterarenivå eller motsvarande från utrikesdepartementet, finansdepartementet, justitiedepartementet, inrikesdepartementet, Department of Agriculture, Department of Commerce, Department of Energy, Department of Homeland Security, Office of Director of National Intelligence, Joint Chiefs of Staff, National Aeronautics and Space Administration, eller deras utsedda representanter, och cheferna andra verkställande avdelningar och byråer (byråer) inbjudna av medordförandena.
Administratören för den nationella tele- och informationsförvaltningen ska fungera som en ex officio-medlem i enlighet med administratörens uppgifter att ge ordföranden råd i telekommunikations- och informationspolitiska frågor.
(c) Komponenter i presidentens verkställande kansli, inklusive kontoret för ledning och budget, personalen för det nationella rymdrådet, personalen i det nationella säkerhetsrådet, kontoret för vetenskaps- och teknikpolitik och personalen från det nationella ekonomiska rådet, får delta av inbjudan av medordförandena som observatörer och ge råd till exekutivkommittén om presidentens politiska konsekvenser.
Ordföranden för National Space-Based Positioning, Navigation and Timing Advisory Board (eller utsedd representant) ska bjudas in i en rådgivande roll som representerar icke-statliga överväganden.
Medordförandena kan också bjuda in ordföranden för Federal Communications Commission att delta i den verkställande kommittén vid behov.
(d) Exekutivkommittén ska ge rekommendationer om upprätthållande, modernisering och policyfrågor angående USA:s rymdbaserade PNT-tjänster till sina medlemsbyråer och till presidenten genom assistenten till presidenten för nationella säkerhetsfrågor eller verkställande sekreteraren av National Space Council, i förekommande fall.
Dessutom kommer den verkställande kommittén att ge råd och samordna med och mellan de byråer som är ansvariga för de strategiska besluten angående policyer för att upprätthålla och förbättra USA:s ledarskap i tillhandahållandet av rymdbaserade PNT-infrastrukturer och tjänster, inklusive GPS, dess förstärkningar och USA:s regering ägda och drivna rymdbaserade PNT-system och applikationer, säkerhet för dessa tjänster och deras relationer med utländska rymdbaserade PNT-tjänster. Specifikt,
(i) Säkerställa att nationell säkerhet, hemlandsäkerhet och civila krav får fullständig och lämplig hänsyn i beslutsprocessen och underlätta integrationen och dekonflikterna av dessa krav för rymdbaserad PNT-kapacitet, efter behov;
(ii) Samordna enskilda departements och byråers rymdbaserade PNT-programplaner, krav, budgetöverväganden och policyer;
(iii) Vart fjärde år tillhandahåller National Space Councils verkställande sekreterare en rapport som bedömer nuvarande och planerade civila rymdbaserade PNT-tjänster och om de förväntas förbli konkurrenskraftiga med utländska rymdbaserade PNT-tjänster;
(iv) Främja, granska och implementera planer för att modernisera USA:s rymdbaserade PNT-infrastruktur och -tjänster, inklusive utveckling, utplacering och drift av nya eller förbättrade, eller båda, nationella säkerhets- och allmänna säkerhetstjänster;
(v) I samordning med Office of Science and Technology Policy, främja forskning och utveckling om nästa generations teknik och om arbetskraftsutveckling för att säkerställa ett fortsatt ledarskap i USA inom rymdbaserad PNT-teknik;
(vi) Granska förslag från och ge rekommendationer till byråer för internationellt samarbete i samordning med Department of State, såväl som PNT-spektrumhantering och skyddsfrågor i samordning med Department of Commerce; och
(vii) Underhålla och ta emot råd från National Space-Based Positioning, Navigation, and Timing Advisory Board (Advisory Board). Den rådgivande nämnden ska bestå av experter utanför Förenta staternas regering och ska vara en federal rådgivande kommitté.
Den rådgivande nämnden ska söka input från statliga och lokala myndigheter, industri och akademi om utvecklingen av tillämpningen av rymdbaserad PNT-teknik och ge råd till den verkställande kommittén om policy- och tjänsteeffekter.
(e) Verkställande kommittén ska ha en verkställande styrgrupp bestående av tjänstemän utsedda av de byråer som utgör verkställande kommittén.
Den verkställande styrgruppen ska sammanträda vid behov för att fastställa uppgifter och ämnen som kräver övervägande av den verkställande kommittén.
Dagordningen för den verkställande styrgruppens möten ska godkännas av styrgruppens medlemmar eller deras utsedda i förväg.
Den verkställande styrgruppen, som arbetar på konsensusbasis, ska bygga samförstånd och arbeta för att lösa frågor på uppdrag av den verkställande kommittén samtidigt som den fastställer prioriteringar och dekonflikterar uppgifter mellan byråmedlemmarna och det nationella rymdbaserade kontoret för positionering, navigering och samordning av tid.
När medlemmarna i den verkställande styrgruppen inte kan nå konsensus om förslag, budgetrekommendationer eller policy,
(f) National Space-Based Positioning, Navigation and Timing Coordination Office (NCO) ska stödja mötena och funktionerna för den verkställande kommittén och den verkställande styrgruppen.
Den ska ledas av en heltidsdirektör utsedd från den högsta verkställande tjänsten från en annan byrå än försvarsdepartementet, och inkludera en biträdande direktör utsedd från försvarsdepartementet.
Byråer som är representerade i den verkställande kommittén ska tilldela personal till underofficeraren, på lämpligt sätt och i överensstämmelse med tillämplig lag, under en definierad varaktighet som krävs för att utföra uppgiften med lämplig teknisk expertis.
Verkställande kommittén ska fastställa resurserna för underofficeraren, inklusive finansiering, lokalisering, bemanning och sammansättning, i enlighet med detta direktiv.
(g) Underofficeraren ska fungera som sekretariat för den verkställande kommittén och ska utföra funktioner som delegerats av den verkställande kommittén och den verkställande styrgruppen.
Byråer ska tillhandahålla lämplig information till underofficeraren för att säkerställa transparens mellan myndigheter om rymdbaserade PNT-program, planer, policyer, budgettilldelningar och aktiviteter som påverkar ömsesidiga intressen eller beroenden mellan myndigheter.
NCO kommer att samordna utvecklingen och spridningen av strategiska meddelanden och utbildningsmaterial för att stödja förtroende och antagande av USA:s rymdbaserade PNT-tjänster.
(h) Verkställande kommittén ska ge råd om och samordna den interdepartementala resurstilldelningen för GPS och dess förstärkningar. Försvarsministern ska ha det primära ansvaret för att tillhandahålla resurser för utveckling, anskaffning, drift, underhåll och modernisering av GPS.
Transportministern ska fortsätta att tillhandahålla resurser till försvarsministern för bedömning, utveckling, anskaffning, implementering, drift och upprätthållande av GPS-övervakning av civil signalprestanda och alla ytterligare utsedda civila GPS-kapaciteter som uteslutande har civil (icke-militär) tillämpning överensstämmer med myndighetsöverenskommelser.
GPS-förstärkningar och andra unika PNT-funktioner ska finansieras av varje byrå som kräver dessa tjänster eller möjligheter, inklusive upphandling och driftskostnader under året.
Eventuella nya tekniska funktioner som föreslås och finansieras av de civila myndigheterna får inte i onödan försämra eller förskjuta befintliga eller planerade nationella säkerhetsfunktioner hos GPS. Resursfrågor kommer att lösas genom den ordinarie budgetprocessen.
(i) Inom 120 dagar efter offentliggörandet av detta direktiv ska den verkställande kommittén offentliggöra en genomförandeplan för att anta alla bestämmelser i detta direktiv under en femårsperiod.
Vidare kommer den verkställande kommittén att uppdatera stadgan för både verkställande utskottet, verkställande styrgruppen och underofficeraren i enlighet med bestämmelserna i detta direktiv.
Sec. 6. Utländsk tillgång till USA:s rymdbaserade PNT-kapacitet.
(a) Export av alla amerikanska PNT-kapaciteter som ingår i United States Munition List eller Commerce Control List kommer att fortsätta att vara licensierade i enlighet med International Traffic in Arms Regulations eller Export Administration Regulations, beroende på vad som är lämpligt, och i enlighet med alla befintliga lagar och förordningar.
Exportkontrollerna ska uppdateras för att säkerställa att onödiga kontroller som undergräver eller begränsar motståndskraften och den globala användningen av civil GPS reduceras eller elimineras utan att äventyra USA:s navigeringskrigföring, nationell säkerhet eller hemlandets säkerhet.
(b) Som en allmän riktlinje kommer de flesta exporter av civila, massmarknadsbaserade rymdbaserade PNT-kapaciteter som för närvarande är tillgängliga eller planeras att finnas tillgängliga på den globala marknaden, fortsätta att anses vara positivt.
Export av känslig information med dubbla användningsområden eller avancerad PNT-information, system, teknologier och komponenter kommer att övervägas från fall till fall i enlighet med befintliga lagar och förordningar, såväl som relevanta nationella säkerhets- och utrikespolitiska mål och överväganden.
Sec. 7. Byråns roller och ansvar. Myndigheter ska tilldela de resurser som krävs för att uppfylla målen för denna policy, under förutsättning att det finns medel som avsatts för detta ändamål.
(a) Utrikesministern ska:
(i) I samarbete med försvarsministern, transportministern och cheferna för andra lämpliga organ, främja användningen av GPS och dess förstärkningstjänster och standarder med utländska regeringar och andra internationella organisationer, och uppmuntra utvecklingen av utländsk civil PNT tjänster och system baserade på GPS;
(ii) Ta ledningen för förhandlingar med utländska regeringar och internationella organisationer angående civila och, när så är lämpligt och i samordning med försvarsministern, militära PNT-ärenden, inklusive samordning av myndighetsöversyn av:
(A) Instruktioner till Förenta staternas delegationer för bilaterala och multilaterala samråd rörande planering, förvaltning och användning av GPS, andra globala och regionala satellitnavigeringssystem och deras förstärkningssystem;
(B) Internationella överenskommelser, arrangemang och offentliga uttalanden med utländska regeringar och internationella organisationer angående planering, drift, förvaltning eller användning av GPS, andra globala och regionala satellitnavigeringssystem och deras förstärkningssystem; och
(iii) Delta med försvarsministern i PNT-dialogen med allierade, särskilt NATO-förbindelserna.
(b) Försvarsministern ska:
(i) Ha ansvar för utveckling, anskaffning, drift, säkerhet och fortsatt modernisering av GPS, samtidigt som det underlättar lämplig representation för civil- och hemvärnsskydd och deltagande i dessa aktiviteter och alla beslut som påverkar aktier inom civil- och hemvärnsskydd;
(ii) Utveckla, förvärva, driva, realistiskt testa, utvärdera och underhålla NAVWAR-förmågor och andra förmågor som krävs för att:
(A) effektivt använda GPS-tjänster i händelse av en motståndare eller annan störning, störning eller manipulation;
(B) Utveckla effektiva åtgärder för att motverka motståndares ansträngningar att förneka, störa eller manipulera PNT-tjänster;
(C) Identifiera, lokalisera och mildra, i samordning med andra myndigheter, när så är lämpligt, alla avsiktliga störningar eller manipulationer som negativt påverkar användningen av GPS för militära operationer;
(iii) Säkerställa den tidigaste operativa tillgängligheten för moderniserade militära och NAVWAR-kapaciteter;
(iv) Träna, utrusta, testa och utöva USA:s militära styrkor och nationella säkerhetskapaciteter under operativt realistiska förhållanden som inkluderar förnekande eller försämring av GPS. I samarbete med sekreteraren för transport och hemsäkerhetsministern, och vid behov, med utrikesministern, utveckla riktlinjer som underlättar dessa aktiviteter och NAVWAR-utbildning, testning, demonstrationer och övningar utan att onödigt störa eller förnedra hemlandets säkerhet och civila tjänster och verksamhet, antingen internationellt eller nationellt;
(v) Uppmuntra allierade militära styrkor att använda nationella GPS-tjänster för att underlätta interoperabilitet mellan Förenta staterna och allierade styrkor och förmågor, och för att behålla deras användning som den främsta militära rymdbaserade PNT-kapaciteten;
(A) I enlighet med riktlinjerna i avsnitt 6 i detta direktiv, göra GPS nationella säkerhetstjänster, användarutrustning, information och teknik tillgängliga för användning av allierade militära styrkor; och
(B) Arbeta med allierade för att övervaka tillgången till nationella säkerhetstjänster och användarutrustning för att begränsa möjligheten för motståndare att använda dessa förmågor mot USA och allierade militära styrkor;
(vi) Upprätthålla åtagandet att avbryta användningen av funktionen som kallas selektiv tillgänglighet;
(vii) I samordning med Department of Transportation, upprätthålla åtaganden om livssäkerhet bakåtkompatibilitet för att möjliggöra fortsatt internationell acceptans av civila och militära GPS PNT-tjänster i civilt luftrum;
(viii) Underlätta tillgången till lämpliga nivåer av nationella säkerhetstjänster och användarutrustning på federal nivå för att uppfylla kritiska krav för räddningsinsatser och andra hemlandsäkerhetsändamål, och, i undantagsfall, för civila ändamål, inklusive statlig eller lokal nödberedskap i överensstämmelse med etablerade samförståndsavtal;
(ix) Utveckla förbättrade och dedikerade PNT-kapaciteter för nationell säkerhet, inklusive mer mångsidiga, flexibla och kapabla signaler och tjänster;
(x) Tillhandahålla uppskattningar av GPS-programkostnader i samordning med transportministern baserat på Transportdepartementets strategi och framtida krav för att implementera GPS-data och signalautentisering och återspegla strategi som är förenlig med Federal Radio Navigation Plan eller dess efterföljare;
(xi) Behålla huvudansvaret för att förhandla med utländska försvarsorganisationer för allt samarbete rörande tillgång till eller information om GPS-militärtjänster;
(xii) I samarbete med andra myndigheter, när så är lämpligt, utvärdera användbarheten och genomförbarheten av att vara värd för sekundära nyttolaster på GPS-satelliter, inklusive de som är avsedda att förbättra den globala sök- och räddningskapaciteten för alla användare. Ingen sekundär nyttolast får negativt påverka prestanda, schema eller kostnad för GPS, eller dess signaler eller tjänster. Resurser som krävs för bedömning, utveckling, anskaffning, integration och drift av sekundära nyttolaster ska vara den eller de sponsrande organens ansvar; och
(xiii) I samordning med Secretary of State och Secretary of Commerce, och med alla organ som är medlemmar i den verkställande kommittén som har blivit underrättade, bibehålla försvarsdepartementets huvudansvar för radiofrekvenskompatibilitetskoordinering med andra radionavigationssatellittjänster ( RNSS) som arbetar eller avser att verka i RNSS-radiofrekvensbanden som används av GPS.
(c) Handelssekreteraren ska:
(i) Främja USA:s industritillgång till utländska marknader för rymdbaserade PNT-varor och -tjänster samtidigt som man antar en riskhanteringsstrategi för Förenta staternas nationella säkerhetsproblem;
(ii) Investera i forskning och utveckling om nästa generations teknik som skulle kunna förbättra GPS-tillämpningar för kommersiellt bruk;
(iii) Representera USA:s kommersiella intressen med andra byråer i kravöversynen av GPS och dess relaterade tillägg;
(iv) I samordning med utrikesministern, försvarsministern, transportministern och administratören för National Aeronautics and Space Administration, försöka skydda radiofrekvensspektrumet som används av GPS och dess förstärkningar genom lämpliga nationella och internationella spektrumhantering och reglerande praxis;
(v) I samordning med försvarsministern, transportministern, hemlandssäkerhetsministern och administratören för National Aeronautics and Space Administration, underlätta samarbetet mellan USA:s regering och USA:s privata sektor för att identifiera ömsesidigt acceptabla lösningar som kommer att bevara befintliga och utvecklande användningar av rymdbaserade PNT-tjänster, samtidigt som det möjliggör utveckling av andra icke-störande tekniker och tjänster som är beroende av användningen av radiofrekvensspektrum;
(vi) I samarbete med administratören för National Aeronautics and Space Administration, utveckla och tillhandahålla transportministern krav på användning av GPS och dess tillägg för att stödja civila rymdsystem; och
(vii) I samarbete med cheferna för andra byråer, när så är lämpligt, utveckla riktlinjer för att förbättra cybersäkerheten för PNT-enheter, inklusive deras förmåga att upptäcka och avvisa manipulerade eller förfalskade signaler, och främja en ansvarsfull användning av rymdbaserade PNT-tjänster och -funktioner för applikationer som stöder nationell säkerhet, ekonomisk tillväxt, transportsäkerhet och hemlandsäkerhet enligt anvisningarna i Executive Order 13905.
(d) Transportministern ska:
(i) Ha huvudansvaret för utvecklingen av krav för civila ansökningar från alla amerikanska myndigheters civila myndigheter;
(ii) Säkerställa, i samordning med försvarsministern och Secretary of Homeland Security, prestandaövervakning av Förenta staternas civila rymdbaserade PNT-tjänster;
(iii) I överensstämmelse med riktlinjerna i avsnitt 6 i detta direktiv, och i samordning med ministern, underlätta internationellt deltagande i utvecklingen av civila transportapplikationer med användning av rymdbaserade PNT-tjänster i USA;
(iv) I överensstämmelse med bakgrunden i avsnitt 3 i detta direktiv, och i samordning med utrikesministern och försvarsministern, säkerställa att internationella transportinitiativ tar hänsyn till karaktären av dubbel användning av rymdbaserade PNT-tjänster, särskilt inklusive tjänster som är öppet tillgängliga och lätt kan användas av motståndare eller terrorister för att hota säkerheten i USA;
(v) Se till, i samordning med försvarsministern, att applikationer för offentliga säkerhetstjänster baserade på rymdbaserade PNT-tjänster i USA uppfyller eller överträffar internationellt erkända standarder som krävs för att uppfylla uppdragskrav, inklusive de som används för luftfart, sjöfart och yta transportapplikationer;
(vi) I samarbete med cheferna för andra byråer, när så är lämpligt, främja en ansvarsfull användning av amerikanska och utländska civila rymdbaserade PNT-tjänster och kapacitet för transportsäkerhet enligt anvisningarna i EO 13905;
(vii) Representera de civila myndigheterna i utvecklingen, förvärvet, förvaltningen och driften av GPS och dess tillägg;
(viii) I samordning med försvarsministern och Secretary of Homeland Security och cheferna för andra myndigheter, när så är lämpligt, implementera federala och underlätta statliga, lokala och kommersiella möjligheter att övervaka, identifiera, lokalisera och tillskriva rymdbaserad PNT-tjänst störningar och manipulationer inom USA som negativt påverkar användningen av rymdbaserad PNT för transportsäkerhet, hemlandsäkerhet, civila, kommersiella och vetenskapliga ändamål;
(ix) Säkerställa den tidigaste operativa tillgängligheten för moderniserade civila signaler och tjänster på GPS och dess förstärkningar, i samordning med försvarsministern;
(x) I samordning med försvarsministern, bedöma och bistå, när så är lämpligt, i det internationella godkännandet av att använda GPS:s militära PNT-tjänster för operationer i civilt luftrum;
(xi) Underlätta internationell samordning för utveckling av övervakningsstandarder för rymdbaserade PNT-tjänster.
(xii) upprätthålla medvetenheten om riskerna och potentiella fördelarna med användningen av utländska rymdbaserade PNT-tjänster, och
(xiii) I samordning med försvarsministern och Secretary of Homeland Security, utveckla och validera krav och en finansieringsstrategi för att implementera data- och signalautentisering av civil GPS och breda områdesförstärkningar för hemlandsäkerhet och allmän säkerhet i enlighet med Federal Radionavigation Plan eller dess efterföljande plan.
(e) Secretary of Homeland Security ska:
(i) Identifiera rymdbaserade PNT-krav för hemlandssäkerhetsändamål till transportministern;
(ii) I samordning med transportministern och med cheferna för andra byråer, i förekommande fall, främja ansvarsfull användning av GPS och andra PNT-tjänster, i enlighet med EO 13905;
(iii) I samordning med försvarsministern och transportministern och i samarbete med handelsministern:
(A) Säkerställa att mekanismer finns på plats för att övervaka, identifiera, lokalisera och tillskriva rymdbaserade PNT-tjänster störningar och manipulationer inom USA som kan orsaka betydande störningar i USA:s kritiska infrastruktur och vetenskapliga ändamål; och
(B) Utveckla rutiner för att underrätta den civila sektorn och federala, statliga, lokala, territoriella och stammyndigheter när rymdbaserade tjänster har förutsett störningar eller bedöms inte längre vara tillförlitliga.
(iv) I samordning med försvarsministern, handelsministern och transportministern, utveckla och underhålla kapacitet, procedurer och tekniker för, och rutinmässigt utöva, civila beredskapsinsatser för att säkerställa kontinuitet i verksamheten i händelse av tillträde till GPS-tjänster störs eller manipuleras;
(v) I samordning med försvarsministern och transportministern, och i samarbete med cheferna för andra byråer, vid behov, samordna användningen av befintliga och planerade kapaciteter för att identifiera, lokalisera och tillskriva eventuella störningar eller manipulationer av GPS och dess förstärkningar inom USA som avsevärt påverkar hemlandets säkerhet eller kritisk infrastruktur;
(vi) Tillhandahålla i samordning med transportministern rekommendationer till exekutivkommittén baserade på transportdepartementets strategi och framtida krav för att implementera data- och signalautentisering och återspegla den strategin i överensstämmelse med Federal Radionavigation Plan eller dess efterföljande plan;
(vii) I samordning med försvarsministern, transportministern och chefen för den nationella underrättelsetjänsten, omedelbart meddela försvarsministern, administratören för National Telecommunications and Information Administration, ordföranden för Federal Communications Commission, direktören of National Intelligence, och cheferna för andra relevanta myndigheter i fall av betydande inhemska eller internationella störningar eller manipulationer av USA:s rymdbaserade PNT-tjänster för att möjliggöra lämpliga utredningar, underrättelser eller verkställande åtgärder.
(f) Direktören för den nationella underrättelsetjänsten ska identifiera, övervaka och bedöma utvecklingen av utländska hot mot användningen av GPS PNT-arkitekturer och relaterade tjänster, och tillhandahålla information för att hjälpa försvarsministern att utveckla motåtgärder.
g) Administratören för National Aeronautics and Space Administration ska:
(i) I samarbete med handelsministern, utveckla och tillhandahålla transportministern tekniska krav för användning av GPS och dess tillägg för att stödja civila och kommersiella rymdsystem;
(ii) I samarbete med försvarsministern, handelsministern och transportministern, utveckla krav för GPS-stöd för rymdoperationer och vetenskap i högre omloppsbanor inom SSV och bortom till cislunarrymden; och
(iii) I samarbete med utrikesministern, försvarsministern, handelsministern och hemsäkerhetsministern, upprätthålla och modernisera sök- och räddnings- och nödlarm- och platsfunktioner och program som fungerar som sekundära nyttolaster på GPS-satelliter .
Sec. 8. Meddelande om skadlig störning eller manipulation. Byråer som upptäcker eller tar emot inhemska eller internationella rapporter om skadlig störning eller manipulation av USA:s rymdbaserade PNT-tjänster ska i god tid tillhandahålla rapporter till Secretary of Homeland Security, försvarsministern, transportministern och chefen för nationella underrättelsetjänster. Vid anmälan:
(a) Handelsministern och ordföranden för Federal Communications Commission i samarbete med cheferna för andra byråer vid behov, ska vidta lämpliga och lagligt tillåtna åtgärder som krävs för att mildra skadlig störning eller manipulation av USA:s rymdbaserade PNT-tjänster inom Förenta staterna.
(b) Utrikesministern ska, när så är lämpligt, underrätta eller samordna underrättelsen till utländska regeringar och internationella organisationer i händelse av skadlig störning eller manipulation av USA:s rymdbaserade PNT-tjänster orsakade av utländsk regering eller kommersiell verksamhet.
(c) Secretary of Homeland Security, när så är lämpligt, ska underrätta de civila sektorerna och Förenta staternas regeringsorgan om störningen.
Sec. 9. Allmänna bestämmelser. (a) Ingenting i detta direktiv ska tolkas för att försämra eller på annat sätt påverka:
(i) den befogenhet som enligt lag beviljas en verkställande avdelning eller byrå, eller chefen för denna; eller
(ii) funktionerna för direktören för kontoret för förvaltning och budget i samband med budgetförslag, administrativa eller lagstiftningsförslag.
b) Detta direktiv ska genomföras i enlighet med tillämplig lag och under förutsättning att anslag finns tillgängliga.
(c) Detta direktiv är inte avsett att, och skapar inte, några rättigheter eller förmåner, materiella eller processuella, verkställbara som lag eller i rättvisa av någon part gentemot USA, dess departement, byråer eller enheter, dess tjänstemän, anställda , eller agenter eller någon annan person.
Vita Huset 15 Januari 2021