Exekutiv Order 13780 Av Den 6 Mars 2017 - Skydda Nationen Från Utländska Terroristers Intåg I USA

2022-08-15

Executive Order 13780 av den 6 mars 2017 - Skydda nationen från utländska terroristers intåg i USA
-------------------------------------------
Donald Trump uttryckte under sin presidentvalskampanj 2016 som det alltså spionerats på under kampanjen:
”2009 fick ett företag som kallas Ericsson tillåtelse från amerikanska regeringen att sälja telekomutrustning till flera förtryckarregimer, bland annat Sudan, Syrien och Iran.
Vissa av dessa regimer använder den tekniken för att avlyssna och kontrollera sina egna invånare”.
Att det var möjligt för Ericsson att sälja till dessa länder som stod under strikta sanktioner, menade Trump beror på att Bill och Hillary Clintons stiftelse tagit emot mutor från Ericsson.
Nordiska länder som hyser terrorister⬇️
Sverige är hem för 100 000 kurdiska flyktingar. Svenskt stöd för kurdiska grupper i norra Syrien som de knyter an till PKK
Ericssons muthärva⬇️
Ericssons irakiska muthärvan där Investorkontrollerade Ericsson sannolikt varit inblandat i utbetalning av mutor till terrorgruppen Islamiska staten för att kunna genomföra transporter i Irak.
Antifa⬇️
Trump hotade sommaren 2019 under att klassificera Antifa som en inhemsk terror grupp.
Påståendet i en projektet Veritas-video att Antifa har en europeisk anslutning och att Mattias Wåg var i Tyskland på de stökiga kravallerna när amerikanska journalister misshandlades stärkte Trumps fall.
Strax efter att videon släpptes hävdade Justitieminister William Barr att det fanns bevis för att Antifa och "andra liknande extremistgrupper också" kapade George Floyd-protesterna och "inledde och deltog i den våldsamma aktiviteten".
Underrättelsetjänstkollektiv som instigerar och arrangerar det logistikstöd som krävs för att skapa och underhålla sådana strukturer, som utgör problemet
-------------------------------------
Medial Wahhabisrapportering 2015⬇️
-----------------------------------
Omfattande kontraterrorism innebär att konfrontera alla terroristorganisationer utan differentiering
De som ger terrorister medial täckning och ekonomiskt stöd är partners i deras brott. De kriminella är inte bara militanta utan innefattar även de som finansierar dem samt tränar och beväpnar dem.”
Dvs bla Sverige, deepstate och det militärindustriella komplexet med sitt underrrättelsetjänstkollektiv och sina Ägardirektivstyrd opinionsbildningsmedier.
Sverige med andra ord 2017 ⬇️
-------------------------------------
I Executive Order 13780 av den 6 mars 2017 (Protecting the Nation from Foreign Terrorist Entry into USA), på rekommendationer från Secretary of Homeland Security och justitieministern, beordrade jag en världsomspännande granskning av om, och i så fall vad, ytterligare information skulle behövas från varje främmande land för att på ett adekvat sätt bedöma om deras medborgare som vill resa in i USA utgör ett säkerhetshot.
Detta var den första sådan recension i sitt slag i USA:s historia. Som en del av granskningen fastställde Secretary of Homeland Security globala krav för informationsdelning till stöd för immigrationsscreening och granskning.
Secretary of Homeland Security utvecklade en omfattande uppsättning kriterier och tillämpade den på utländska regeringars praxis för informationsutbyte, policy och kapacitet.
Utrikesministern samarbetade därefter med de granskade länderna i ett försök att åtgärda brister och uppnå förbättringar. I många fall gav dessa ansträngningar positiva resultat.
Genom att erhålla ytterligare information och formella åtaganden från utländska regeringar har USA:s regering förbättrat sin kapacitet och förmåga att bedöma om utländska medborgare som försöker ta sig in i USA utgör ett säkerhetshot eller säkerhetshot. Vår nation är säkrare som ett resultat av detta arbete.
USA:s regering har förbättrat sin kapacitet och förmåga att bedöma om utländska medborgare som försöker ta sig in i USA utgör ett säkerhetshot. Vår nation är säkrare som ett resultat av detta arbete.
USA:s regering har förbättrat sin kapacitet och förmåga att bedöma om utländska medborgare som försöker ta sig in i USA utgör ett säkerhetshot. Vår nation är säkrare som ett resultat av detta arbete.
Trots dessa ansträngningar har Secretary of Homeland Security, i samråd med statssekreteraren och justitieministern, fastställt att ett litet antal länder – av nästan 200 utvärderade – fortfarande är bristfälliga för närvarande med avseende på sin identitetshantering och informationsdelningsmöjligheter, protokoll och praxis.
I vissa fall har dessa länder också en betydande terroristnärvaro inom sitt territorium.
-------------------------------------------
DÄRFÖR, JAG, DONALD J. TRUMP, Genom den auktoritet som tilldelats mig som president enligt konstitutionen och lagarna i Amerikas förenta stater, inklusive Immigration and Nationality Act (INA), 8 USC 1101 et seq., och avsnitt 301 i avdelning 3, United States Code , och för att skydda nationen från terroristaktiviteter av utländska medborgare som har släppts in i USA, beordras det härmed enligt följande:
Avsnitt 1 . Policy och syfte. (a) Det är USA:s policy att skydda sina medborgare från terroristattacker, inklusive de som begås av utländska medborgare.
De protokoll och förfaranden för screening och granskning som är förknippade med visumutfärdandeprocessen och United States Refugee Admissions Program (USRAP) spelar en avgörande roll för att upptäcka utländska medborgare som kan begå, hjälpa eller stödja terroristhandlingar och för att förhindra dessa individer från att ta sig in Förenta staterna.
Det är därför USA:s policy att förbättra screening- och granskningsprotokollen och procedurerna i samband med processen för utfärdande av viseringar och USRAP.
(b) Den 27 januari 2017, för att implementera denna policy, utfärdade jag Executive Order 13769 (Protecting the Nation from Foreign Terrorist Entry into USA).
(i) Bland andra åtgärder stoppades inresan i 90 dagar av vissa utlänningar från sju länder: Iran, Irak, Libyen, Somalia, Sudan, Syrien och Jemen i 90 dagar.
Det här är länder som redan hade identifierats som en ökad oro för terrorism och resor till USA. Närmare bestämt gäller avstängningen för länder som hänvisas till i, eller som anges under, avsnitt 217(a)(12) i INA, 8 USC 1187(a)(12), där kongressen begränsade användningen av Visa Waiver-programmet för medborgare i, och utlänningar som nyligen vistats i,
(A) Irak eller Syrien, (B) vilket land som helst som utsetts av utrikesministern som en statlig sponsor av terrorism (för närvarande Iran, Syrien) , och Sudan), och (C) varje annat land som utsetts som ett land av intresse av Secretary of Homeland Security, i samråd med statssekreteraren och direktören för National Intelligence.
Under 2016 utsåg ministern för hemlandsäkerhet Libyen, Somalia och Jemen som ytterligare länder av oro för reseändamål, baserat på övervägande av tre lagstadgade faktorer relaterade till terrorism och nationell säkerhet: "
(I) om närvaron av en utlänning i land eller område ökar sannolikheten för att utlänningen är ett trovärdigt hot mot den nationella säkerheten i USA; (II) om en utländsk terroristorganisation har en betydande närvaro i landet eller området; och (III) om landet eller området är en fristad för terrorister.
"8 USC 1187(a)(12)(D)(ii) .
Dessutom har kongressledamöter uttryckt oro över undersöknings- och kontrollprocedurer efter de senaste terrorattackerna i detta land och i Europa.
(ii) När jag beordrade det tillfälliga upphävandet av inresa som beskrivs i underavsnitt (b)(i) i detta avsnitt, utövade jag min befogenhet enligt artikel II i konstitutionen och enligt avsnitt 212(f) i INA, som i relevant del föreskriver: "
Närhelst presidenten finner att inresan av någon utlänning eller av någon klass av utlänningar till Förenta Staterna skulle vara skadlig för Förenta Staternas intressen, kan han genom tillkännagivande, och under den period som han anser nödvändig, avbryta inresan av alla utlänningar eller någon klass av utlänningar som invandrare eller icke-invandrare, eller ålägger utlänningars inresa alla restriktioner som han anser vara lämpliga."Starta utskriven sida 132108 USC 1182(f) .
Under dessa myndigheter fastställde jag att under en kort period av 90 dagar, medan befintliga screening.
Där granskningsförfaranden var under översyn, inresan till USA för vissa utlänningar från de sju identifierade länderna – var och en drabbad av terrorism på ett sätt som äventyrade Förenta staternas förmåga att förlita sig på normala beslutsförfaranden om resor till USA – skulle vara skadligt för USA:s intressen.
Icke desto mindre tillät jag utrikesministern och Secretary of Homeland Security att bevilja undantag från fall till fall när de fastställde att det låg i det nationella intresset att göra det.
(iii) Executive Order 13769 avbröt också USRAP i 120 dagar. Terroristgrupper har försökt infiltrera flera nationer genom flyktingprogram.
Därför stängde jag tillfälligt av USRAP i väntan på en översyn av våra rutiner för screening och granskning av flyktingar. Icke desto mindre tillät jag utrikesministern och Secretary of Homeland Security att gemensamt bevilja undantag från fall till fall när de fastställde att det låg i det nationella intresset att göra det.
(iv) Executive Order 13769 gav ingen grund för diskriminering för eller emot medlemmar av någon viss religion.
Medan den ordningen möjliggjorde prioritering av flyktinganspråk från medlemmar av förföljda religiösa minoritetsgrupper, gällde den prioriteringen för flyktingar från varje nation, inklusive de där islam är en minoritetsreligion, och den gällde minoritetssekter inom en religion.
Den ordern var inte motiverad av animus mot någon religion, utan var istället avsedd att skydda religiösa minoriteters förmåga – vem de än är och var de än bor – att utnyttja USRAP i ljuset av deras särskilda utmaningar och omständigheter.
(c) Implementeringen av Executive Order 13769 har försenats av rättstvister. Framför allt har upprätthållandet av kritiska bestämmelser i den ordern tillfälligt stoppats av domstolsbeslut som gäller rikstäckande och sträcker sig även till utländska medborgare utan tidigare eller väsentlig anknytning till USA.
Den 9 februari 2017 avböjde Förenta staternas appellationsdomstol för nionde kretsen att stanna eller begränsa en sådan ordning i avvaktan på resultatet av ytterligare rättsliga förfaranden.
Samtidigt som de noterade att "de politiska grenarna är mycket bättre rustade att göra lämpliga skillnader" om vem bör omfattas av ett avstängning av inresan eller av flyktingmottagning.
(d) Medborgare från de länder som tidigare identifierats enligt avsnitt 217(a)(12) i INA kräver ytterligare granskning i samband med vår immigrationspolicy eftersom förhållandena i dessa länder utgör förhöjda hot.
Vart och ett av dessa länder är en statlig sponsor av terrorism, har blivit avsevärt äventyrad av terroristorganisationer eller innehåller aktiva konfliktzoner.
Alla dessa omständigheter minskar den utländska regeringens vilja eller förmåga att dela eller validera viktig information om individer som vill resa till USA.
Dessutom ökar den betydande närvaron i vart och ett av dessa länder av terroristorganisationer, deras medlemmar och andra som exponeras för dessa organisationer chansen att förhållandena kommer att utnyttjas för att möjliggöra för terrorister eller sympatisörer att resa till USA.
(e) Följande är korta beskrivningar, delvis hämtade från utrikesdepartementets landrapporter om terrorism 2015 (juni 2016), av några av tillstånden i sex av de tidigare utsedda länderna som visar varför deras medborgare fortsätter att utgöra ökade risker för USA:s säkerhet:
(i) Iran. Iran har utsetts till en statlig sponsor av terrorism sedan 1984 och fortsätter att stödja olika terroristgrupper, inklusive Hizballah, Hamas och terroristgrupper i Irak. Iran har också kopplats till stödStarta utskriven sida 13211för al-Qaida och har tillåtit al-Qaida att transportera pengar och krigare genom Iran till Syrien och Sydasien. Iran samarbetar inte med USA i kampen mot terrorism.
(ii) Libyen. Libyen är en aktiv stridszon, med fientligheter mellan den internationellt erkända regeringen och dess rivaler. I många delar av landet tillhandahålls säkerhets- och brottsbekämpande funktioner av väpnade miliser snarare än statliga institutioner.
Våldsbejakande extremistgrupper, inklusive Islamiska staten Irak och Syrien (ISIS), har utnyttjat dessa förhållanden för att utöka sin närvaro i landet.
Den libyska regeringen samarbetar med USA:s antiterrorisminsatser, men den kan inte säkra tusentals mil av sina land- och sjögränser, vilket möjliggör det olagliga flödet av vapen, migranter och utländska terroristkrigare. USA:s ambassad i Libyen avbröt sin verksamhet 2014.
(iii) Somalia. Delar av Somalia har varit tillflyktsort för terrorister. Al-Shabaab, en al-Qaida-anknuten terroristgrupp, har opererat i landet i flera år och fortsätter att planera och genomföra operationer i Somalia och i grannländerna. Somalia har porösa gränser, och de flesta länder känner inte igen somaliska identitetshandlingar.
Den somaliska regeringen samarbetar med USA i vissa antiterroroperationer men har inte kapacitet att upprätthålla militärt tryck på eller att utreda misstänkta terrorister.
(iv) Sudan. Sudan har utsetts till en statlig sponsor av terrorism sedan 1993 på grund av sitt stöd till internationella terroristgrupper, inklusive Hizballah och Hamas. Historiskt sett utgjorde Sudan en fristad för al-Qaida och andra terroristgrupper att mötas och träna.
Även om Sudans stöd till al-Qaida har upphört och det ger visst samarbete med USA:s bekämpande av terrorism, är delar av kärnan i al-Qaida och ISIS-kopplade terroristgrupper fortfarande aktiva i landet.
(v) Syrien. Syrien har utsetts till en statlig sponsor av terrorism sedan 1979. Den syriska regeringen är engagerad i en pågående militär konflikt mot ISIS och andra för kontroll av delar av landet.
Samtidigt fortsätter Syrien att stödja andra terrorgrupper. Den har tillåtit eller uppmuntrat extremister att passera genom dess territorium för att komma in i Irak.
ISIS fortsätter att locka utländska krigare till Syrien och att använda sin bas i Syrien för att planera eller uppmuntra attacker runt om i världen, inklusive i USA. USA:s ambassad i Syrien avbröt sin verksamhet 2012. Syrien samarbetar inte med USA:s insatser mot terrorism.
(vi) Jemen. Jemen är platsen för en pågående konflikt mellan den sittande regeringen och den Houthi-ledda oppositionen. Både ISIS och en andra grupp, al-Qaida på Arabiska halvön (AQAP), har utnyttjat denna konflikt för att utöka sin närvaro i Jemen och för att utföra hundratals attacker.
Vapen och annat material som smugglas över Jemens porösa gränser används för att finansiera AQAP och andra terroristaktiviteter. 2015 avbröt USA:s ambassad i Jemen sin verksamhet och ambassadpersonal flyttades ut ur landet.
Jemen har stöttat, men inte kunnat samarbeta fullt ut med, USA i kampen mot terrorism.
(f) Mot bakgrund av förhållandena i dessa sex länder, tills bedömningen av aktuella screening- och granskningsförfaranden som krävs enligt avsnitt 2 i denna order är klar, risken att felaktigt tillåta inresa för en medborgare i ett av dessa länder som har för avsikt att begå terroristhandlingar eller på annat sätt skada USA:s nationella säkerhet är oacceptabelt hög.
Följaktligen, medan den bedömningen pågår, inför jag en tillfällig paus vid inresan för medborgare från Iran, Libyen, Somalia, Sudan, Syrien och Jemen, med förbehåll för kategoriska undantag och undantag från fall till fall, som beskrivs i avsnitt 3 av denna ordning.
(g) Irak presenterar ett specialfall. Delar av Irak förblir aktiva stridszoner. Sedan 2014 har ISIS haft dominerande inflytande över betydande territorium i norra och centrala Irak.
Även om det inflytandet har varit betydandeStarta utskriven sida 13212minskat på grund av den irakiska regeringens och de väpnade styrkornas ansträngningar och uppoffringar, som arbetar tillsammans med en USA-ledd koalition, har den pågående konflikten påverkat den irakiska regeringens förmåga att säkra sina gränser och att identifiera bedrägliga resedokument.
Icke desto mindre motiverar det nära samarbetet mellan USA och den demokratiskt valda irakiska regeringen, USA:s starka diplomatiska närvaro i Irak, den betydande närvaron av USA:s styrkor i Irak och Iraks engagemang för att bekämpa ISIS olika behandling av Irak.
Särskilt, de irakiska regeringsstyrkorna som har kämpat för att återta mer än hälften av det territorium som tidigare dominerats av ISIS har visat ståndaktig beslutsamhet och förtjänat bestående respekt när de kämpar mot en väpnad grupp som är Iraks och USA:s gemensamma fiende.
Dessutom sedanExecutive Order 13769 utfärdades, har den irakiska regeringen uttryckligen vidtagit åtgärder för att förbättra resedokumentation, informationsutbyte och återvändande av irakiska medborgare under förutsättning att de slutgiltiga besluten om avlägsnande avser.
Beslut om utfärdande av visum eller beviljande av tillträde till irakiska medborgare bör underkastas ytterligare granskning för att fastställa om sökande har kopplingar till ISIS eller andra terroristorganisationer, eller på annat sätt utgör en risk för antingen nationell säkerhet eller allmän säkerhet.
(h) Den senaste tidens historia visar att några av dem som har tagit sig in i USA genom vårt immigrationssystem har visat sig vara hot mot vår nationella säkerhet. Sedan 2001 har hundratals personer födda utomlands dömts för terrorismrelaterade brott i USA.
De har inkluderat inte bara personer som kom hit lagligt med visum utan även personer som först reste in i landet som flyktingar.
Till exempel, i januari 2013, dömdes två irakiska medborgare som togs emot i USA som flyktingar 2009 till 40 år respektive livstids fängelse för flera terrorismrelaterade brott.
Och i oktober 2014, en infödd i Somalia som hade förts till USA som flyktingbarn och senare blev en naturaliserad amerikansk medborgare dömdes till 30 års fängelse för försök att använda ett massförstörelsevapen som en del av en komplott för att detonera en bomb kl. en fullsatt julgranständningsceremoni i Portland, Oregon.
Attorney General har rapporterat till mig att mer än 300 personer som tagit sig in i USA som flyktingar för närvarande är föremål för antiterrorismutredningar av Federal Bureau of Investigation.
(i) Mot bakgrund av det föregående är inresan till Förenta staterna för utländska medborgare som kan begå, hjälpa till eller stödja terrordåd fortfarande en stor oro.
Mot bakgrund av den nionde kretsens observation att de politiska grenarna är bättre lämpade att bestämma den lämpliga omfattningen av eventuella avstängningar än domstolarna, och för att undvika att spendera ytterligare tid på att driva rättstvister, återkallar jag Executive Order 13769 och ersätter den med denna order.
Som uttryckligen utesluter kategorier av utlänningar som har föranlett rättsliga betänkligheter från avstängningarna och som klargör eller förfinar tillvägagångssättet i vissa andra frågor eller kategorier av berörda utlänningar.
Sec. 2 . Tillfälligt avstängning av inresan för medborgare i länder med särskilt intresse under granskningsperioden.
(a) Secretary of Homeland Security, i samråd med statssekreteraren och direktören för National Intelligence, ska genomföra en världsomspännande granskning för att identifiera om, och i så fall vad, ytterligare information kommer att behövas från varje främmande land för att pröva en ansökan av en medborgare i det landet för ett visum, inträde eller annan förmån enligt INA (domar) för att fastställa att individen inte utgör ett hot mot säkerheten eller den allmänna säkerheten.
Secretary of Homeland Security kan dra slutsatsen att viss information behövs från vissa länder även om den inte behövs från alla länder.
(b) Secretary of Homeland Security ska i samråd med statssekreteraren och chefen för den nationella underrättelsetjänsten överlämna en rapport till presidenten om resultaten av den världsomspännande granskning som beskrivs i underavsnitt (a) i detta avsnitt, inklusive sekreteraren av Homeland Securitys fastställande av den information som behövs från varje land för avgöranden och en lista över länder som inte tillhandahåller adekvat information, inom 20 dagar efter det att denna order trädde i kraft.
Secretary of Homeland SecurityStarta utskriven sida 13213ska tillhandahålla en kopia av rapporten till statssekreteraren, justitieministern och chefen för den nationella underrättelsetjänsten.
(c) Att tillfälligt minska utredningsbördan för relevanta myndigheter under den granskningsperiod som beskrivs i underavsnitt (a) i detta avsnitt, för att säkerställa korrekt granskning och maximalt utnyttjande av tillgängliga resurser för screening och granskning av utländska medborgare
Detta för att säkerställa att adekvata standarder är etablerade för att förhindra infiltration av utländska terrorister, och mot bakgrund av de nationella säkerhetsproblem som hänvisas till i avsnitt 1 i denna order, tillkännager jag härmed, i enlighet med avsnitt 212(f) och 215(a) i INA, 8 USC 1182(f ) ) och 1185(a), att obegränsat inträde i USA för medborgare från Iran, Libyen, Somalia, Sudan, Syrien och Jemen skulle vara skadligt för Förenta staternas intressen.
Jag uppmanar därför att inresan till Förenta staterna för medborgare i dessa sex länder skjuts upp i 90 dagar från ikraftträdandet av denna order, med förbehåll för de begränsningar, undantag och undantag som anges i avsnitt 3 och 12 i denna order.
(d) Vid inlämnande av rapporten som beskrivs i underavsnitt (b) i detta avsnitt om den information som behövs från varje land för avgöranden, ska ministern begära att alla utländska regeringar som inte tillhandahåller sådan information om sina medborgare börjar tillhandahålla den inom 50 dagars avisering.
(e) Efter det att den period som beskrivs i underavsnitt (d) i detta avsnitt har löpt ut, ska Secretary of Homeland Security, i samråd med statssekreteraren och justitieministern, till presidenten överlämna en lista över länder som rekommenderas att ingå i ett presidentval.
Tillkännagivande som skulle förbjuda inresa för lämpliga kategorier av utländska medborgare i länder som inte har lämnat den begärda informationen förrän de gör det eller tills Secretary of Homeland Security intygar att landet har en adekvat plan för att göra det, eller har delat information på lämpligt sätt genom andra medel. Utrikesministern, åklagaren,
(f) När som helst efter inlämnandet av listan som beskrivs i underavsnitt (e) i detta avsnitt, kan Secretary of Homeland Security, i samråd med Secretary of State och justitieministern, till presidenten överlämna namnen på eventuella ytterligare länder som rekommenderas för liknande behandling, såväl som namnen på alla länder som de rekommenderar bör tas bort från tillämpningsområdet för en proklamation som beskrivs i underavsnitt (e) i detta avsnitt.
(g) Utrikesministern och Secretary of Homeland Security ska till presidenten överlämna en gemensam rapport om framstegen i genomförandet av denna order inom 60 dagar efter det att denna order trädde i kraft, en andra rapport inom 90 dagar efter ikraftträdandet av denna order. denna order, en tredje rapport inom 120 dagar efter det att denna order trädde i kraft och en fjärde rapport inom 150 dagar efter det att denna order trädde i kraft.
Sec. 3 . Omfattning och genomförande av avstängning.
(a) Omfattning. Med förbehåll för de undantag som anges i underavsnitt (b) i denna paragraf och eventuella undantag enligt underavsnitt (c) i denna paragraf, ska avstängningen av inresan enligt avsnitt 2 i denna order endast gälla utländska medborgare i de utpekade länderna som:
(i) befinner sig utanför USA vid ikraftträdandet av denna order;
(ii) inte hade ett giltigt visum kl. 17.00, östlig standardtid den 27 januari 2017; och
(iii) inte har ett giltigt visum på ikraftträdandet av denna order.
(b) Undantag. Avstängningen av inresan enligt 2 § i denna förordning ska inte gälla för:
(i) varje lagligt permanent bosatt i USA;Starta utskriven sida 13214
(ii) varje utländsk medborgare som släpps in i eller villkorligt frigiven i USA på eller efter ikraftträdandet av denna order;
(iii) varje utländsk medborgare som har ett annat dokument än ett visum, som är giltigt på ikraftträdandet av denna order eller utfärdat på något datum därefter, som tillåter honom eller henne att resa till USA och söka inresa eller inresa, t.ex. villkorlig frigivning i förväg;
(iv) varje dubbel medborgare i ett land som utsetts enligt avsnitt 2 i denna förordning när personen reser på ett pass utfärdat av ett icke-utsett land;
(v) varje utländsk medborgare som reser på en visering av diplomatisk eller diplomatisk typ, visum för Nordatlantiska fördraget, C-2-visum för resor till Förenta Nationerna eller G-1, G-2, G-3 eller G-4 visum; eller
(vi) varje utländsk medborgare som har beviljats ​​asyl; alla flyktingar som redan har släppts in i USA; eller någon person som har beviljats ​​undanhållande av avlägsnande, villkorlig frigivning i förväg eller skydd enligt konventionen mot tortyr.
(c) Dispens.Utan hinder av avstängning av inresa enligt avsnitt 2 i denna order kan en konsulär tjänsteman, eller, i förekommande fall, kommissionären, US Customs and Border Protection (CBP), eller kommissionärens delegerade, efter konsultjänstemannens eller CBP-tjänstemannens gottfinnande , från fall till fall besluta att tillåta utfärdande av visering till eller tillåta inresa för en utländsk medborgare för vilken inresan annars är avstängd, om utlänningen till tjänstemannens tillfredsställelse har visat att nekande av inresa under avstängningsperioden skulle orsaka onödiga svårigheter och att hans eller hennes inresa inte skulle utgöra ett hot mot den nationella säkerheten och skulle ligga i det nationella intresset.
Om inte annat anges av Secretary of Homeland Security, alla undantag som utfärdas av en konsulär tjänsteman som en del av viseringsprocessen kommer att gälla både för utfärdandet av ett visum och varje efterföljande inresa på det visumet, men kommer att lämna alla andra krav för inresa eller inresa oförändrade.
Undantag från fall till fall kan vara lämpliga under omständigheter som följande:
(i) den utländska medborgaren tidigare har antagits till USA för en sammanhängande period av arbete, studier eller annan långvarig aktivitet, befinner sig utanför USA vid ikraftträdandet av denna order, försöker resa in i USA igen för att återuppta den aktiviteten, och nekande av återinträde under avstängningsperioden skulle försämra den aktiviteten;
(ii) utlänningen har tidigare etablerat betydande kontakter med USA men befinner sig utanför USA på ikraftträdandet av denna order för arbete, studier eller annan laglig verksamhet;
(iii) utlänningen försöker resa in i USA för betydande affärs- eller yrkesförpliktelser och nekad inresa under avstängningsperioden skulle försämra dessa skyldigheter;
(iv) den utländska medborgaren försöker resa in i USA för att besöka eller vistas tillsammans med en nära familjemedlem ( t.ex. en make, ett barn eller en förälder) som är amerikansk medborgare, lagligen permanent bosatt eller utlänning som är lagligt intagen på en giltig icke-immigrantvisum, och nekad inresa under avstängningsperioden skulle orsaka onödiga svårigheter;
(v) utlänningen är ett spädbarn, ett litet barn eller adopterad, en individ som behöver akut medicinsk vård eller någon vars inresa på annat sätt är motiverad av de särskilda omständigheterna i fallet;
(vi) utlänningen har varit anställd av, eller på uppdrag av, USA:s regering (eller är en berättigad beroende av en sådan anställd) och den anställde kan dokumentera att han eller hon har tillhandahållit trogen och värdefull service till USA Regering;
(vii) utlänningen reser för ändamål som är relaterade till en internationell organisation som utsetts enligt International Organizations Immunities Act (IOIA), 22 USC 288 et seq., reser i syfte att genomföra möten eller affärer med USA:s regering, eller att resaStarta utskriven sida 13215att bedriva affärer på uppdrag av en internationell organisation som inte utsetts under IOIA;
(viii) utlänningen är en landad kanadensisk immigrant som ansöker om visum på en plats inom Kanada; eller
(ix) utlänningen reser som en amerikansk regering sponsrad utbytesbesökare.
Sec. 4 . Ytterligare förfrågningar relaterade till medborgare i Irak. En ansökan från en irakisk medborgare om visum, inträde eller annan immigrationsförmån bör bli föremål för en noggrann granskning, inklusive, i tillämpliga fall, samråd med en företrädare för försvarsministern och användning av den ytterligare information som har erhållits i sammanhanget i det nära USA-irakiska säkerhetspartnerskapet, sedan Executive Order 13769utfärdades, rörande individer som misstänks ha anknytning till ISIS eller andra terroristorganisationer och individer som kommer från territorier som kontrolleras eller tidigare kontrollerades av ISIS.
En sådan granskning ska inbegripa övervägande om sökanden har kopplingar till ISIS eller andra terroristorganisationer eller med territorium som är eller har varit under dominerande inflytande av ISIS, samt all annan information som har betydelse för huruvida sökanden kan utgöra ett hot om att begå handlingar. terrorism eller på annat sätt hotar den nationella säkerheten eller den allmänna säkerheten i USA.
Sec. 5 . Implementering av enhetliga screening- och kontrollstandarder för alla immigrationsprogram.(a) Utrikesministern, justitieministern, Secretary of Homeland Security och Director of National Intelligence ska implementera ett program, som en del av processen för domar, för att identifiera individer som försöker komma in i USA på ett bedrägligt sätt. grund, som stödjer terrorism, våldsbejakande extremism, våldshandlingar mot någon grupp eller klass av människor i USA, eller som utgör en risk för att orsaka skada efter deras inresa.
Detta program ska inkludera utvecklingen av en enhetlig baslinje för standarder och förfaranden för screening och granskning, såsom personliga intervjuer; en databas med identitetshandlingar som erbjuds av sökande för att säkerställa att dubbletter av handlingar inte används av flera sökande; ändrade ansökningsformulär som inkluderar frågor som syftar till att identifiera bedrägliga svar och uppsåt; en mekanism för att säkerställa att sökande är den de utger sig för att vara; en mekanism för att bedöma om sökande kan begå, hjälpa eller stödja någon form av våldsamma, kriminella eller terroristhandlingar efter att ha kommit in i USA; och alla andra lämpliga medel för att säkerställa korrekt insamling av all information som är nödvändig för en noggrann utvärdering av alla skäl för otillåtlighet eller skäl för att neka andra immigrationsförmåner.
(b) Secretary of Homeland Security ska i samarbete med statssekreteraren, justitieministern och direktören för nationell underrättelsetjänst överlämna en första rapport till presidenten om framstegen i programmet som beskrivs i underavsnitt (a) i detta sektion inom 60 dagar efter det att denna order trädde i kraft, en andra rapport inom 100 dagar efter den här orderns ikraftträdandedatum och en tredje rapport inom 200 dagar efter det att denna order trädde i kraft.
Sec. 6 . Omställning av USA:s flyktingantagningsprogram för räkenskapsåret 2017.(a) Utrikesministern ska avbryta resor för flyktingar till USA enligt USRAP, och Secretary of Homeland Security ska avbryta beslut om ansökningar om flyktingstatus, i 120 dagar efter ikraftträdandet av denna order, med förbehåll för undantag enligt till underavsnitt (c) i denna paragraf.
Under 120-dagarsperioden ska utrikesministern, i samarbete med Secretary of Homeland Security och i samråd med Director of National Intelligence, granska USRAP-ansöknings- och bedömningsprocesserna för att avgöra vilka ytterligare förfaranden som ska användas för att säkerställa att individer
Att söka inresa som flykting utgör inte ett hot mot säkerheten och välfärden i Förenta staterna, och ska genomföra sådana ytterligare förfaranden. Avstängningen som beskrivs i detta underavsnitt ska inte tillämpas på flyktingsökande som, före detta besluts ikraftträdandedatum, formellt har planerats för transitering av utrikesdepartementet. Utrikesministern ska återuppta flyktingars resor tillStarta utskriven sida 13216USA under USRAP 120 dagar efter ikraftträdandet av denna order, och Secretary of Homeland Security ska återuppta att fatta beslut om ansökningar om flyktingstatus endast för statslösa personer och medborgare i länder för vilka Secretary of State, Secretary of Homeland Security , och Director of National Intelligence har gemensamt fastställt att de ytterligare procedurer som implementerats enligt detta underavsnitt är tillräckliga för att säkerställa säkerheten och välfärden i USA.
(b) I enlighet med sektion 212(f) i INA tillkännager jag härmed att inresan för mer än 50 000 flyktingar under räkenskapsåret 2017 skulle vara skadlig för Förenta staternas intressen, och därför avbryter jag alla inresor som överstiger detta antal tills jag fastställer att ytterligare poster skulle vara i nationellt intresse.
(c) Utan hinder av den tillfälliga avstängningen som ålagts i enlighet med underavsnitt (a) i detta avsnitt, kan utrikesministern och Secretary of Homeland Security gemensamt besluta att tillåta individer till Förenta staterna som flyktingar från fall till fall, i efter eget gottfinnande, men bara så länge de fastställer att inresa för sådana individer som flyktingar ligger i det nationella intresset och inte utgör ett hot mot säkerheten eller välfärden i USA, inklusive under omständigheter som följande: individens inresa skulle göra det möjligt för USA att anpassa sitt beteende till ett redan existerande internationellt avtal eller arrangemang, annars skulle nekad inresa orsaka onödiga svårigheter.
(d) Det är den exekutiva grenens policy att, i den utsträckning det är tillåtet enligt lag och så långt det är praktiskt möjligt, statliga och lokala jurisdiktioner ges en roll i processen att fastställa placeringen eller bosättningen i deras jurisdiktioner av utlänningar som är berättigade till att bli tillträde till USA som flyktingar.
För detta ändamål ska statssekreteraren undersöka befintlig lag för att avgöra i vilken utsträckning, i överensstämmelse med tillämplig lag, statliga och lokala jurisdiktioner kan ha större inblandning i processen för att fastställa placeringen eller vidarebosättningen av flyktingar i deras jurisdiktioner, och ska utarbeta ett förslag om att lagligen främja ett sådant engagemang.
Sec. 7 . Återkallande av myndighetsutövning i samband med terrorismens otillåtlighetsskäl. Utrikesministern och Secretary of Homeland Security ska, i samråd med justitieministern, överväga att återkalla de myndighetsutövningar som tillåts enligt avsnitt 212(d)(3)(B) i INA, 8 USC 1182(d)(3) )(B) , som hänför sig till terrorismens otillåtlighetsskäl, samt eventuella relaterade genomförandedirektiv eller vägledning.
Sec. 8 . Snabbt slutförande av det biometriska in- och utpasseringssystemet. (a) Secretary of Homeland Security ska påskynda färdigställandet och implementeringen av ett biometriskt in- och utresespårningssystem för in-scope resenärer till USA, enligt rekommendationerna av National Commission on Terrorist Attacks On the United States.
(b) Secretary of Homeland Security ska till presidenten överlämna periodiska rapporter om framstegen i det direktiv som anges i undersektion (a) i detta avsnitt.
Den inledande rapporten ska lämnas inom 100 dagar efter det att denna order trädde i kraft, en andra rapport ska lämnas inom 200 dagar från den dag då denna order trädde i kraft och en tredje rapport ska lämnas inom 365 dagar efter det att denna order trädde i kraft. ordning. Secretary of Homeland Security ska lämna ytterligare rapporter var 180:e dag därefter tills systemet är fullt utplacerat och i drift.
Sec. 9 . Visumintervjusäkerhet. (a) Utrikesministern ska omedelbart avbryta programmet för undantag från visumintervju och säkerställa efterlevnad av avsnitt 222 i INA, 8 USC 1202 , som kräver att alla individer som söker ett icke-immigrantvisum genomgår en personlig intervju, med förbehåll för särskilda lagstadgade undantag .
Denna avstängning ska inte gälla någon utländsk medborgare som reser med en visering av diplomatisk eller diplomatisk typ, visum för Nordatlantiska fördraget, C-2-visum för resor till Förenta Nationerna, eller G-1, G-2, G-3, eller G-4 visum; resa för ändamål relaterade till en internationell organisation utsedd under IOIA; eller reser i syfte att genomföra möten eller affärer med USA:s regering.Starta utskriven sida 13217
(b) I den utsträckning det är tillåtet enligt lag och under förutsättning att anslag finns tillgängliga, ska statssekreteraren omedelbart utöka programmet för konsulära stipendiater, inklusive genom att avsevärt öka antalet stipendiater, förlänga eller permanenta tjänstgöringsperioden.
Och göra språk utbildning vid Foreign Service Institute som är tillgänglig för stipendiater för tilldelning av tjänster utanför deras område med grundläggande språkkunskaper, för att säkerställa att icke-immigrant väntetider för visumintervjuer inte påverkas i onödan.
Sec. 10 . Visumgiltighet Ömsesidighet. Utrikesministern ska se över alla icke-immigrantavtal och arrangemang för ömsesidighet för visering för att säkerställa att de, med avseende på varje viseringsklassificering, är verkligt ömsesidiga i den mån det är praktiskt möjligt med avseende på giltighetstid och avgifter, i enlighet med sektionerna 221(c) och 281 i INA, 8 USC 1201(c) och 1351 , och annan behandling.
Om ett annat land inte behandlar amerikanska medborgare som söker icke-invandrarvisum på ett verkligt ömsesidigt sätt, ska utrikesministern justera viseringens giltighetstid, avgiftsschema eller annan behandling för att matcha behandlingen av amerikanska medborgare i det främmande landet till omfattning praktiskt.
Sec. 11 . Transparens och datainsamling. (a) För att vara mer transparent med det amerikanska folket och för att mer effektivt implementera policyer och praxis som tjänar det nationella intresset, ska Secretary of Homeland Security, i samråd med justitieministern,, i enlighet med tillämplig lag och nationell säkerhet, samla in och göra följande information tillgänglig för allmänheten:
(i) information om antalet utländska medborgare i USA som har anklagats för terrorismrelaterade brott medan de var i USA; dömd för terrorismrelaterade brott när han var i USA; eller avlägsnats från USA baserat på terrorismrelaterad aktivitet, anknytning till eller tillhandahållande av materiellt stöd till en terrorismrelaterad organisation eller andra nationellt säkerhetsrelaterade skäl;
(ii) information om antalet utländska medborgare i USA som har radikaliserats efter inresan i USA och som har engagerat sig i terrorismrelaterade handlingar, eller som har tillhandahållit materiellt stöd till terrorismrelaterade organisationer i länder som utgör en hot mot USA;
(iii) information om antalet och typerna av könsbaserat våld mot kvinnor, inklusive så kallade "hedersmord", i USA av utländska medborgare; och
(iv) all annan information som är relevant för allmän säkerhet och säkerhet som fastställts av Secretary of Homeland Security eller justitieministern, inklusive information om immigrationsstatus för utländska medborgare som anklagas för allvarliga brott.
(b) Secretary of Homeland Security ska offentliggöra den initiala rapporten enligt underavsnitt (a) i detta avsnitt inom 180 dagar efter det att denna order trädde i kraft och ska innehålla information för perioden från den 11 september 2001 till datumet för den första Rapportera. Efterföljande rapporter ska utfärdas var 180:e dag därefter och återspegla perioden sedan föregående rapport.
Sec. 12 . Tillämpning. (a) Utrikesministern och Secretary of Homeland Security ska samråda med lämpliga inhemska och internationella partners, inklusive länder och organisationer, för att säkerställa ett effektivt, ändamålsenligt och lämpligt genomförande av åtgärderna i denna order.
(b) Vid genomförandet av denna order ska utrikesministern och Secretary of Homeland Security följa alla tillämpliga lagar och förordningar, inklusive, i tillämpliga fall, de som ger en möjlighet för individer att hävda en rädsla för förföljelse eller tortyr, såsom trovärdig rädsla för utlänningar som omfattas av avsnitt 235(b)(1)(A) i INA, 8 USC 1225(b)(1)(A) .Starta utskriven sida 13218
(c) Inget invandrar- eller icke-invandrarvisum som utfärdats före ikraftträdandet av denna order ska återkallas i enlighet med denna order.
(d) Varje individ vars visum har markerats som återkallat eller markerats som annullerat till följd av Executive Order 13769 ska ha rätt till ett resedokument som bekräftar att individen har tillåtelse att resa till USA och söka inresa.
Varje tidigare annullering eller återkallelse av ett visum som enbart var i enlighet med Executive Order 13769 ska inte utgöra grunden för otillåtlighet för framtida beslut om inresa eller tillåtlighet.
(e) Denna order ska inte gälla en individ som har beviljats ​​asyl, en flykting som redan har tagits emot i USA eller en individ som beviljats ​​undanhållande av avlägsnande eller skydd enligt konventionen mot tortyr.
Ingenting i denna ordning ska tolkas för att begränsa en individs möjlighet att söka asyl, undanhållning av avlägsnande eller skydd enligt konventionen mot tortyr, i enlighet med USA:s lagar.
Sec. 13 . Återkallande. Executive Order 13769 av den 27 januari 2017 återkallas från och med ikraftträdandet av denna order.
Sec. 14 . Ikraftträdande datum. Denna beställning träder i kraft klockan 12:01, östlig dagsljustid den 16 mars 2017.
Sec. 15 . Avskiljbarhet. (a) Om någon bestämmelse i denna order, eller tillämpningen av någon bestämmelse på någon person eller omständighet, anses vara ogiltig, ska återstoden av denna order och tillämpningen av dess övriga bestämmelser på andra personer eller omständigheter inte påverkas därigenom.
(b) Om någon bestämmelse i denna order, eller tillämpningen av någon bestämmelse på någon person eller omständighet, anses vara ogiltig på grund av avsaknaden av vissa procedurkrav, ska de relevanta tjänstemännen i den verkställande grenen implementera dessa procedurkrav.
Sec. 16 . Allmänna bestämmelser. (a) Ingenting i denna ordning ska tolkas för att försämra eller på annat sätt påverka:
(i) den befogenhet som enligt lag beviljas en verkställande avdelning eller byrå, eller chefen för denna; eller
(ii) funktionerna för direktören för kontoret för förvaltning och budget i samband med budgetförslag, administrativa eller lagstiftningsförslag.
(b) Denna order ska genomföras i enlighet med tillämplig lag och under förutsättning att anslag finns tillgängliga.Starta utskriven sida 13219
(c) Denna order är inte avsedd att, och skapar inte, några rättigheter eller förmåner, materiella eller processuella, verkställbara enligt lag eller i rättvisa av någon part gentemot USA, dess departement, byråer eller enheter, dess tjänstemän, anställda , eller agenter eller någon annan person.
Donald J Trump
VITA HUSET, 6 mars 2017.
Signerad kopia ⬇️

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram