Det här slår Business Swedens regionchef Tobias Glitterstam fast i en Di-intervju.
”Det är klart att svenska bolag har lösningar som direkt adresserar problemen som ska tacklas. Inom transporterna har vi stora aktörer som Volvo, men även mindre teknikbolag som Einride och Volta Trucks. Även bolag med batterilösningar såsom Northvolt och Polarium kan dra fördel av satsningarna”, säger Glitterstam till tidningen.
Effekterna blir positiva även för H&M och Ikea och mindre aktörer, säger han och framhåller att svenska verksamheter i USA får positiv påverkan både direkt och indirekt av klimatpaketet.
”Det som förenar alla svenska bolag utomlands är att vi är väldigt proaktiva i den gröna omställningen”, säger Business Swedens regionchef i Di-artikeln.
Söderberg & Partners hållbarhetschef Lingyi Lu kallar i Dagens Industri klimatpaketet för historiskt och det leder till, menar hon, att USA når sina klimatmål och utsläppsminskningar.
Handelsbankens hållbarhetsanalytiker Josefin Johansson nämner även hon svenska företag som kan dra fördel av klimatpaketet, bland andra aluminiumbolaget Gränges som uppges ha mer än hälften av sin försäljning i Nord- och sydamerika.
ABB, som kan tillhandahålla teknik och system för infrastrukturen för elbilar, kan också gynnas, enligt Johansson.