En fabrik för battericeller ska byggas i Mariestads kommun. Målet är storskalig produktion 2030, men tillverkningen ska starta innan dess i mindre skala.
Volvokoncernen satsar på en egen battericellsfabrik i Sverige, och pekar ut Mariestads kommun som den bästa platsen.
På onsdagen meddelade koncernen att en process har inletts för att etablera en ny batterifabrik där. Det framgår inte när produktion är tänkt att starta, men siktet är storskalig tillverkning 2030.
Närheten till Volvos motorfabrik i Skövde lyfts fram som en orsak till val av plats.
Fabriken ”kommer att dra nytta av existerande industri- och logistikinfrastruktur och spjutspetskompetens inom storskalig avancerad industriproduktion, samt ha tillgång till svensk fossilfri energi.
Volvokoncernens forsknings- och utvecklingscenter samt huvudkontor i Göteborg ligger endast två timmar bort” skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Närmare besked om platsen för fabriken ges inte i pressmeddelandet. ”Den slutgiltiga lokaliseringen kommer att beslutas efter offentligt samråd och verksamheten är beroende av miljötillstånd.”
35 procent ska vara eldrivet 2030
Volvokoncernen har som mål att 35 procent av alla deras prdukter ska vara eldrivna 2030.
”Detta kommer att kräva stora volymer av batterier med hög prestanda, tillverkade med fossilfri energi, och det är ett naturligt steg för oss att inkludera batteriproduktion i vårt framtida industriella system.
Vi vill göra detta tillsammans med partners, och vi börjar resan nu”, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef i pressmeddelandet.
Bygger batterifabrik i Gent
I maj meddelade Volvo Lastvagnar att företaget bygger en batterifarik i Gent i Belgien, där man redan har en lastbilsfabrik. Fabriken i Gent ska montera battericeller som levereras av Samsung.
De sätts ihop till batterier som väger ett halvt ton och har en kapacitet på 90 kilowattimmar (kWh).