Telekomproblem & Ericsson I Kanada

2022-07-09
Det här är historien om hur Rogers blev den första operatören att distribuera Ericssons fristående 5G-tjänster över hela landet i Kanada, såväl som dess första steg i att kommersialisera nätverksbaserade tjänster.
I januari 2021 blev Rogers Communications den första operatören att lansera ett nationellt fristående 5G-nätverk (SA) i Kanada. Implementeringen av Ericssons molnbaserade dual-mode 5G Core har gjort det möjligt för Rogers att fortsätta sitt engagemang för att investera i teknik och infrastruktur för att betjäna sina företagskunder, stora som små.
Utrullningsprocessen innebar många utmaningar, men med samarbetande lärande, utveckling och implementering med Ericsson är resultatet ett mycket kapabelt och pålitligt, helt molnbaserat fristående 5G Core-nätverk som är redo att användas av Rogers och deras kunder för att utnyttja full potential för 5G och transformera industrier och organisationer.
"I samarbete med Ericsson lyckades vi nå vårt mål att vara först på marknaden."
- Luciano Ramos, SVP Network Development, Planning & Engineering, Rogers Communications.
Som Kanadas enda nationella 5G-nätverk, och landets största trådlösa operatör, anses Rogers vara en viktig bidragsgivare till utvecklingen av Kanadas digitala infrastruktur, och levererar nätverk i världsklass och nästa generations teknik till både sina konsumentkunder och framtidstänkande företag.
De viktigaste drivkrafterna för transformationen av Rogers kärnnätverk till molnbaserad var:
Var först med att lansera 5G SA-tjänster i Kanada och erbjuda oöverträffad flexibilitet och hastighet för att möta nuvarande och framtida kundkrav.
Bygg en molnbaserad grund för alla Rogers nästa generations kärnnätverksfunktioner, släpp lös kraften i designparadigmet för mikrotjänsters arkitektur för att leverera sömlös skalbarhet, motståndskraft och superenkla uppgraderingar i tjänsten för att tillhandahålla banbrytande lösningar snabbare än tidigare .
Sätt basen för nätverksutbyggnader som kan erbjuda realtidsmotorvägar på begäran av 5G för hela industrier och organisationer.
Kanadas enda nationella 5G-nätverk.....
Kanadas största mobil- och internetleverantör har drabbats av ett stort avbrott, med bankuttagsautomater och jourtelefoner som drabbats.
Regeringsverksamheten har också drabbats av Rogers Communications-frågan. Företaget säger att det arbetar snabbt för att lösa det rikstäckande problemet.
"Vi vet hur viktigt det är för våra kunder att hålla kontakten", säger företaget i ett uttalande.
Det är inte känt vad som orsakade avbrottet, vilket är det andra på 15 månader.
Det började runt 04:30 ET (08:30 GMT). Internettrafiken hade sjunkit till cirka 75 % av sin normala nivå på fredagsmorgonen, enligt NetBlocks, en internetövervakningsorganisation.
Rogers är mobiloperatören för nästan 11 miljoner kanadensare, med en andel i allt från hockey till kabel-tv.
Torontos polisavdelning twittrade att vissa mobiltelefonanvändare hade problem med att ringa räddningstjänsten, trots att den fortfarande är "i full drift".
"Om samtalet ansluter vänligen stanna kvar så länge som möjligt", skrev styrkan och tillade att personer som inte kan ansluta bör ringa tillbaka.
Polisen i Ottawa twittrade: "Om ditt samtal misslyckas, försök igen, eller ring från en fast telefon eller mobiltelefon med en annan leverantör."
Avbrotten har också drabbat passkontor, domstolsbyggnader och transitbetalningssystem.
Successionskriget griper Kanadas främsta trådlösa operatör
Jourhavande medicinska anställda för Scarborough Health Network, som driver sjukhus i Toronto, har ombetts att komma i arbete tills problemet är löst.
I Quebec-provinsen försenade en domstol i Montreal en rättegångsförhandling för den vanärade modemogulen Peter Nygard efter att fängelsetjänstemän inte kunde koppla honom till ett videokonferenssystem.
I tätorter har människor strömmat till kaféer och platser med fungerande Wi-Fi.
"Det finns massor av människor här med sina bärbara datorer som bara jobbar hårt, precis som de skulle göra hemma, eftersom de inte har någon service hemma", säger en Starbucks-kund i Toronto till Reuters.
På fredagseftermiddagen sa Rogers vicepresident till CBC att företaget fortfarande arbetade med att identifiera "grundorsaken" till problemet.
"I dagsläget har vi ingen ETA för när problemet kommer att åtgärdas", säger Kye Prigg.
"Jag skulle inte vilja säga om det kommer att vara helt online idag eller inte", sa han och avböjde också att säga om cyberhackers kan vara skyldiga.
Detta är det andra stora avbrottet som drabbar Rogers på drygt ett år. I april förra året rapporterade kunder intermittenta störningar när de försökte komma åt data eller ringa röstsamtal.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram