Bensinskattsnollningsvillig Finansminister

2022-06-18
Om man ändå kör utan budget så spelar det ju en mindre roll med avseende på att tidsperspektivet uppenbarligen är ett annat än vad som redovisas utåt.
" Frågan handlar om att sänka bensin- och dieselskatten mer än vad EU-reglerna tillåter. Ett sådant avsteg kräver godkännande från EU-kommissionen och alla medlemsländer.
Efter påtryckning från oppositionen, med Moderaterna i spetsen, tvingades till slut regeringen att driva frågan i EU. Och Mikael Damberg (S), som på fredagen träffade sina europeiska finansministerkollegor i Luxemburg, hoppas få tummen upp inom mycket kort.
– Det är dags att ge ett besked! Om de väntar längre missar vi tillfälle att ge en kompensation till hushållen i sommar, säger han.
Enligt finansministerns plan kan åtgärden träda i kraft i augusti och gälla i tre månader. Sänkningen är på 1 krona och 30 öre för diesel och ytterligare något mer för bensin, enligt Mikael Damberg. Det innebär i praktiken en ”nollning” av energiskatten, men han säger sig inte ha fått någon hint från EU-kommissionen om var det landar.
– Om det är möjligt att göra det här förväntar jag mig att bensinbolagen också sänker priset vid pump så att det inte blir så att skattesänkningen trollas bort. Det är hushållen och företagen som i dag plågas av de höga priserna.
Sverige måste minska utsläppen för att nå klimatmålen. Hur kan det då vara motiverat att slopa energiskatt på fossila bränslen?
– Sverige ser ut att nå klimatmålen till 2030, det har Naturvårdsverket tittat på. Det är viktigt att vi fortsätter att nå våra klimatmål men vi måste också samtidigt se till att människor som behöver bilen för att klara av sin vardag faktiskt klarar sin vardagsekonomi. Det är feltänk att tro att hushållen blir mer engagerade i klimatomställningen utan den här avlastningen.
Tidigare i år har Mikael Damberg kallat förslaget för ett ”luftslott” och när statsminister Magdalena Andersson tog upp saken på ett EU-toppmöte berättade hon att motståndet från andra länder var stort.
Klimatminister Annika Strandhäll sa till Aftonbladet att förslaget var ”fullständigt orealistiskt” och att oppositionen ”lurar svenska hushåll som befinner sig i en krissituation”.
– Det är hål i huvudet om man ska vara helt ärlig. De har inte koll på hur det fungerar, sa hon till Aftonbladet.
Finansminister Mikael Damberg vill inte svara på om han ångrar tonläget från regeringen.
– Alla får uttrycka sig på eget sätt, säger han.
Är du självkritisk?
– Jag har redan från början varit väldigt tydlig med att jag är väldigt pragmatisk i den här frågan. Viktigast för mig är att svenska hushåll som faktiskt behöver bilen faktiskt får en kompensation.
Regeringen ville från början egentligen hellre dela ut en drivmedelskompensation till alla bilägare på upp till 1 500 kronor, men förslaget saknar stöd i riksdagen. "

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram