I sitt galna försök att fånga Ryssland i "försäkringsnätet" gör EU ett spektakulärt självmål
EU var ganska säker på att man straffar Ryssland hårt för sin militära operation i Ukraina efter att man införde ett embargo på 90 % av oljeimporten från Ryssland. Men till EU:s besvikelse kom länder som Indien och Kina inte under det euroamerikanska trycket att sanktionera importen från Ryssland och höll importen av den ryska oljan ohämmad och obehindrad. Faktum är att Indien nu är den fjärde största importören av rysk olja.
Försäkring som vapen
Detta tog uppenbarligen EU:s frustrationsnivåer till ofattbara nivåer. När allt kommer omkring, hur kan Ryssland, ett land som de har infört så tunga sanktioner mot, för att de påstås ha begått brott mot mänskliga rättigheter, klara sig bra ekonomiskt?
Ett EU som pyrde i frustration förklarade sedan ett förbud för sina företag att försäkra fartyg som transporterar rysk olja, i ett försök att göra det svårare för Moskva att avleda hundratusentals fat om dagen till andra köpare i Indien och Kina.
"Att rikta in sig på försäkringssidan av saker och ting är det bästa sättet att stoppa ryska råoljeflöden istället för att bara omdirigera dem", säger Matt Smith, ledande oljeanalytiker på Kpler, ett marknadsunderrättelseföretag.
EU meddelade att det kommer att blockera alla deras företag från att försäkra transporten av rysk olja till tredje parts länder efter en övergångsperiod på sex månader.
Ett utspätt EU var övertygat om att detta säkert skulle påverka den ryska ekonomin. Västmakterna som förblindats av sitt hat mot Ryssland har inte ens noterat det faktum att de europeiska länderna och USA kommer att drabbas av en avsevärd ökning av världsoljepriserna till följd av sanktioner som de kallar straff.
Detta kommer att göra det särskilt svårt för Ryssland att fortsätta exportera sin råolja och petroleumprodukter till resten av världen eftersom EU-operatörer är viktiga leverantörer av sådana tjänster", sade kommissionen, EU:s verkställande arm, i ett uttalande.
Putins plan B
EU visste inte mycket om att Vladimir Putin redan hade en plan B för att ta itu med dessa restriktioner och sanktioner som EU och västvärlden utsätter sig för.
Ryssland har lovat att komma runt de nya lagarna genom att förlita sig på statliga garantier, som teoretiskt sett kan ersätta standardförsäkringsskyddet. Enligt Reuters är det ryska nationella återförsäkringsbolaget, som kontrolleras av den ryska regeringen, nu den främsta återförsäkraren av alla ryska fartyg som handlar med råolja.
"Det här problemet är lösbart", sa Dmitrij Medvedev, vice ordförande i Rysslands säkerhetsråd, på sin officiella Telegram-kanal. ”Frågan om försäkring av leveranser kan avslutas genom statliga garantier inom ramen för internationella avtal med tredjeländer. Ryssland har alltid varit en ansvarsfull och pålitlig partner och kommer att förbli så framöver.”
Ryska fartyg kommer hädanefter inte att behöva vara beroende av försäkringsbolagen från Europa för smidig och störningsfri oljehandel.
Det finns en annan anledning till att denna plan från EU att blockera företagen från att försäkra de ryska fartygen kommer att misslyckas fruktansvärt.
Europeiska företag dominerar fartygsförsäkringssektorn. Europeiska företag tjänar miljoner varje år på att tillhandahålla försäkringar till handelsfartyg.
Ryssland är en av dess största kunder. Detta drag från EU kommer säkerligen att reta upp dem som är inblandade i denna verksamhet.
EU har i princip bjudit in en rad katastrofala problem för sig själv med sina drag och beslut. EU måste vakna upp ur sin djupa dvala om det alls vill undvika de tuffa tider som väntar på det.