Biometrisk data, fysiska saker som exempelvis ett fingeravtryck eller ditt öga, är en ständigt het potatis inom techvärlden.
I USA lovade nyligen Clearview AI, ett företag som varit i blåsväder för att ha byggt sin ansiktsigenkänningsdatabas på Facebook-bilder, att privata aktörer inte längre får tillgång till deras produkt.
I Sverige redovisade eyetracking-företaget Tobii i dagarna sitt "starkaste första kvartal någonsin", omsättningen ökade från 144 till 171 miljoner kronor, men enligt vd Anand Srivatsa är fortsatt framgång avhängigt användarnas tillit.
ANNONS
– Vi måste fråga oss om vi som människor och företagare, i våra försök att skapa värde, har vi gått för snabbt framåt så att användarna inte förstår vad det är de ger upp i fråga om data? Eller att de inte förstår vad det är de skriver under på, säger han och fortsätter:
– Från Tobiis sida är vi väldigt medvetna om det här. Vi mäter ditt öga. Det är biometrisk data. Vi vet att det finns kraft i det här som kan skapa värde, vare sig det är genom att diagnostisera sjukdomar eller hjälpa personer med funktionsvariationer att styra saker med sitt öga. Men det är ett nytt mätinstrument, vi har från början ansett att det är något vi behöver vara väldigt försiktiga med. Vår idealbild är självklart att användarna förstår exakt vad det är de går med på och vad de får för våra tjänster.