När skiten materialiseras momentant och rör sig med ljusets hastighet in i fläkten!
Men investeringsskyddsavtal som främsta garanti för 172 miljarder kronor i kreditförluster så kan man nog säga att nu ser det lite finansiellt skrynkligt ut... ja de stackarna som blir drabbade i Ryssland blir säkert väldigt ledsna

För vad står det egentligen här för någonting, står det verkligen inte att de som inte vill betala i Ryssland kommer inte att betala, eller skall Volvo be den ryska kronofogden att göra utmätningar och se till att inte fordonen kan användas?

https://www.di.se/live/ab-volvo-reserverar-4-miljarder-pa-grund-av-kriget-i-ukraina/?fbclid=IwAR2oX_qc2tp71oaNE9X09iC5iUzWyQHUbF8QENWt1V6BgXB1lkm4_Pk1i30
" Lastbilskoncernen AB Volvo reserverar omkring 4 miljarder kronor på grund av Rysslands invasion av Ukraina vilket kommer tynga rörelseresultatet under det första kvartalet.
På grund av sanktionerna mot Ryssland räknar bolaget med att ryska kunder kommer att få svårt att betala på sina leasingkontrakt.
I ett pressmeddelande på fredagen skriver Volvo att bolaget efter Rysslands invasion av Ukraina har avbrutit all försäljning, produktion och service i Ryssland. Bolagets totala tillgångar relaterade till Ryssland uppgår till omkring 9 miljarder kronor varav omkring 6 miljarder kronor är kassapåverkande och kan komma att materialiseras under de kommande åren.
Under det första kvartalet 2022 reserverar bolaget tillgångar uppgående till cirka 4 miljarder kronor vilket påverkar rörelseresultatet negativt, främst inom bolagets finansieringsdivision, enligt pressmeddelandet.
Med största sannolikhet kommer inte reserveringen att påverka det justerade rörelseresultatet, enligt Di:s uppgifter. Aktiemarknadens fokus vid Volvos rapporter är det justerade rörelseresultatet, det vill säga det rapporterade rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster, som anses ge en bättre bild av den underliggande verksamheten.
De 6 miljarderna som är kassapåverkande är i stor utsträckning relaterade till kreditportföljen, det vill säga Volvos leasingkontrakt i Ryssland där kunder lånar pengar för att finansiera lastbilar. De tre miljarder kronor som inte är kassapåverkande består bland annat av lager, reservdelslager och fabriken i Kaluga.
Kassapåverkan sker under leasingkontraktens hela längd vilka i de flesta fall uppgår till 4-5 år, enligt Di:s uppgifter. Volvo har en stor finansieringsrörelse. Vid årsskiftet uppgick den totala kreditportföljen till 172 miljarder kronor, netto, som finansierade knappt 70.000 maskiner.
”Det är i första hand en redovisningsteknisk åtgärd där man enligt IFRS kontinuerligt ska utvärdera värdet på sina tillgångar utifrån förväntade framtida kassaflöden, och i en situation där verksamheten står stilla har vi tvingats omvärdera tillgångarna och öka avsättningarna för potentiella kreditförluster. Ren bokföring alltså”, säger Volvos presschef Claes Eliasson till Di.
Varför reserverar ni inte hela beloppet på 9 miljarder?
”Vi använder de redovisningsmetoder vi normalt gör för reserveringar enligt IFRS och då landar vi på 4 miljarder i det här läget. Storleken kan gå upp eller ned allteftersom man gör nya värderingar.”
Så det kan komma fler reserveringar?
”Allt eftersom det här fortskrider kan det bli ytterligare reserveringar eller återföringar beroende på hur situationen utvecklas. Men detta är värderingen vi gör just nu.”
2021 stod Ryssland för omkring 3 procent av bolagets nettoomsättning.
”Volvokoncernen uttrycker sin djupaste medkänsla med alla de människor som lider på grund av det förödande kriget i Ukraina och är engagerad i att ge stöd till de anställda, familjer och samhällen som påverkas”, skriver bolaget.
Enligt Bloombergs sammanställning av 14 analytikers estimat väntades Volvo redovisa ett justerat rörelseresultat på 11,1 miljarder kronor under det första kvartalet 2022. Under det första kvartalet 2021 redovisade bolaget ett rörelseresultat på 12 miljarder kronor.
Vid årsskiftet hade Volvo en nettokassa på 66 miljarder kronor, exklusive pensions- och leasingskulder."