Slite, Viking & Silja

2022-01-14

7 tim 
Otur 😉
Strömavbrott.....
......................................................
"Viking Lines färja ur trafik en månad efter kollision
Det är fortfarande inte helt klarlagt vad som låg bakom det strömavbrott som fick Viking Lines färja Gabriella att köra in i en kaj i Helsingfors under onsdagen, skriver Hufvudstadsbladet.
– Vi har nog våra aningar om vad som kan ha orsakat strömavbrottet, men det kommer att ta sin tid att säkerställa saken, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line.
Enligt rederiet gör skadorna att färjan kommer att vara ur trafik en månad.
- lite bakomliggande historia.
Rederi AB Slite var en av tre grundare av Viking Line, Slite av alla ställen, tänka sig.
"Rederi AB Slite grundades 1947 av Carl Bertil Myrsten tillsammans med sina syskon Inga Gattberg, Sven Myrsten och Lars Myrsten. Den myrstenska familjen, från Slite på Gotland, hade varit i sjöfartsbranschen sedan 1867. I mitten av 1950-talet levererades två nybyggda mindre lastfartyg, M/S Slite och M/S Boge. Dessa fartyg sattes från 1959 i trafik mellan Simpnäs i Roslagen och Mariehamn på Åland. Under 1964 byggdes färjan M/S Apollo. 1966 gick Rederi AB Slite samman med två av sina konkurrenter och bildade marknadsföringsbolaget Viking Line. Fartygen i det nya bolaget fick gemensamt utseende, där M/S Apollos röda färg kom att bli ett kännetecken för alla fartyg inom bolaget.
1970 levererades Slites andra M/S Apollo från Jos. L. Meyer GmbH i Tyskland. Hennes systerfartyg M/S Diana trädde i tjänst två år senare. Något senare startade Slite 24-timmars kryssningar mellan Stockholm och Mariehamn med ärevördiga S/S Svea Jarl, inköpt 1976 från Silja Line och döpt till Apollo III. För att finansiera köpet såldes Apollo II. 1979 ersattes M/S Diana med ett nybyggt fartyg med samma namn M/S Diana II. 1986 levererades M/S Olympia, då världens största passagerarfartyg, för rutten mellan Stockholm och Helsingfors. Slites M/S Athena ersatte Apollo III 1989 och 1990 var det dags för Athenas systerfartyg, M/S Kalypso.
M/S Europa beställdes 1989 med avsikt att 1993 ersätta M/S Olympia. Fartyget blev dock 300 miljoner kronor dyrare, till följd av att flytande kronkurs infördes 1992, vilket innebar att Slite inte kunde fullfölja bygget. Rederiet hamnade i akut likviditetskris och ansökte om extralån från Nordbanken (nuvarande Nordea). Då ansökan avslogs gick rederiet i konkurs i april 1993. Extralånet bedöms av ekonomer med största säkerhet ha räddat företaget. Vid tidpunkten för konkursen var Jacob Palmstierna VD för Nordbanken, och eftersom han även hade en post i styrelsen för Silja Line, som var Viking Lines konkurrent, har det spekulerats om detta var anledningen till att Slite inte fick lånet: att Silja Line såg en möjlighet att försvaga sin svåraste konkurrent. Många tror fortfarande att så var fallet, men det har inte kunnat bevisas.[1]
M/S Europa togs över av Silja och levererades 1993 under namnet Silja Europa. M/S Athena seglade 2011 för DFDS Seaways som Pearl Seaways på linjen Oslo–Köpenhamn, M/S Kalypso som Star Pisces för det malaysiska rederiet Star Cruises, M/S Olympia som Princess Anastacia för St Peter Line på linjen Stockholm–Sankt Petersburg och M/S Diana II som logementsfartyget ARV-1 för Equinoxe Offshore i Singapore.
Efter den oerhört höga omsättningstakten på fartyg under framför allt 1980-talet, vilket var drivet av den benhårda konkurrensen mellan Silja Line och Viking Line kom Rederi AB Slites konkurs som något av en ögonöppnare. Efter konkursen har konsolideringen tilltagit och få nya fartyg har tillförts respektive flotta sedan mitten av 1990-talet. Samtliga aktörer har kämpat för sin överlevnad."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram