På tisdagseftermiddagen larmar flera kunder till Swedbank att de fått massutskick på mejl om betalningar via Swedbank Pay som de inte gjort.
”Hej! Vi försöker få information om vad som skett”, skriver Swedbank i ett svar till en kund på Twitter.
Linda Lång, 34, från Bräcke är en av dem som drabbats. Hon betalade ett julklappsköp med hjälp av Swedbank Pay på tisdagen och märkte att hon började få mejl av Swedbank med kunders uppgifter vid 16-tiden.
– Jag har fått över 600 mejl från dem med mottagna inbetalningar som folk har gjort och det fortsätter komma, säger hon vid 17.30-tiden.
Privata mejladresser syns
I mejlen står det namn på personer som gjort betalningen, e-postadresser och fakturanummer, enligt Lång. Hon har försökt nå Swedbank flera gånger, men får inget svar.
– En bank är något man känner att man litar på och när de gör ett sånt här utskick... Det är dåligt gjort av dem.
En annan som drabbats är Jenny Mattsson, 39, från Harads. Hon hade likt Linda gjort en betalning med Swedbank Pay i dag och började vid 15.30-tiden se mejlen rasa in.
– Ämnet var ”Betalning mottagen” och så tackade de för betalningar. Det rasade in mejl från 15.30 till det sista mejlet som jag fick 17.37.
– Man blir lite upprörd, det är inte meningen att de ska skicka ut vår e-post och vart vi har handlat till massa andra människor.
Även Gabriella Engström, 32, från Sjöbo hade gjort en betalning med tjänsten under tisdagen när mejlen började ramla in.
– Jag satt och räknade till över 800 mejl på en timme, säger hon.
Hennes första tanke var att någon kan ha hackat antingen Swedbank eller hennes egen bankkonto.
– Första jag gjorde var att jag kollade min bank så det inte dragits mer pengar än det jag skulle betala, säger Engström.
Swedbank: ”Tar det på största allvar”
När Expressen når Swedbank bekräftar de att man haft en störning i sitt system under dagen, men att problemet vid 18-tiden var åtgärdat.
– Det gjorde att ett antal kunder fick felaktiga mejl. Detta har vi nu åtgärdat. Det kommer inte gå ut några fler mejl, säger Ralf Bagner, presskommunikatör på Swedbank.
Enligt Bagner är mejlen, som skickats ut till fel kunder, olika bekräftelser på genomförda betalningar.
– Vi tar det på allra största allvar. Vår första prioritet är att det inte ska hända igen, säger han vidare.
Hur många kunder är det som fått dessa mejl?
– Jag har inte den uppgiften nu, mer än att det var under en period tidigare i dag, säger Ralf Bagner.
– Vi beklagar givetvis det som inträffat.