Amazonskt Kinasamarbete

2021-12-21
https://epochtimes.se/Amazon-samarbetade-med-Kina-regimens-forlangda-propagandaarm?fbclid=IwAR35IJi9bJM4vpAGSAD9HeZjw2IQT7GAXsQ4sDCe9YhxSNqV9kRTwsjeXPY

En tugga i taget, uppenbarligen bedöms det fortfarande bli för mycket att tugga i sig för den breda massan med att ta upp ett fåtal svenskar som....
Ingen Djupa Staten ännu i Kina alltså.
.............................................
" Den amerikanska e-handelsjätten Amazon samarbetade med Kinas propagandaapparat för att skapa en försäljningsportal på sin amerikanska webbplats. Det avslöjar nyhetsbyrån Reuters.
I ett i ett internet Amazon-dokument från 2018 som nyhetsbyrån kommit över står det:
”Ideologisk management och propaganda är kärnan i verktygslådan för den kommunistiska potentialen för att förverkliga och behålla sin framgång. Vi gör ingen bedömning av om det är rätt eller fel.”
Dokumentet och intervjuer med ett dussintal personer som varit inblandade i företagets verksamhet i Kina visar hur företaget har överlevt genom att man tjänat det styrande kommunistpartiets ekonomiska och politiska agenda.
En viktig satsning för Amazon var bland annat att bygga upp en plattform för Kindle-läsplattor på den kinesiska försäljningswebbsidan. Många av böckerna som såldes var opolitiska, såsom kokböcker och läroböcker på kinesiska. Men det fanns också titlar som förstärker det kinesiska kommunistpartiets officiella linje.
I en e-bok om Xinjiang citeras en skådespelare, som spelar en uigurisk lösdrivare. Han säger att etnicitet ”inte är ett problem” där. Nyligen konstaterade en tribunal i London att det pågår ett folkmord på uigurer i Xinjiang, något som Epoch Times uppmärksammade.
Andra böcker målar upp KKP:s kamp mot covid-19 som en heroisk insats. En bok inleds med en kommentar från Kinas ledare Xi Jinping: ”Vår framgång hittills har än en gång visat styrkorna hos KKP:s ledning och den kinesiska socialismen.”
De senaste åren har det blivit allt svårare för västerländska företag att verka i Kina. I början av november meddelade it-företaget Yahoo att man lämnar landet på grund av ett ”alltmer utmanande affärsklimat och frågor kring det juridiska”. I mitten av oktober uppgav medieplattformen Linkedin att man också lämnar Kina.
Landet har en av världens strängaste internetkontroller. För över tio år sedan förbjöds Facebook och Twitter i Kina."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram