Etablerad Korruption Som Ursäkt

2021-12-17
https://www.svd.se/hadzialic-sls-bonus-till-mtr-maste-granskas?fbclid=IwAR1X77TJeTJwwR6r3WqSS2n5OGd9mkKDET37bvGRT_-eO3rDwZMpRZZ7qY0

Så att korruptionen är etablerad skall nu alltså utgöra en ursäkt, eller vad menar man...
..............................................................................
" SvD kunde i förra veckan avslöja att SL, som i år beräknas göra en förlust på nära 3,4 miljarder kronor, har valt att ge en extra bonus på 24 miljoner kronor till tågoperatören MTR Pendeltågen. Bonusen är frivillig och ersatte MTR, bland annat, för något bolaget redan åtagit sig: att köra full trafik.

SvD har också kunnat berätta att SL:s egen bolagsjurist, i ett utlåtande, bedömde att bonusen till MTR innebar ”en något extensiv tillämpning av avtalsvillkor”. Vilhelm Persson, professor i juridik vid Lunds universitet, förklarar att en extensiv tolkning brukar betyda att ”det är på gränsen för vad man kan få in i en normal avtalstolkning.”

Vilhelm Persson anser också att det fanns anledning för SL:s ledning att vara ”särskilt noggrann” i just detta fall eftersom SL:s vd David Lagneholm, som fattade beslutet om bonusen, rekryterades från just MTR för ett drygt år sedan.

David Lagneholm har inte velat kommentera hur han tolkade den egna juristens utlåtande.

Socialdemokraterna i Region Stockholm vill nu att utbetalningen av bonusen granskas.

– Varje skattekrona ska hanteras varsamt och eftersom det inte framgår tydligt varför den här bonusen har betalats ut behöver vi en extern och oberoende granskning av hela processen, säger Aida Hadzialic (S).

Hon menar att det finns frågor om bonusen till MTR som inte har besvarats.

– Det är märkligt att man väljer att betala ut den här bonusen, som är utöver vad avtalet mellan bolagen reglerar. När en jurist dessutom hänvisar till att det gjorts en extensiv tolkning av avtalet så är frågan varför man har betalat ut de här pengarna till MTR. Den frågan vill vi ha svar på.

Det faktum att SL:s vd nyligen rekryterats från MTR, hur ser du på det?

– Det gör att en extern granskning blir än mer relevant, att man skärskådar exakt vad som har skett. Blotta misstanken om jäv och oegentligheter skadar medborgarnas förtroende för Region Stockholm och vår gemensamma välfärdsmodell, säger Aida Hadzialic.

Formellt kommer en begäran om granskning att framföras på nästa möte i Region Stockholms trafiknämnd den 25 januari.
– Vi kommer ta detta initiativ och jag hoppas att den sittande högermajoriteten hörsammar det. Det handlar om allmänhetens förtroende för Region Stockholms förvaltning och då borde inte det här vara ett problem.

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, säger i ett mejl till SvD att han anser det hela vara utagerat.

”Mig veterligen har trafiknämnden redan fått information om detta både en och två gånger. För egen del betraktar jag frågan som utagerad, då det är tydligt redovisat att påståendena om att det betalats extra för något annat än extra och utökad trafik och verifierade kostnader till följd av pandemin inte stämmer”, säger Kristoffer Tamsons."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram