Hamnstörande Fartygsbrand

2021-12-09
Här snackar vi tungt bränsle.....
" ”Det huvudsakliga syftet är att fartyget inte ska påverkas så att vi får ett oljespill. Det finns 600 ton bränsle i tankarna och det är ungefär 6000 liter. Då har vi ett miljöhot.”
Ansvaret för att ta fram en bärgningsplan ligger enligt Kustbevakningen på rederiet.
Di har varit i kontakt med företrädare för rederiet som säger att själva branden faktiskt är släckt, men att bilder tagna med infraröd kamera fortfarande visar värmehärdar.
”För att förbereda förflyttning av fartyget till kaj, har ytterligare en ankarbogserare kontrakterats och rör sig nu mot platsen. Ägarna står i nära kontakt med de lokala myndigheterna för att förbereda ytterligare steg och föra fartyget i hamn”, skriver kriskommunikatören Dustin Eno till Di.
Han uppger också att besättningen och all räddningspersonal är säkra.
Kortast väg är det till Göteborgs Hamn, men hamnens vd Elvis Dzanic skulle helst se en annan lösning.
”Jag ser bara till hamnkontexten, medan myndigheterna ser till helheten. Men vi i hamnen hanterar rätt mycket farligt gods i den löpande verksamheten. I omedelbar närhet har vi också en energihamn som hanterar petroleumprodukter, samt två raffinaderier”, säger han.
Elvir Dzanic oroas mest över risken för olyckor i hamnen som dessutom ligger väldigt stadsnära. En uppskattning har gjorts kring hur den vanliga verksamheten i hamnen skulle påverkas. Det handlar om en kapacitetsminskning på 20 procent ungefär under två till fyra veckor. Elvir Dzanic säger dock att om Transportstyrelsen och Kustbevakningen tar beslutet att Göteborgs hamn är det bästa alternativet, så kommer man att ställa upp.
Han pekar samtidigt ut Hallands Hamnar och Uddevalla hamnterminal som alternativ.
På onsdagskvällen anslöt det norska fartyget KV Bergen, som tillhör Norska Kystvakten, till räddningsoperationen. Almirantes ägare har även chartrat offshorefartyget Viking Loke som nu också ingår i brandbekämpningen under ledning av Kustbevakningen.
Enligt ett pressmeddelande från kustbevakningen har åklagare beslutat om att upplysningsvisa förhör ska hållas ombord på fartyget i fråga.
Åklagaren James von Reis bekräftar detta och säger även att han bett om Kustbevakningens hjälp med att hålla förhör när det är möjligt eftersom polisen inte kan komma till platsen.
Vad är det för slags brott som utreds?
”Man kan misstänka något slags åtminstone slarv som kan leda till stora materiella skador, så allmänfarligt brott.”
Det är ännu för tidigt att säga om det skulle kunna vara tal om något uppsåtligt brott.
”Det vet vi ingenting om ännu”, säger James von Reis."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram