Ja tänka sig att det spelas med opinionsbildningen utifrån andra syften än vad som det har givits uttryck för....
Vem kunde ha anat detta....
" Med över en fjärdedel av landets 10 miljoner personer har Sverige den högsta andelen personer med invandrarbakgrund i hela Skandinavien, vilket underblåser en oändlig mediedebatt om inkludering, representation och partiskhet.
En ny studie har visat att afrikaner är kraftigt överrepresenterade jämfört med andra grupper i svensk tv.
Enligt studien som heter "Vem kan ses i luften i det färgblinda Sverige?" av Institutet för medievetenskap är svarta synliga i större utsträckning än sin verkliga andel i den svenska befolkningen i sändningstidstudien på SVT1 och TV4, landets mest sedda kanaler.
I TV-reklam är så många som ett av tio ansikten svart, medan den antagna andelen svarta i den svenska befolkningen är cirka 3-4 procent.
"Annonsörerna har uppenbarligen bestämt att svarta ansikten är bra att inkludera", avslutade forskarna.
Även om afrikaner till synes är överrepresenterade, är andra grupper närmare sina befolkningsandelar. Däremot var personer som studien kategoriskt betecknade som bakgrund i Mellanöstern underrepresenterade jämfört med sin andel av befolkningen.
När det kommer till själva medieföretagen är dessutom den mycket hyllade och eftertraktade mångfalden påfallande frånvarande. Efter att ha undersökt de tio största mediekoncernernas högsta ledning, styrelser och VD:ar fann forskarna att väldigt få av dem faktiskt är utlandsfödda eller har utländsk bakgrund. Endast en enda styrelseledamot var född utanför Europa, medan av de många svenskfödda cheferna var det bara en ensamstående som hade två utrikesfödda föräldrar, underströk studien.
Men när de bevakade studien valde svenska medier istället att fokusera på vit majoritet som syns i annonserna, vilket fick Institutet för medievetenskaps direktör Lars Truedson och Sayaka Osanami Törngren, docent vid Malmö högskola, att se rött framför vinklad bevakning. De hävdade att media valde att "begrava" slutsatsen att icke-vita också syns på TV.
”Vi tycker att de här resultaten i TV-undersökningen är intressanta. Men de fick avslag när SVT och Sveriges Radio intervjuade oss om saken. Där sa man bara att vita är vanligast, vilket nästan är en självklarhet i ett land där så där tre av fyra är vita. Att svarta ses så ofta beror förmodligen på att de är mer intressanta för publiken”, skrev de i sin åsiktsartikel i facktidningen Dagens Media. "Det här är spännande – och förmodligen ganska typiskt för den svenska diskussionen om representation för minoriteter", avslutade de.
Enligt tidigare forskning av samma besättning hade ungefär en fjärdedel av reklamfilmerna minst en icke-vit person i sig.
Med 25,9 procent har Sverige den högsta andelen personer med invandrarbakgrund i hela Skandinavien, vilket är en ständig källa till mediedebatt om inkludering, representation och partiskhet. Med ord från Institutet för medievetenskapschef Lars Truedson, "Det här området är hett debatterat, fullt av konflikter och nästan tomt på aktuell medieforskning och politiska förslag."
Syrier och irakier är för närvarande de största icke-svenska befolkningsgrupperna med mindre än 2 procent vardera."
sputniknews.com
Survey Finds Blacks Overrepresented in Swedish TV Advertising, as Media Focus on White Majority
At over a quarter of its 10-million-strong population, Sweden has the highest percentage of people with an immigrant background in entire Scandinavia, which fuels an endless media debate on inclusion, representation and bias.