LKAB & Malmbanan

2021-11-08
MSB har häpnadsväckande nog alltså ånyo visat sig kapabla att prioritera enskilda nyttointressen framför vad som kan ses som allmänna intressen genom att göra vad de är bäst på - ingenting....
" Vid lunchtid på måndagen anlände Statens haverikommission till den plats mellan Gällivare och Kiruna där ett malmtåg från LKAB spårat ur.
Det var tidigt i söndags morse som 38 malmvagnar åkte av rälsen. I nuläget är det oklart hur länge järnvägssträckan kommer att vara stängd.
Ett långvarigt stopp kan, enligt LKAB:s presschef Anders Lindberg, få stora konsekvenser för bolaget.
”Generellt brukar vi säga att vi har en veckas lager i våra hamnar, att vi klarar en veckas stopp utan större konsekvenser. Men det har också att göra med vilken kvalitet som efterfrågas”, säger han.
Normalt kör LKAB få malmtåg mellan Gällivare och Kiruna. Men för tillfället går järnpellets från pelletsverket i Malmberget via Narvik till en kund som beställt en viss kvalitet.
Nu försöker LKAB lösa leveranserna till den kunden. Bland annat kommer gruvföretaget att lägga upp lager, för att sedan köra i kapp. Den strategin förutsätter att avbrottet inte blir alltför långvarigt.
”Det vi gör nu är att se om vi kan ersätta de volymerna genom att lägga om produktionen i Svappavaara och Kiruna”, säger Anders Lindberg.
Att ställa om produktionen är inte helt okomplicerat eftersom andra kunder riskerar att drabbas. För tillfället producerar LKAB, enligt Anders Lindberg, för fullt i alla sina verk och det finns ingen extra kapacitet att tillgå.
”Det är ett pussel där vi försöker minimera skador för våra kunder och för oss själva också. Allt beror på hur långt stoppet blir”, säger han.
Malmtransporterna från gruvan i Malmberget till SSAB:s stålverk i Luleå passerar inte den olycksdrabbade järnvägssträckan.
”Vi ser inte att det blir några effekter för SSAB under den här tidsperioden”, säger Anders Lindberg.
Blir det förseningar till slutkund beräknas kostnaden för LKAB till tre miljoner kronor för varje timmes stopp.
Till det kommer kostnader för de urspårade malmvagnarna och röjningskostnader. Efter olyckan öppnade LKAB för möjligheten att bygga en ny väg till olycksplatsen, som ligger i ett otillgängligt område. Men eftersom den vägen i så fall skulle behövas dras över en myr är det alternativet mindre aktuellt.
”I så fall måste vi köra fram maskinerna som ska användas via järnvägen, vilket tar längre tid. Allt detta kommer ta sin tid”, säger Anders Lindberg.
I ton räknat går hälften av godstrafiken på järnväg i Sverige på Malmbanan. LKAB, som förordar dubbelspår på sträckan, menar att urspårningen visar att det krävs investeringar. Utöver LKAB och SSAB är Boliden och Kaunis iron och Boliden beroende av Malmbanan.
”Det här visar på sårbarheten. Det är så känsligt vid ett stopp”, säger Anders Lindberg. "
Förlusten för LKAB - tre miljoner kronor i timmen
di.se
Förlusten för LKAB - tre miljoner kronor i timmen
LULEÅ. Tågurspårningen norr om Gällivare kan bli dyr för LKAB.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram