Förvirringsoffer

2021-09-30
Så om att intelligenta gangsters styr belästa busar för att kontrollera nyttiga idioter, där måttet på intelligens inte innehåller en emotionell dimension, då blir också sanningen den att livet är värt någonting utan känslor:

… Det är det falska, alltihop, överallt, upp och ner, öst och väst. Filmerna, radio och staten, böckerna och TV – allt är bedrägligt; och stiftelser och universitet och forskare, de är alla falska; och chefer och finansiärerna … och kommissarierna och kommunisterna och kapitalisterna, de är lika falska; Det är bara ett spel alltihop; och det finns främst två faror i detta fantastiska spel: först och främst vi själva, bedrägliga människor kommer att tro på sina egna lögner eftersom de bygger på vanföreställningar, de kommer att tro på deras eget bedrägeri; och för det andra, under det hela, eftersom människor är i grunden bra, så kommer de att inse att vi lever i lögner och människor blir argare och argare och de riskerar att explodera - bli utom sig av ilska och frustration - de vill ha någon annan att skylla på för att inte behöva ta ansvar för eget tänkande.

Landskapet för politik är löjligt, bättre kan det inte sägas vara, fullständigt absurt är väl kanske något mer adekvat som beskrivning. Ändå måste medierna rapportera allt detta som allvarligt. Detta är en belastning på mig såväl som alla andra som kommer i kontakt med denna intellektuella distorsionsteater. Att ens behöva tänka tanken på att någon måste vara seriös i detta spela av och med i teaterkulissen blir till stram intellektuell återhållsamhet och att vi måste uttömmande själva försöka ta reda på vad som är sant för någon och vad som är bedrägeri och ändå, även efter det att vi vet hur tingens ordning är disponerad, så måste vi ta dem både allvar och beakta dem båda som om vi inte visste om de verkliga distinktionerna mellan dem.

Djävulen, dock som alltid boendes i detaljerna, i det specifika spin vi använder för att möjliggöra trovärdigt förnekande både för andra och för oss själva. Även på ytan, vi vill motbevisa det som stör vår uppfattning för alla som vill lyssna - eller möjligen inte vill lyssna, det är vårt inre trossystem i slutändan som vi så desperat tar till orda om.

Detta är för övrigt en av anledningarna till att myndigheterna nu fortsätter att ligga väl förbi den punkt där det kan anses rimligt. De försöker inte nödvändigtvis vinna tillbaka tvivlarna med ytterligare lögner - det går inte. Snarare försöker de upprätthålla allmänhetens förtroende till varje pris för att hålla dem som sitter på staketet från att hoppa över på andra sidan, liksom att försäkra dem vars trossystem har just skakats om. Tillbaka till att sova min älskling, tillbaka till plebejerna - alla andra , vad kommer dessa annars att tycka....

Och för dem som så innerligt vill tro istället för att tänka, att somna kommer inte att vara ett problem.

Det blir lite mer komplicerat när myndigheterna inte ens kan hålla verkligheten som sanning gömd alls längre. Även om detta inte betyder att lögnerna upphör (i själva verket blir det precis tvärtom, lögnerna eskalerar) det betyder att även människor som vill fortsätta att tro, måste hitta på alternativa sätt att upprätthålla sitt eget inre förnekande. Människor kommer att göra nästan vad som helst för att hålla sig från att se sig " själva ".

Det finns de som säger att kritiskt tänkande färdigheter inte kan läras ut i skolorna. Sokrates skulle sannolikt håna detta uttalande, om han fortfarande var vid liv i dag. Det var Sokrates som sa, ”Jag kan inte lära någon något; Jag kan bara få dem att tänka. ” Om vi ska lösa problemet med indoktrinering i vårt skolsystem, måste vi lära oss att börja ställa frågor istället för att ge svar. Alltså inte dela ut färdiga innehållsförteckningar à la Wellanders implementerade språkvård. Vill vi få människor att förstå och utvecklas vidare, så kan vi inte rapa upp snabbmatslösningar.

Fabriksmodellen med utbildning fokuserad på "akademisk och ekonomisk" elitism spottar ur lydiga välformaterade arbetare för systemet, som uppmuntras att följa varje steg på vägen utan att tänka en enda originell kreativ individuell fri tanke själv. Vi behandlas inte som organiska, kreativa människor, utan som delar i maskinen. Utbildningssystemet är till för att filtrera bort den nyfikna och tankemässigt processbenägna naturen av vårt väsen, med det yttersta målet är att förhindra meningsskiljaktighet mot systemet. Systemet vill inte ha några fria tänkare. Det behöver inte att folk ska ifrågasätta systemets metoder – eller sitt eget kognitivt formaterade landskap. Systemet vill ha en befolkning som lätt kan manipuleras och kontrolleras så att den avstår all sin makt till ett allt mindre fåtal på bekostnad av allt fler.

Lärarna har idag, helt i enlighet med Wellanders idéer och införande av den Tyska skolan 1944 med Führer-ed och vidareöver otaliga skolreformer, blivit informationsrepetitörer. De är bara återupprepare av vad de en gång lärt sig av sina egna lärare, att föreviga återcirkulationen av informationen, det går bara runt runt med samma innehåll och inte framåt; information som har lyckats undgå processuellt kritisk granskning i generationer. Barn är inte längre herrar över sitt eget lärande, sin egen tankeförmågas utveckling, stället, blir deras sinnen behandlade – formaterade till att fungera som förvaringskärl.

En gång i tiden, på de medeltida universiteten, Studerande man i Trivium.

Det var grunden, själva läroplanen. Den krävdes. Dess delar var: grammatik, logik och retorik.

Grammatik: inredningen till språket. Verktyget för kommunikationen

Logik: giltiga och ogiltiga anslutningar i samband med ett formellt
argument; metoden för korrekt resonemang; de deduktiva och induktiva länkarna i en kedja, i slutet av vad som verkar till en slutsats.

Retorik: muntlig och skriftlig presentation; användning av språket för att nå ett mål; förmågan att övertyga, även i ljuset av motargument.

Vi är nu närmast så totalt förvirrade som befolkning, att vi inte ens reagerar längre över fullkomligt uppenbara galenskaper som påförs eller uppdagas framför oss.

Allt som betyder någonting är det bedövande korta och ytliga perspektivet, men det kommer strax en reaktion även på detta eftersom tiden jämnar ut allt till ett.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram