Med Facit I Hand

2021-09-23
Är det inte nästan lite svårt idag att med facit i hand kunna tro att detta inte har varit planerat....
Från Ericsson hemsida....
Ericsson Response -teamets huvuduppgifter är att skapa mobila nätverk för röst- och datakommunikation samt att stödja partners inom utbildning och kunskapsdelning. Hittills har Ericsson Response stöttat mer än 40 hjälpinsatser i mer än 30 länder.
Ericsson Response arbetar i partnerskap med FN för koordinering av humanitära frågor (OCHA), FN: s livsmedelsprogram (WFP), FN: s barnfond, Unicef och andra internationella och ideella organisationer som International Federation of Red Cross, Red Crescent Societies och Save the Children.
2010 var Ericsson Response en del av hjälpen efter den stora jordbävningen i Haiti. Ericsson samarbetade med WFP och Unicef i sex månader, med 19 volontärer som arbetade i skift för att täcka kommunikation i 40 km2 -området. Ett portabelt containerbaserat GSM-nät, som värd av Office for Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA), distribuerades på begäran från FN för att ge flera av dess organisationer telekommunikation och IKT-stöd. Hjälparbetare på plats ringde dagligen cirka 3 000 samtal, och insatsen var en av de största i Ericsson Response historia.
Ericsson Response stöder också initiativet ”Ett FN” i Tanzania, Moçambique och Rwanda, ett projekt som syftar till att göra FN till en mer effektiv partner för regeringen med bättre samordning för att maximera effekten av dess arbete i landet.
Under 2011 åkte två volontärer från Ericsson Response till Tanzania för att ge support på plats för integrering av datorsystem under en månad. Under den tiden analyserade de FN -organisationernas behov när det gäller vilken information som är kritisk i humanitärt arbete. De satte också upp de ansökningar som FN tillhandahåller för kunskapsdelning och informationsinsamling och utbildade organisationens personal.
Som en del av sin långsiktiga strategi har Ericsson Response etablerat ett Ericsson Response Logistics and Training Center i Linköping, Sverige. 2012 begärde FN att Ericsson Response levererade ett nätverk som erbjuder ytterligare funktioner. Ericsson utvecklade sedan en ny behållare för mobil kommunikation och teknik för flera åtkomst som avsevärt kommer att förbättra kommunikationen i katastrofzoner. Den nya behållaren är baserad på den senaste tekniken för radioaccessnät med möjlighet att inkludera alla tre standarder i framtiden: GSM/EDGE, WCDMA/HSPA och LTE.
Långt före svar hade Ericsson en historia av att hjälpa länder som drabbats av krig och katastrof. I slutet av 1800 -talet hade Ericsson till exempel etablerat tillverkningsverksamhet i Ryssland och spridit kunskap om telefoni där. I länder som Argentina, Mexiko och Turkiet byggde företaget telefonnät, vilket hjälpte till att uppmuntra kommunikation och att utveckla infrastrukturen.
Under årens lopp har enskilda Ericsson -anställda också bidragit betydligt under krigstiden. År 1911 skyddade Sigfrid Mohlström sina anställda när telefonstationen i Mexico City bombades under revolutionen. Och Sigfrid Häggbergs motstånd mot nazisterna i Polen 1942 resulterade i att han greps och fängslades av Gestapo i två och ett halvt år.
Ericssons svar-en höjdpunkt för uppdrag 2000-2012
2000 –Ericsson Response grundades av medarbetare som ville göra skillnad.
2000 - Extrema översvämningar i Algeriet och svår torka i Tadzjikistan.
2001 - Översvämning i Ungern och jordbävningar i Pakistan, Peru, El Salvador.
2002 - Järnvägskatastrof i Tanzania och matkris i Lesotho. Humanitärt bistånd till Afghanistan.
2003 - Jordbävningar drabbar Algeriet och Iran. Orkan i Karibien. Hjälp till Liberia.
2004 - Tsunami förstör Indonesien och Sri Lanka.
2005 - Orkanen Katrina träffar USA. Jordbävningar i Pakistan.
2006 - IKT -stöd till hjälparbetare i Sydsudan. Jordbävningsoffer i Pakistan.
2007 - Upprätta anslutning för biståndsarbetare i Centralafrikanska republiken och i peruanska jordbävningar.
2008 - Upprätta anslutning för Rädda barnen i Sydsudan.
2009 - Bedömning av IKT -behov i Filippinerna. IKT-stöd vid avbrytningsuppdrag i Demokratiska republiken Kongo.
2010 - Jordbävningen drabbar Haiti.
2011 - ”Ett FN” -initiativ.
2012 - IKT -stöd i Sydsudan, Moçambique, Tanzania och Uganda

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram