" Så har det varit med allt ifrån urvalet av nyheter som visas upp i användarnas nyhetsflöde, till vad som nu i praktiken är en dold kamera som personer kommer bära på näsan. Enligt recensionerna fungerar den bra. Men man undrar om konsekvenserna av produkten är helt genomtänkta, och åtminstone tillräckligt tydliga för omgivningen?
Detta i kombination med Facebooks långa historia av data som användare oavsiktligt delat med sig, ger en bild av ett företag som har en självbild som inte alltid matchar den från omgivningen. Även om tekniken är imponerande i sig – hur många vill att det är just Facebook som tillhandahåller den?
Vi har redan i dag ett väldokumenterat – och övervakat – samhälle med mobiltelefoner och säkerhetskameror i varje hörn. Att få tiotusentals nya Facebook-kameror på folks ansikten är nog ingenting som alla unisont ser fram emot."
svd.se
Facebooks nya glasögon – en sällsynt dålig idé? | SvD
ANALYS. En ny bok om Facebook beskriver ett företag som sätter