Svenska Storbolagsproblem

2021-08-31
Det är väl aldrig på så vis att man från den sida som motverkar den Djupa Staten, har kommit på att störningar på leveranskedjorna för de globala företagen biter bra i kombination med parallella perspektiv gällande exempelvis politisk utveckling, ekonomisk utveckling och kinetiska militära utvecklingsperspektiv...
Eller då för att ta det klassiska uppradandet av det moderna krigets beståndsdelar 😉
" Dramatiken ökar när det gäller de globala leveranskedjorna. Läget just nu är extremt allvarligt, enligt flera experter.
Ikea är en av de drabbade. Möbeljätten medger nu att ”allt för många produkter” saknas i varuhusen. Det ber man om ursäkt för.
– Trängsel i hamnar i kombination med en historiskt stor efterfrågan har skapat en obalans på hela världsmarknaden för sjötransporter, säger Mikael Redin, ansvarig för produkttillgång på Ikea Sverige, i ett skriftligt svar.
Han fortsätter:
– Till det ska läggas en generell brist på vissa råvaror. Detta sammantaget har tyvärr lett till att det i dag finns begränsningar i vårt sortiment.
SvD har uppgift om att ni har hyrt in egna fraktfartyg för att få hem era varor?
– Det stämmer. För att säkra tillgängligheten av produkter har vi köpt egna containrar och hyrt in extra fartyg. Detta har förbättrat situationen. Men trots detta måste vi vidta ytterligare åtgärder för att mildra effekten av störningarna i våra sjötransporter, skriver Mikael Redin.
Han vill inte svara på frågan om hur länge han tror att problemen kvarstår.
Ikea har drabbats av flera bakslag när det gäller globala transporter. Bolaget hade bland annat 110 containrar ombord på fartyget Evergreen, som gick på grund i Suezkanalen i mars i år.
En lång rad svenska storföretag jobbar just nu intensivt för att få fram sina insatsprodukter till fabriker och slutprodukter till kunder.
På måndagsförmiddagen meddelade Scania att bolaget tvingas stoppa produktionen tillfälligt den här veckan. Tusentals anställda berörs.
Skälet: den globala bristen på halvledare.
– Vi har lyckats hålla emot länge, men på grund av utvecklingen i Sydostasien kan vi inte längre montera ihop hela lastbilar, säger Karin Hallstan, presschef på Scania.
I förra veckan var det Volvo Cars som meddelade att man tvingas stänga fabriken i Torslanda. Skälet är det samma som för Scania, brist på kiselmaterialet i mikrochip.
Nu varnar branschorganisationen FKG (Fordonskomponentsgruppen) för en varselvåg som kan svepa in över landet.
– Läget är akut, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.
– Jag pratade med ett stort börsbolag i fredags i förra veckan. I den ledningsgruppen har man inlett en diskussion om att det nu ”är läge att börja varsla”.
För att undvika en varselvåg kräver FKG att regeringen agerar. Först och främst vill branschorganisationen att regeringen ska förlänga, helst permanenta, stödet med den så kallade korttidspermitteringen. Som planerna är nu kommer stödet att upphöra efter den sista september.
Ett förlängt stöd skulle sannolikt leda till att bolagen slipper varsla, enligt deras analys.
FKG kräver också att regeringen tar bort den karenstid som finns. I dag måste företag vänta sex månader innan de kan söka stöd för korttidspermittering en andra gång. Det är ohållbart, anser branschorganisationen.
– Vi hade möte med näringsdepartementet i mitten av förra veckan och framförde våra krav. De lyssnade men jag fick en känsla av att det blev förvånade över allvaret i situationen, säger Fredrik Sidahl.
Han tycker att läget är ”märkligt”. Å ena sidan beskriver finansminister Magdalena Andersson (S) svensk ekonomi i ljusa färger. Å andra sidan jobbar en rad stora svenska industribolag dag och natt för att få tag i nödvändiga insatsvaror.
Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, är bekymrad. Han märker hur frågan om containerbrist och komponentbrist gång på gång kommer upp i samtalen med medlemsföretagen.
– Fortsätter det här kan det knäcka ryggen på den återhämtning i konjunkturen som vi har sett det senaste året. Det är i alla fall ingen tvekan om att det bromsar upp industriproduktionen. Både i Sverige och i omvärlden, säger Mats Kinnwall."
Ikeas krisdrag: Hyr in egna fraktfartyg | SvD
svd.se
Ikeas krisdrag: Hyr in egna fraktfartyg | SvD
Läget blir allt mer desperat hos svenska storbolag. Volvo Cars och

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram