Hotande Miljardskadestånd För Volvo

2021-07-10
Det rullar dit det lutar....
”Ett ogynnsamt utfall för några eller samtliga krav kan, beroende på typ och omfattning av sådana utfall, komma att påverka Volvokoncernens finansiella resultat väsentligt.”
AB Volvo hotas av miljardskadestånd för olaglig kartell
Kraven mot fordonstillverkaren AB Volvo och de övriga företagen som låg bakom en rekordstor lastbilskartell har fortsatt skjuta i höjden och kommer sannolikt att landa på över 40 miljarder kronor. Det hävdar advokatbyrån Hausfeld – en av flera specialister på skadeståndskrav som driver stora mål i domstolar runt om i Europa.
”Hausfeld arbetar för närvarande parallellt med tre mycket stora processer i flera olika jurisdiktioner runt om i Europa. Och sammanlagt är de enligt vår bedömning med bred marginal de mest omfattande av de många rättsprocesser med krav på kompensation som riktats mot deltagarna i lastbilskartellen”, säger Andrew Bullion, partner på den brittiska advokatfirman Hausfeld och ”managing partner”, motsvarande vd, på dess Stockholmskontor.
Di har tidigare avslöjat att Hausfeld, liksom en rad andra advokatbyråer och bolag, tagit juridisk strid i megaformat mot bland andra Sveriges största industriföretag AB Volvo VOLV B +0,36% . Anledningen är att Volvo tillsammans med en rad andra lastbilstillverkare under 14 år, mellan 1997-2011, deltog i en kartell som bröt mot EU:s konkurrensregler. I en uppgörelse som träffades med EU-kommissionen i juli 2016 gick Volvo med på att betala cirka 6,5 miljarder kronor i böter till EU. Men trots att det gått lång tid sedan förlikningen så tvingas alltså de inblandade lastbilsbolagen fortsatt att kämpa för att undvika nya ekonomiska smällar i form av en mycket stor och fortfarande växande mängd skadeståndsanspråk.
”Konkret handlar det i första hand om massor av missnöjda kunder i hela Europa som vill ha skälig och rättmätig ekonomisk kompensation för att de tvingats betala för höga priser på medeltunga- och tunga lastbilar på grund av den olagliga kartellen som tillverkarna drev i Europa under många år”, säger Andrew Bullion.
Andrew Bullion, partner advokatbyrån Hausfeld och managing partner för dess Stockholmskontor.
Någon samlad bild av de totala skadeståndskraven finns inte eftersom de framförs av många olika parter i skilda processer i olika länder runt om i Europa.
”För vår del har omfattningen vuxit mycket kraftigt i takt med att nya vågor av klienter som vill ansluta sig till våra stämningar fortsätter att strömma till”, säger Andrew Bullion.
I de tre processerna som Hausfeld driver i Nederländerna, Storbritannien respektive Tyskland företräds nu över 10.000 företag som tillsammans köpt över en halv miljon lastbilar, uppger han.
”Det är alltifrån några av de största logistikbolagen i världen med stora flottor av lastbilar till de minsta åkerierna med en enda lastbil” säger Andrew Bullion.
”Även hundratals svenska företag finns bland de som vi företräder.”
Hausfeld har tidigare gjort bedömningen att skadestånden och ersättningarna till lastbilsköparna i slutändan kan bli större än rekordböterna till EU. De uppgick till sammantaget runt 38 miljarder kronor, varav Volvo alltså betalat 6,5 miljarder.
”Först tidigast nästa år kommer vi sannolikt att framföra storleken på våra konkreta krav i domstolarna. Men helt preliminärt kommer de sannolikt att överstiga 4 miljarder euro (motsvarande drygt 40 miljarder kronor, DI:s anmärkning)”, säger Andrew Bullion, och förtydligar att jättesumman bara avser de processer som Hausfeld driver.
”I majoriteten av liknande fall går dock inte domstolsprocesserna, som är enormt kostsamma för lastbilstillverkarna och kan ta åratal att slutföra, hela vägen. I stället slutar det nästan alltid med förlikningar där de som deltagit i olagliga karteller till slut väljer att betala ut ersättning i frivilliga uppgörelser. Så blir det säkert även denna gången även om det sannolikt kan ta ytterligare ett bra tag till dess”, fortsätter han.
Hur stora krav som avser just AB Volvo, kommenteras inte av Hausfeld.
Den svenska börskoncernen har sedan tidigare bekräftat att det som en följd av EU- kommissionens förlikningsbeslut har fått och kommer att försvara sig mot åtskilliga skadeståndskrav från kunder och andra externa parter som hävdar att de lidit skada på grund av det agerande som omfattas av beslutet.
”Kraven har framställts i olika länder av parter som agerar antingen enskilt eller som en del i en större grupp av klagande eller i en grupptalan. Det är troligt att ytterligare krav kommer att framställas”, skriver Volvo i en not i den senaste årsredovisningen.
Men hur stora kraven är eller vad status är i de olika processerna vill Volvo inte avslöja.
”Rättsliga processer pågår i ett antal olika länder för närvarande men vi kommenterar inte pågående rättsliga processer”, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo till Di.
Vad är er inställning till kraven på ekonomisk kompensation?
”Vi är övertygade om att detta inte orsakat våra kunder någon ekonomisk skada. I själva verket fortsatte vi att konkurrera hårt och våra faktiska transaktionspriser ingick inte i detta. Inget i kommissionens beslut pekar heller på att beteendet hade någon effekt på transaktionspriserna”, säger Claes Eliasson.
Hur ser ni på era förutsättningar att vinna processerna och undvika stora skadestånd?
”Krav riktas mot oss i ett antal olika länder med olika juridiska regelverk. Processerna fortsätter i olika takt och många av dessa är fortfarande i ett tidigt skede. Vi är som sagt fortsatt övertygade om att förfarandet inte påverkade de faktiska transaktionspriserna och att någon skada därmed inte orsakats”, säger Claes Eliasson.
I noten om så kallade eventualförpliktelser i årsredovisningen uppger Volvo att det i nuläget inte är möjligt att göra en tillförlitlig uppskattning av vilket ansvar som kan uppkomma till följd av kraven som framförts. Men i samma not flaggar bolaget för att det kan bli en påverkan på resultatet framöver.
”Ett ogynnsamt utfall för några eller samtliga krav kan, beroende på typ och omfattning av sådana utfall, komma att påverka Volvokoncernens finansiella resultat väsentligt.”
AB Volvo hotas av miljardskadestånd för olaglig kartell
di.se
AB Volvo hotas av miljardskadestånd för olaglig kartell
Kraven mot fordonstillverkaren AB Volvo och de övriga företagen som

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram