Det är den individuella förmågan hos människor till att etablera egna uppenbarelser – insikter – slutsatser, som makten måste eliminera.
Verkligt lärande sker genom utredningsprocessen. Barn – människor – måste uppmuntras att söka efter svaren själva. Etablera en vilja ställa frågor för att själva få veta och förstå. Det är upp till lärarna – ledare – att tillhandahålla de tankemässiga verktyg och resurser som behövs för barnen ska vilja kunna genomföra dessa undersökningar och göra meningsfulla upptäckter. En välformad fråga kommer att göra mer för att inspirera till att få igång denna process, än något antal svar, som då istället gör att viljan dör bort. Det är tillväxten av den individuella förmågan hos människor för att etablera egna uppenbarelser, som makten måste förhindra.
Det finns de som säger att kritiskt tänkande färdigheter inte kan läras ut i skolorna. Sokrates skulle sannolikt håna detta uttalande, om han fortfarande var vid liv i dag. Det var Sokrates som sa, ”Jag kan inte lära någon något; Jag kan bara få dem att tänka. ” Om vi ska lösa problemet med indoktrinering i vårt skolsystem, måste vi lära oss att börja ställa frågor istället för att ge svar. Alltså inte dela ut färdiga innehållsförteckningar à la Wellanders implementerade språkvård. Vill vi få människor att förstå och utvecklas vidare, så kan vi inte rapa upp snabbmatslösningar.
Fabriksmodellen med utbildning fokuserad på "akademisk och ekonomisk" elitism spottar ur lydiga välformaterade arbetare för systemet, som uppmuntras att följa varje steg på vägen utan att tänka en enda originell kreativ individuell fri tanke själv. Vi behandlas inte som organiska, kreativa människor, utan som delar i maskinen. Utbildningssystemet är till för att filtrera bort den nyfikna och tankemässigt processbenägna naturen av vårt väsen, med det yttersta målet är att förhindra meningsskiljaktighet mot systemet. Systemet vill inte ha några fria tänkare. Det behöver inte att folk ska ifrågasätta systemets metoder – eller sitt eget kognitivt formaterade landskap. Systemet vill ha en befolkning som lätt kan manipuleras och kontrolleras så att den avstår all sin makt till ett allt mindre fåtal på bekostnad av allt fler.
Lärarna har idag, helt i enlighet med Wellanders idéer och införande av den Tyska skolan 1944 med Führer-ed och vidareöver otaliga skolreformer, blivit informationsrepetitörer. De är bara återupprepare av vad de en gång lärt sig av sina egna lärare, att föreviga återcirkulationen av informationen, det går bara runt runt med samma innehåll och inte framåt; information som har lyckats undgå processuellt kritisk granskning i generationer. Barn är inte längre herrar över sitt eget lärande, sin egen tankeförmågas utveckling, stället, blir deras sinnen behandlade – formaterade till att fungera som förvaringskärl.
En gång i tiden, på de medeltida universiteten, Studerande man i Trivium. Det var grunden, själva läroplanen. Den krävdes. Dess delar var: grammatik, logik och retorik.
Grammatik: inredningen till språket. Verktyget för kommunikationen
Logik: giltiga och ogiltiga anslutningar i samband med ett formellt argument; metoden för korrekt resonemang; de deduktiva och induktiva länkarna i en kedja, i slutet av vad som verkar till en slutsats.
Retorik: muntlig och skriftlig presentation; användning av språket för att nå ett mål; förmågan att övertyga, även i ljuset av motargument.
Vi är nu närmast så totalt förvirrade som befolkning, att vi inte ens reagerar längre över fullkomligt uppenbara galenskaper som påförs eller uppdagas framför oss.
Allt som betyder någonting är det bedövande korta och ytliga perspektivet, men det kommer strax en reaktion även på detta eftersom tiden jämnar ut allt till ett.
Mysen i poddformat (dvs enbart ljud) finns att spela upp eller ladda ner här
Signalspanings-lagen – en lag som ger FRA rätt att avläsa e‑post och annan elektronisk kommunikation som passerar Sveriges gräns i kabel. – Lagen antogs av riksdagen i juni 2008, och ändringar röstades igenom i oktober 2009. I november 2012 bestämde riksdagen att även polisen och Säpo ska kunna få uppgifter från FRA:s signalspaning. I november 2020 lade en utredning fram ett betänkande där det föreslås att FRA ska få signalspana i samarbete med andra länder. – I juli 2019 prövas FRA‑lagen av Europadomstolens högsta instans. – Det ursprungliga lagförslaget var Proposition 2006/07:63 - En anpassad försvarsunderrättelseverksamhet.
Lagförslaget mötte kraftigt motstånd, eftersom det innebar att brevhemligheten avskaffades, och det ledde till att företag flyttade, eller hotade att flytta, sina servrar utanför Sverige. Lagen förbereddes av den socialdemokratiska regeringen på 00‑talet, men lades fram för omröstning i juni 2007 av den dåvarande Alliansregeringen. På begäran av Socialdemokraterna sköts omröstningen upp till juni 2008. Lagen röstades då igenom i riksdagen, men efter invändningar gjordes en del ändringar som röstades igenom i oktober 2009.
Organisationen Centrum för rättvisa (centrumforrattvisa.se) anmälde FRA-lagen till Europadomstolen sommaren 2008. Tio år senare kom ett utslag från Europadomstolens lägre instans. Där fastslogs att lagen hade brister, men på det hela taget var godtagbar; avgörandet hänsköts sedan till Europadomstolens högre instans (”Grand chamber”) som tog upp ärendet den 10 juli 2019.
Igår den 25 maj 2021 kom Europadomstolens utslag (länk), som säger att FRA-lagen kränker den personliga integriteten och måste omarbetas.
No Shit...
De Fria är en folkrörelse som jobbar för demokrati genom en upplyst och medveten befolkning!